بورسبورس اوراق

تقویت ۱۲ واحدی شاخص کل بورس/ امدادرسانی حقوقی‌ها به بازار سهام بی‌رمق

به گزارش پایگاه خبری توسعه اقتصادی، شاخص کل قیمت و بازده نقدی بورس تهران در پایان معاملات امروز دوشنبه ۱۵ شهریور ماه ۹۵ با افزایش ۱۲ واحدی به رقم ۷۰۶ هزار و ۵۲۲ واحد رسید. شاخص کل هم‌وزن اما بدون تغییر محسوسی امروز روی رقم ۱۴ هزار و ۲۴۹ واحد ایستاد.

شاخص سهام آزاد شناور نیز با کاهش ۵۴ واحدی عدد ۸۴ هزار و ۹۶۹ واحد را برای خود ثبت کرد. شاخص بازار اول اما در حالی با افزایش ۵ واحدی به رقم ۵۳ هزار و ۶۸۷ واحد دست یافت که شاخص بازار دوم با ۴۸ واحدی عدد ۱۶۶ هزار و ۵۲۲ واحد را به نمایش گذاشت. امروز شاخص کل فرابورس نیز (آیفکس) با افزایش ۴ واحدی عدد ۷۹۷ واحد را تجربه کرد.

بر اساس این گزارش امروز معاملات سهام در نماد معاملاتی سه شرکت تاپیکو با ۳۶ واحد،‌ پالایش نفت بندرعباس با ۲۰ واحد و مخابرات ایران با ۱۵ واحد افزایش بیشترین تأثیر مثبت را در برآورد شاخص کل بورس به نام خود ثبت کردند.

در مقابل معاملات سهام در نماد معاملاتی سه شرکت کشتیرانی ج . ا. ا با ۱۵ واحد، سرمایه‌گذاری با ۱۳ واحد و بانک پاسارگاد با ۹ واحد کاهش، بالاترین تأثیر منفی را در محاسبه این نماگر به دوش کشیدند.

ارزش کل معاملات امروز بورس تهران به بیش از ۱۳۵ میلیارد تومان بالغ شد که ناشی از دست به دست شدن ۸۷۳ میلیون سهم و اوراق مالی قابل معامله طی ۳۷ هزار و ۹۸۹ نوبت دادوستد بود.

طی معاملات امروز نماد معاملاتی شرکت‌های شیر پاستوریزه پگاه آذربایجان غربی، سیمان کردستان، حق تقدم خرید سهام بین‌المللی محصولات پارس، پرمیت، صنایع بهداشتی ساینا از سوی ناظر بازار سهام متوقف و در مقابل نماد معاملاتی اوراق مشارکت میدکو بازگشایی شد.

امروز بیش از ۴۲۰ میلیون سهم بانک پاسارگاد به ارزش بیش از ۴۵ میلیارد تومان به کدهای درون‌گروهی سهامدار عمده منتقل شد. در میدکو اما امروز ۲۱۵ میلیون سهم به ارزش بیش از ۴۴ میلیارد تومان کد به کد شد.

در جریان بازار عادی معاملات سهام نیز بازارگردان سرمایه‌گذاری سایپا اندکی بیش از ۱۸ میلیون سهم را کد به کد کرد. در صنعت دریایی ایران نیز کمتر از ۳۰ میلیون سهم به ارزش کمتر از ۸ میلیارد تومان کد به کد شد.  همچنین بازارگردان فولاد مبارکه در جریان بازار عادی سهام امروز اقدام به معاملات انتقالی ۱۸ میلیون سهمی به کدهای درون‌گروهی خود با هدف حمایت از این سهم در محدوده صفر تابلو کرد. ۱۶ میلیون سهم گسترش صنایع انرژی آذراب به ارزش بیش از ۴ میلیارد تومان امروز کد به کد شد. ۱۰ میلیون سهم پتروشیمی مبین نیز به ارزش بیش از ۴ میلیارد تومان کد به کد شد.

بر اساس این گزارش، بازار سهام امروز بازاری بی‌رمق و با کاهش محسوس حجم معاملات در اغلب نمادهای معاملاتی مواجه بود بازاری که به مدد حقوقی‌های سنتی خود امروز شاهد بیرون کشیدن شاخص کل بورس از فاز اصلاحی فرو رفته در آن بود.

بر اساس این گزارش، بازار سهام این روزها به شدت نمایشگر وضعیت رکود حاکم بر کسب و کار بوده و انتظار معامله‌گران برای پایان یافتن فضای کنونی شاید به بعد از اعلام گزارش‌های عملکرد ۶ ماهه شرکت‌ها متکی باشد. در این بین نحوه اطلاع‌رسانی برخی ناشران بورسی به بازار به وجهه اعتماد در بازار خسارت زده و نقش نهاد ناظر را کمرنگ کرده است.

در حال حاضر گردش نقدینگی‌های کوچک به صورت گروهی از سوی برخی سفته‌بازان در تک‌سهم‌ها هر چند وقت یکبار به گردش در می‌آید، بی‌آنکه دلیل بنیادی مشخصی برای آنها وجود داشته باشد.

از سوی دیگر برخی نمادهای معاملاتی از جمله «کتوکا» در حالی با رشد قیمت روبه‌رو شده که هنوز نهاد ناظر برای افشای قرارداد بسته شده در این شرکت هیچ شفاف‌سازی را درخواست نکرده است.

 امروز بازار سهام بازاری بی‌رمق و رخوت‌آور بود که با حمایت ناچیز حقوقی‌ها توانست شاهد ایستادن نماگرهای منتخب خود روی نقطه تعادل باشد. بازاری که امروز به حق تقدم‌های خرید سهام در کنار تک‌سهم‌های بازار دومی بیشتر نظر داشت.

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا