تجارتصنعت، معدن، تجارت

آخرین خبرها از مرزها/ شرط فعالیت مهران و بازرگان

آخرین وضعیت مرزهای ایران از این حکایت دارد که طی رایزنی‌های انجام شده و با انجام پروتکل‌های بهداشتی امکان بازگشایی و فعالیت تعداد بیشتری از مرزها فراهم شده است. در این بین دو مرز مهران و بازرگان با وجود مجوزهای صادره به صورت مشروط فعالیت خواهند کرد.

به گزارش آرمان اقتصادی، در چند ماه گذشته با شیوع ویروس کرونا وضعیت مرزهای ایران بخصوص مرزهای زمینی برای تجارت کالایی یا عبور مسافران از حالت عادی خارج شده است ولی در مدت اخیر سرانجام با رایزنی‌های انجام شده عبور و مرور در برخی مرزهای بسته در حال برگشت به شرایط عادی است.

آن طور که روح الله لطیفی – سخنگوی گمرک ایران – در رابطه با آخرین وضعیت مرزها به ایسنا توضیح داده است در حال حاضر مرز بازرگان به صورت مشروط برای عبور کامیون‌های ترک باز است؛ به طوری که فقط ۴۵۰ کامیون ترکی که کالای ایرانی را از مسیر ایران به ترکیه می‌برند و همچنین ۱۶۰ کامیون ترکی که بار به مقصد ایران داشتند و امکان عبور پیدا نکرده بودند می‌تواند از این مسیر کالای خود را وارد کنند.

این در شرایطی است که فعلا عبور کامیون‌های ایرانی به ترکیه امکان ندارد ولی مذاکراتی در حال انجام است که کامیون‌های ایرانی هم بتواند با رعایت پروتکل‌های بهداشتی از این مسیر عبور کند، این در حالی است که اغلب کشورها این کار را انجام می‌دهند و فقط ایران و عراق مستثنی شدند که باید برطرف شود اما هنوز به نتیجه‌ای نرسیده است.

مرز مهران فقط مجوز بازگشایی دارد

در رابطه با مرزهای ایران و عراق رایزنی‌های بسیاری برای باز شدن مرزهای عربی انجام شده که تاکنون هیچ کدام باز نشدند. مرز مهران اخیرا اعلام شده بود باز است که طبق گفته سخنگوی گمرک فقط مجوز بازگشایی آن برای دو روز در هفته صادر شده است، ولی هنوز فعالیت نمی‌کنند و در حال انجام هماهنگی‌های با دستگاه‌ها و سازمان‌ها بوده تا بتوانند طبق شرایطی که عراق تعریف کرده و محدودیت‌های را با خود به همراه دارد فعالیت آن انجام شود.

فعالیت در مرز مهران بعد از بازگشایی به این ترتیب است که روزی ۲۵۰ کامیون مواد غذایی و تره‌بار را وارد عراق می‌کنند که باید در پنج بخش ۵۰ تایی این کامیون‌ها تخلیه شوند.احتمال این که مرز مهران از هفته آینده باز شده و فعالیت دو روز در هفته آن از سر گرفته شود وجود دارد.

در رابطه با مرزهای عربی با عراق احتمال این که مرز سومار باز شود وجود دارد، برای  شلمچه و جذابه نیز  رایزنی‌های در حال انجام است که هنوز به نتیجه نرسیده است.

در مورد سایر مرزهای عراق نیز هفت مرز از جمله پرویزخان، تمرچین، باشماق، کیله، شیخ صله،بانه و شوشمی باز هستند.

شروع ترانزیت از اقلیم کردستان

دیگر خبر  درباره مرزهای عراق از این حکایت دارد که به تازگی حکومت اقلیم کردستان عراق مجوز از سرگیری ترانزیت از این منطقه را صادر کرده است.

احتمال باز شدن مرز ترکمنستان تا قبل از اردیبهشت

اما با مذاکرات انجام شده برای مرز ترکمنستان با انجام پروتکل‌های بهداشتی نگرانی‌ها اکنون برطرف شده است و احتمالا به زودی و تا قبل از اتمام اردیبهشت باز می‌شود که در صورت باز شدن مرز ترکمنستان ایران امکان تردد از این مسیر به ازبکستان را نیز خواهد داشت.

در مرز پاکستان نیز دو مرز ریمدان و پیشین فقط روزهای زوج و ساعت ۸ تا ۱۴ باز هستند. همچنین مرز افغانستان نیز کاملا باز است و در بخش مسافری افراد دارای ویزا  از جمله تجار، بازرگانان و صنعتگران امکان عبور خواهند داشت.

در رابطه با مرزهای بندری و دریایی نیز به روال چند ماه گذشته مشکل خاصی وجود نداشته و تجارت در حال انجام است.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا