امور زیربناییكشاورزی و دامپروری

سرگردانی واردکنندگان موز در گمرکات/بخش عمده پیاز برداشت نمی‌شود!

رئیس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی با اشاره به اینکه محموله‌های موز در گمرکات مانده و بزودی فاسد می‌شود، با اشاره به مازاد تولید پیاز در سالجاری گفت: این اتفاق هر سال برای یک محصول رخ می دهد.

همچنین بخوانید

رئیس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی در گفتگو با خبرنگار مهر ضمن انتقاد شدید از سیاست‌های دولت در زمینه صادرات و واردات محصولات کشاورزی، اظهارداشت: صادرات و واردات یک جاده دو طرفه است و هر دو طرف باید به موقع انجام شود تا مشکلی برای بازار داخل، تولیدکنندگان و مصرف کنندگان ایجاد نشود.

وی با اشاره به تأثیر این تصمیمات خلق الساعه بر صادرات و واردات به موقع و کافی محصولات کشاورزی گفت: زمانی که مسئولان برای صادرات پیاز تعرفه ۱۰ هزارتومانی اعمال می‌کردند باید به این فکر بودند که ایران بازارهای جهانی را از دست می‌دهد و کشورهای دیگر جایگزین ما در تأمین پیاز مورد نیاز آنها می‌شوند.

نورانی با اشاره به مازاد تولید پیاز در سالجاری افزود: درحال حاضر پیاز روی دست کشاورزان مانده ضمن اینکه در سالهای گذشته به دفعات این اتفاق در حوزه تولید گوجه فرنگی، سیب زمینی و هندوانه رخ داده بود.

وی با بیان اینکه کشاورزان بخش زیادی از محصول تولیدی خود را برداشت نخواهند کرد، گفت: زمستان سال گذشته بازار پیاز خوب بود و تولیدکنندگان سود کردند به همین دلیل امسال تولید این محصول افزایش یافت.

عدم اجرای طرح الگوی کشت، به تولیدکنندگان خسارت جدی وارد می‌کند

نورانی از عدم اجرای طرح الگوی کشت محصولات کشاورزی در کشور به شدت انتقاد کرد و افزود: این امر باعث شده هر سال شاهد نابسامانی در حوزه تولید محصولات کشاورزی باشیم و تولیدکنندگان خسارت جدی ببینند.

نورانی تصریح کرد: ساماندهی این مسائل نیاز به مدیریت دقیق و درست دارد. اینکه عده‌ای در اتاق‌های دربسته بنشینند و برای تمام بخش تصمیمات خلق الساعه بگیرند باعث می‌شود وضعیت ما همواره به همین شکل باقی بماند.

وی اضافه کرد: در نتیجه با ادامه این روش ما در تولید پیشرفتی نخواهیم داشت و همواره وابسته خواهیم ماند به عبارت دیگر وابستگی ما در بسیاری از حوزه‌ها ناشی از همین مدیریت نادرست است.

نورانی تاکید کرد: در سالی که سال جهش تولید نام گذاری شده نمی‌توان با این شیوه‌های تصمیم گیری راه به جایی برد و باعث توسعه بخش کشاورزی شد.

محموله‌های موز در گمرکات مانده و بزودی فاسد می‌شود

این فعال بخش خصوصی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به مشکلات ایجاد شده برای واردات موز نیز گفت: واردکنندگان این میوه از تاریخ ۲۳ اسفند ۹۸ اقدام به ثبت سفارش کرده اند و در همان زمان نیز قراردادها خرید را بسته و اقدامات لازم انجام شده است.

نورانی ادامه داد: هم اکنون این موزهای وارداتی آمده و در گمرکات مانده چرا که بانک مرکزی کد تخصیص ارز را نمی‌دهد.

وی با بیان اینکه موزهای وارداتی هم اکنون در گمرکات بندرعباس، بوشهر و مرزهای شمالی کشور بلاتکلیف مانده است، افزود: واردکنندگان نمی‌دانند باید با این مساله چه برخوردی داشته باشند چرا که این موزها چند روز است وارد شده و در صورت ادامه روند فعلی طی روزهای آینده شاهد فساد موز در گمرکات خواهیم شد.

نورانی اضافه کرد: علاوه بر این چند کشتی حامل موزهای وارداتی نیز روی آب است که بزودی وارد کشور می‌شود.

دستگاه‌های مختلف، یکدیگر را مقصر می‌دانند!

این فعال بخش خصوصی از اعمال بوروکراسی‌های محدود کننده در سازمان‌های دولتی انتقاد کرد و گفت: متأسفانه بوروکراسی اداری در کشور ما کاملاً عادی شده است. وزارت جهاد کشاورزی به عنوان متولی تولید مسئولیت را بر گردن وزارت صمت می‌اندازد و وزارت صمت نیز بانک مرکزی را مقصر اعلام می‌کند و تکرار این چرخه باعث سردرگمی واردکنندگان شده است.

وی با اشاره به اینکه کاهش عرضه موز در بازار طی روزهای اخیر باعث افزایش قیمت این میوه شده است، افزود: واردکنندگان موز تا سال ۲۰۲۱ با مبادی واردات قرارداد دارند و نمی‌توانند این قرارداد را لغو کنند.

نورانی تصریح کرد: ادامه روند فعلی، منجر به از دست رفتن کامل بازارهای صادراتی، ماندن تولید روی دست کشاورزان و همچنین بی اعتمادی واردکنندگان و عدم واردات به موقع کالاهای ضروری می‌شود در نتیجه در تنظیم بازار داخل دچار مشکل خواهیم شد.

نورانی در ادامه به منفعت دولت از واردات موز اشاره کرد و گفت: براساس اظهارات واردکنندگان میزان واردات موز در یک سال اخیر حدود ۳۰ میلیون کارتن به ارزش تقریبی ۴۰۰ میلیون دلار بوده که در قبال این مقدار ارز، منافع زیادی را برای مردم و کشور ایجاد کرده است.

وی با اشاره به اخذ حقوق گمرکی به مبلغ ۴۵۰ میلیارد تومان از واردات مذکور، افزود: علاوه بر حقوق گمرکی، مالیات پرداختی وارد کننده و مالیات‌های بعدی توزیع کنندگان و عاملان فروش برای ۳۰ میلیون کارتن معادل ۶۰ میلیارد تومان است. ضمن اینکه کارتن‌های خالی موز نیز کاربرد بسیاری برای جابجایی محصولات کشاورزی دارد؛ به طوری که در جابجایی محصولات کشاورزی داخلی، هر کارتن موز ۳ دفعه مورد استفاده قرار می‌گیرد و حدود یک میلیون و ۶۲۰ هزار تن انواع محصول تولید داخل را جابجا می‌کند.

از سال ۹۷ دولت ارزی برای واردات میوه‌های گرمسیری اختصاص نداده است

به گفته نورانی دولت از سال ٩٧ ارزی برای واردات میوه‌های گرمسیری از جمله موز اختصاص نداده و واردات این میوه یا با ارز آزاد یا ارز حاصل از صادرات انجام شده است.

وی تصریح کرد: اگر قرار است وضعیت به همین منوال ادامه یابد، دولت باید در کتاب مقررات صادرات واردات ٩٩ تجدید نظر کرده و واردات موز را برای سال ١۴٠٠ ممنوع کند تا بیش از این به واردکنندگان خسارت وارد نشود.

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا