امور زیربناییكشاورزی و دامپروری

فعالیت ۷۸۳ مرغداری در خوزستان/ظرفیت جدید برای امسال پیش‌بینی نشده

اهواز- معاون بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی خوزستان گفت: بر اساس آمارها تا سال گذشته، ۷۸۳ مرغداری فعال در خوزستان داشته‌ایم که طبق نیاز بازار، هنوز ظرفیت توسعه این صنعت در استان وجود دارد.

همچنین بخوانید

عبدالامیر نیرومند در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: شرکت پشتیبانی امور دام کشور، متولی خرید گوشت مرغ مازاد بر نیاز مرغداران است و این شرکت در مقاطع مختلف و طبق ضوابط ویژه‌ای، قیمت مشخصی را اعلام و در کل کشور اقدام به خرید گوشت مرغ می‌کند ضمن اینکه این خرید به صورت گوشت مرغ منجمد «شیرینگ» پک شده و تحویل سردخانه آن شرکت می‌شود.

وی افزود: وزن و قیمت مرغ خریداری شده مصوب کشوری بوده است و هم اکنون وزن خرید بین یکه هزار و ۳۰۰ تا یک هزار و ۸۰۰ گرم است؛ خرید از کشتارگاه‌های منتخب انجام می‌شود و این کشتارگاه‌ها استانداردهای مورد نظر شرکت پشتیبانی امور دام را دارند و این کشتارگاه‌ها گوشت مرغ را به صورت کشتار و شیرینگ پک شده به سردخانه پشتیبانی تحویل می‌دهند.

معاون بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی گفت: شرکت پشتیبانی امور دام در مقاطع خاصی برای اینکه به مرغدار کمک و از افت شدید قیمت مرغ زنده جلوگیری کند، اقدام به افزایش وزن خرید مصوب کرده و گوشت مرغ را تا دو هزار و ۲۰۰ گرم هم خریداری می‌کند.

وی افزود: در استان خوزستان نیز ۹ کشتارگاه صنعتی طیور فعال وجود دارد که از این تعداد سه کشتارگاه ضوابط مورد نظر شرکت پشتیبانی امور دام را دارند که این کشتارگاه‌ها و همچنین تعاونی مرغداران اقدام به انعقاد قراردادهایی با شرکت پشتیبانی امور دام کرده‌اند که مرغ زنده را از مرغدار با وزن و قیمت مصوب خریداری کنند و بعد از کشتار به صورت شیرینگ پک شده تحویل شرکت می‌دهند.

نیرومند تصریح کرد: افرادی که می‌توانند با شرکت پشتیبانی امور دام قرارداد منعقد کنند عبارت از مرغداران، تعاونی مرغداری و کشتارگاه‌های طیور هستند که باید طبق یک وزن مشخص و تناژی که از قبل در قرارداد تعیین کردند، گوشت مرغ را به شرکت پشتیبانی امور دام تحویل بدهند.

وی ادامه داد: یک کشتارگاه تکمیل شده دیگری را در شهرستان شوش داریم که هنوز افتتاح نشده است و در حال طی کردن سیر مراحل پایانی تکمیل است که در صورت تکمیل به جمع سه کشتارگاه مورد تأیید شرکت پشتیبانی امور دام اضافه می‌شود.

معاون بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی خوزستان درباره تعداد مرغداری مورد نیاز برای استان گفت: سقف تعداد مجوزهای جدید قابل صدور مرغداری در کمیسیون صدور پروانه مرکز و به صورت کشوری تعیین می‌شود و هیچ‌گونه مجوزی به صورت استانی به مرغدار ارائه نمی‌شود و به صورت ملی در سطح کشور کل ظرفیت‌های مرغداری در کشور را در نظر گرفته می‌شود سپس در صورت لزوم مجوزی به استان‌ها می‌دهند.

وی افزود: نزدیک به سه سال است که جز در موارد محدود، هیچ‌گونه مجوزی صادر نشده است و این در صورتی است که موازنه تولید گوشت مرغ در استان خوزستان منفی است؛ یعنی استان همچنان جا دارد که مرغداری جدیدی را راه‌اندازی کند اما صدور مجوز در نهایت پس از اجرای طرح ملی پایش متناسب با ظرفیت‌ها، درخواست‌ها و توان تولید به برخی از استان‌ها ارائه خواهد شد.

نیرومند با بیان اینکه کاهش قیمت مرغ زنده ربطی به تعداد مرغداری‌ها ندارد، گفت: قیمت تمام شده هر مرغ به عواملی از جمله قیمت جوجه یک‌روزه، قیمت نهاده‌های خوراکی، هزینه‌های متفرقه تولید و در نهایت شرایط ویژه بازار مصرف و ارتباط آن با قیمت سایر پروتئین‌های مصرفی جامعه انسانی دارد.

وی درباره حمایت‌های سازمان جهاد کشاورزی خوزستان از مرغداران، بیان کرد: نهادهای خوراکی مورد نیاز مرغداران که به طور عمده ذرت و کنجاله سویا است از طریق سامانه بازارگاه نهادهای کشاورزی برای آنهایی که جوجه ریزی کرده‌اند و در سامانه صمت ثبت شده‌اند، با قیمت مصوب دولتی تأمین شده است.

معاون بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی خوزستان در پایان گفت: بر اساس آمارها در سال ۹۸، تعداد ۷۸۳ مرغداری فعال در استان خوزستان داشته‌ایم که همچنان گنجایش لازم را برای افزایش مرغداری داریم اما چون مرغداری به صورت کلان و ملی پایش می‌شود، در حال حاضر ظرفیتی برای استان در سال جاری پیش‌بینی نشده است.

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا