انرژی

سرریز سدالغدیر ساوه آغاز شد

ایسنا/مرکزی رئیس امور بهره برداری از سد الغدیر ساوه گفت: سد الغدیر ساوه برای دومین سال متوالی سرریز خود را آغاز کرد.

سید جلال شاهرخ در گفت وگو با ایسنا، اظهار کرد: پیامد بارندگی و نزولات جوی مناسب در انتهای سال ۱۳۹۸ و تداوم آن در دو ماه اخیر در سطح حوضه آبریز سد ساوه با مساحت بالغ بر ۱۷ هزار کیلومتر مربع که عموما شدت و پراکنش و توزیع زمانی مناسبی داشته است، منجر به افزایش ورودی آب به مخزن سد الغدیر ساوه به دلیل قرار گرفتن در آخرین نقطه حوضه آبریز شد و  تکمیل تراز نهایی آب ذخیره شده در دریاچه این سد را به همراه داشت.

وی ادامه داد: با توجه به پیش بینی های هواشناسی و در نظر گرفتن حجم باقی مانده در مخزن  سد به نحوی عمل شد که ضمن آمادگی برای کنترل سیلاب های احتمالی بتوان تراز نهایی سد را نیز مدیریت کرد. لذا با بازگشایی دریچه های تحتانی و در نتیجه کاهش تراز آب در مخزن سد در زمان های مناسب حجم مخزن هم مدیریت شد.

عضو هیات مدیره شرکت سهامی آب منطقه ای مرکزی در ادامه گفت: با تکمیل تراز آبی سد الغدیر در  روز دوشنبه ۲۱ اردیبهشت ماه ضمن توجه به احتمال بارندگی های پیش رو و در نظر گرفتن  میزان ورودی محاسبه شده به مخزن سد نهایتا با کنترل دبی خروجی اجازه تخلیه آب از محل سرریز داده شد و سرریز آب از بالاترین تراز سد آغاز شد.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر مخزن سد دارای ۲۷۷ میلیون متر مکعب آب است، اظهار کرد: ورودی ثبت شده در روز  ۱۴ متر مکعب بر ثانیه اعلام شده که روند رو به کاهش را نشان می دهد. خروجی آب از دریچه آبگیر سد نیز به میزان چهار متر مکعب بر ثانیه و جهت مصارف کشاورزی دشت ساوه و آب شرب شهر ساوه است.

به گفته شاهرخ در حال حاضر بخش عمده آب خروجی از سد جهت تغذیه منابع آب زیرزمینی دشت ساوه که با افت شدید در سطح آب زیرزمینی مواجه است و رعایت الزامات زیست محیطی  رودخانه به مصرف می رسد که خوشبختانه کشاورزان روستاهای پایین دست سدالغدیر نیز از طریق انهار سنتی  خود از این آب برای  تکمیل تامین آب کشت پاییزه خود بهره می برند.

وی تصریح کرد: لازم به ذکر است که در حال حاضر  بالغ بر ۶۰ درصد  از نیاز آب شرب مصرفی شهر ساوه  نیز از محل سد الغدیر تامین می شود.

رئیس امور بهره برداری از سد الغدیر ساوه اظهار کرد: در سال آبی پیش رو جهت تامین آب کشاورزی ۹۸ میلیون متر مکعب و برای آب شرب شهر ساوه تا سقف ۳۰ میلیون متر مکعب پیش بینی شده است که با این اوصاف مجموعه مدیریت سد ساوه بسیار امیدوار است که بتواند همانند سال گذشته و با توجه به شعار سال در حوزه تقویت جهش تولید و کمک به کشاورزان دشت ساوه نقش آفرینی کند.

وی با تاکید بر اینکه سد الغدیر در پایدارترین شرایط خود قرار دارد، افزود: بازرسی های مستمر بیانگر آن است که هیچگونه انحرافی از شرایط نرمال وجود ندارد و این اطمینان به مردم داده می شود که سد تمام بتنی الغدیر ساوه در مناسب ترین شرایط پایداری قرار دارد.

گفتنی است سد الغدیر ساوه با ۲۶۵ متر طول تاج و حجم ۲۷۷ میلیون مترمکعب آب از نوع دو قوسی بتونی است که در سال ۷۲ با هدف تامین برق و آب کشاورزی ۲۳ هزار هکتار از اراضی این شهرستان احداث شد.

این سد براساس اهداف چند منظوره شامل تنظیم آب کشاورزی، کاهش خطرات سیل، تولید انرژی الکتریکی، اشتغال‌زایی و ایجاد مراکز گردشگری احداث شده است و از ویژگی‌های مسیر انتقال آب در سد الغدیر این است که آب از طریق کانال اصلی به طول حدود ۱۰ کیلومتر به شبکه اصلی آبیاری منتقل می‌شود

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا