اقتصاد کلان

بهبود محیط کسب‌وکار با کنارکشیدن دولت از تصدی‌گری اقتصادی

وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: یکی از جنبه‌های بهبود محیط کسب‌وکار، کنارکشیدن دولت از تصدی‌گری اقتصادی است که این امر از طریق واگذاری‌ها محقق می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، فرهاد دژپسند در یک  برنامه رادیویی اظهار کرد: بسته‌ای که تحت عنوان سیاستهای اقتصاد مقاومتی از سوی مقام معظم رهبری ابلاغ شده، بستهای جامع و فراگیر است. مقام معظم رهبری وجوه گوناگون ضرورتهای تحول در اقتصاد را در این بسته مورد توجه قرار داده‌اند.

وی ادامه داد: علی رغم اعمال بدترین، ظالمانه‌ترین و پیچیده‌ترین نوع تحریمها بر کشور حجم تجارت خارجی سال ۹۸ و ۹۷ تفاوت چندانی ندارد و هنوز می‌توان ۴۳ تا ۴۴ میلیارد دلار واردات داشت. از مجموع واردات کشور ۸۵ درصد مربوط به کالاهای واسطه‌ای، سرمایه‌ای و مواد اولیه است.

همچنین بخوانید

دژپسند افزود: کشور به رغم تمامی تحریم‌ها و فشارهای بین المللی توانسته افزون بر ۴۱ میلیارد دلار صادرات غیر نفتی داشته باشد که این نشان از ظرفیت بالای اقتصاد ایران دارد. بخش کشاورزی کشور در سالهای گذشته به رغم تمامی مشقتها و مشکلات رشد خوبی را تجربه کرده است. بدیهی است که تا رسیدن به یک اقتصاد پایدار، باثبات و با رشد بالنده اشتغال فراگیر فاصله زیادی وجود دارد اما اقدامات به گونه‌ای بوده که توانسته بخشی از نیازمندیهای سوگیری اقتصاد مقاومتی را پوشش دهد.

مقررات‌زدایی لازمه بهبود محیط کسب‌وکار

وزیر امور اقتصاد و دارایی در ادامه به مقوله بهبود فضای کسب و کار در کشور اشاره کرد و گفت: مقررات زدایی یکی از مقولات بهبودبخشی فضای کسب و کار است. کاهش حضور دولت در اقتصاد از جهت تصدیهای اقتصادی از دیگر فاکتورهای بسیار مهم در این زمینه است. خوشبختانه در بخش مقررات زدایی و تسهیل صدور مجوزهای برای راه اندازی کسب وکارها طی سالهای اخیر اقدامات خوبی در کشور انجام شده است.

وی ادامه داد: هم اکنون سایت پیشخوان مجوزهای کشور (G۴B.ir) ۵۲ درصد مجوزها را پوشش داده و دیگر متقاضیان کسب و کار نیاز به مراجعه حضوری ندارند. به عبارتی تمامی فرآیندها بصورت الکترونیکی انجام میشود. یک جنبه دیگر بهبود فضای کسب و کار، کنارکشیدن دولت از تصدیگری اقتصادی است که این می تواند از مجاری واگذاریها صورت گیرد. برای واگذاری داراییها انواع و اقسام مدلها و روشها وجود دارد.

به گفته وزیر اقتصاد، داراییهای دولت یک مقطعی در قالب مزایده واگذار شد و حواشی زیادی به همراه داشت. خوشبختانه در روش واگذاری داراییهای دولت تجدید نظر اساسی صورت گرفته است. واگذاریها تا جایی که امکان دارد از طریق بورس انجام خواهد شد چرا که بورس یک محیط شفاف، شیشه‌ای و کاملا رقابتی است.

دژپسند گفت: جدا از این برای واگذاریها روشهای فراگیر مثل صندوقهای قابل معامله ETF طراحی و به مرحله اجرا در آمد. پذیره نویسی صندوقهای قابل معامله واسطه گری مالی یکم (ETF) که چندی پیش در کشور آغاز شد از جمله این موارد است. باقیمانده سهام دولت در بانکهای ملت، تجارت و صادرات و شرکتهای بیمه البرز و اتکایی امین در قالب صندوق سرمایه گذاری قابل معامله و از طریق پذیره نویسی واگذار خواهد شد.

 وی ادامه داد: حسن انجام این روش اینکه تمامی آحاد جامعه میتوانند در پذیره نویسی شرکت کنند.این نوع واگذاری عین مردمی کردن اقتصاد است که در سیاستهای اقتصاد مقاومتی هم مورد توجه جدی قرار گرفته است. زمانی که صندوقهای قابل معامله طراحی میشد آن وقت بودجه کشور چنین شرایطی را نداشت.

دژپسند افزود: اگر دولت به دنبال تامین منابع مالی بود میبایست سهام باقیمانده خود را به شکل بلوکی واگذار میکرد در حالی که در این روش تخفیف هم برای مردم در نظر گرفته است. سال گذشته واگذاری باقیمانده سهام دولت در پنج پالایشگاه و بیمه البرز به صورت بلوکی عرضه شد. اکنون واگذاری مالکیت اموال دولت بر تامین مالی ترجیح دارد به همین علت امسال از روش دیگر بهره گیری شده است. قانون گذار مجوز داده دولت ۶۱ هزار میلیارد تومان درآمد ناشی از مولدسازی و واگذاری داشته باشد که محل خرج این در آمدها بر اساس ردیفهای مختلف عمرانی و هزینه‌ ای بودجه انجام می شود.

وی افزود: اقدام دولت در عرضه واحدهای سرمایه گذاری صندوق سرمایه گذاری قابل معامله (ETF) آثار پولی و مالی منفی ندارد و موجب مردمی کردن اقتصاد، توزیع ثروت و کوچک سازی دولت می شود.

تاثیرات آزادسازی سهام عدالت 

 دژپسند در بخش دیگری از سخنان خود به آزاد سازی سهام عدالت اشاره کرد و گفت: آزاد سازی سهام عدالت در شرایط حاضر از دو جنبه دارای اهمیت است یکی از این نظر که در شرایط بحران ناشی از کرونا آزاد سازی این سهام می‌تواند گشایشی در کار مردم محسوب شود و از سوی دیگر این موضوع می‌تواند تعمیق و رونق هر چه بیشتر بازار سرمایه را به همراه داشته باشد که با آزادسازی سهام عدالت حدود ۴۰۰ هزار میلیارد تومان به ارزش بازار سرمایه افزوده شده است.

وی افزود: آزاد سازی سهام عدالت اجازه میدهد دارندگان سهام عدالت که تا امروز مالکیت این سهام را در اختیار داشته اما قادر به مدیریت آن نبودند، زمینه به نحوی فراهم شده که به تدریج بتوانند سهام خود را هم مدیریت کنند. خوشبختانه مردم با این کار چه به عنوان دارنده سهام و چه به عنوان مالک در اداره اقتصاد کشور مشارکت میکنند.

فواید آزادسازی سهام عدالت بر معیشت مردم و بورس 

دژپسند ادامه داد: آزاد سازی سهام عدالت در یکی از بهترین زمانهای ممکن اتفاق افتاد چون ویروس کرونا زندگی اقشار مختلف جامعه را تحت تاثیر خود قرار داده است از اینرو دارندگان سهام عدالت میتوانند سهام خود را عرضه و منابع حاصل را صرف زندگی خود کنند.

وزیر اقتصاد اظهار کرد: جدا از این آزاد سازی سهام عدالت باعث شده عمق بازار سرمایه افزایش پیدا کند. اگرسهام عدالت معامله پذیرش شود آن وقت همگان خواهند دید بازار سرمایه چقدر عمق پیدا خواهد کرد.

دژپسند در پایان سخنانش خاطرنشان کرد: بهترین نوع «خصوصی سازی»، خصوصی سازی که بر مبنای تامین مالی نباشد بلکه برای کارایی بیشتر و تسهیل مردم در حکمرانی اقتصاد باشد که با این رویکرد داراییهای در اختیار دولت به عامه مردم و بخش خصوصی واگذار میشود.

انتهای پیام 

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا