امور زیربناییتعاون و اشتغال

شاخص محیط کسب و کار بخش تعاون سه درجه تنزل کرد

نتایج حاصله از پایش محیط کسب و کار بخش تعاون در زمستان ۹۸، نشان می دهد که رقم شاخص ملی این بخش ۳ درصد تنزل داشته و بدترین بخش نیز مربوط به صنایع بوده است.

به گزارش آرمان اقتصادی به نقل از اتاق تعاون ایران، علی مطیع جهانی معاون پشتیبانی، برنامه ریزی و تحقیقات اتاق تعاون با اشاره به نتایج به دست آمده از پایش محیط کسب و کار بخش تعاون در زمستان ۹۸، اظهار داشت: بر اساس نتایج حاصل از پایش ملی محیط کسب ‏و کار ایران در زمستان ۱۳۹۸، رقم شاخص ملی بخش تعاون، ۵.۹۵ (نمره بدترین ارزیابی ۱۰ است) محاسبه شده که اندکی بدترشدن وضعیت (در حد ۳ درصد) نسبت به ارزیابی فصل گذشته (پاییز ۱۳۹۸ با میانگین ۵.۷۷) را نشان می‌دهد.

وی گفت: از ابتدای سال ۹۸ روند شاخص‌ها، بهبود عمومی فضای کسب و کار را نشان می‌دادند، اما در فصل زمستان ادامه روند بهبود متوقف و شاخص فصل زمستان وضعیت بدتر شدن محیط کسب و کار را نشان داد؛ لذا پیش بینی می‌شود با عنایت به ادامه محدودیت‌های اعمال شده برای برخی فعالیت‌ها، این شاخص در بهار ۹۹ نیز همچنان سیر صعودی داشته باشد.

به گفته این مقام مسئول، طبق ماده ۴ قانون بهبود فضای کسب و کار، اتاق‌ها موظفند به منظور اطلاع سیاستگذاران از وضعیت محیط کسب و کار کشور، شاخص‌های ملی محیط کسب و کار در ایران را تدوین و به طور سالانه و فصلی حسب مورد به تفکیک استان‌ها، بخشها و فعالیت‌های اقتصادی، سنجش و اعلام کنند.

مطیع جهانی افزود: بر همین اساس اجرای طرح پایش شاخص‌های ملی محیط کسب و کار با همکاری اتاق‌های تعاون، بازرگانی و اصناف از بهمن ماه سال ۱۳۹۵ برای پایش محیط شاخص ملی محیط کسب و کار پاییز ۹۵ اجرا می‌شود.

نامناسب‌ترین مؤلفه‌های محیط کسب و کار بخش تعاون

این مقام مسئول در خصوص نامناسب‌ترین مؤلفه‌های محیط کسب و کار بخش تعاون در زمستان ۹۸ تصریح کرد: براساس نتایج به دست آمده، بی‏ ثباتی و غیرقابل پیش‏ بینی بودن قیمت‌ها، بی‏ ثباتی سیاست‌ها، مقررات و رویه‌های اجرایی و دشواری تأمین مالی از بانک‌ها، نامناسب‌ترین مؤلفه‌های محیط کسب و کار بخش تعاون در زمستان ۹۸ بوده است.

مطیع جهانی در خصوص مناسب‌ترین مؤلفه‌های محیط کسب و کار بخش تعاون در مدت مذکور اذعان داشت: محدودیت دسترسی به برق، محدودیت دسترسی به سوخت (گاز، گازوئیل) و محدودیت‌های دسترسی به ارتباطات (تلفن همراه و اینترنت) مهمترین مؤلفه‌های محیط کسب و کار بخش تعاون در زمستان ۹۸ بوده است.

وی در پاسخ به این سوال که برآورد فصلی شاخص ملی محیط کسب و کار بخش تعاون در بخش‌های عمده اقتصادی در این پایش به چه صورت بوده است، اظهار داشت: بر اساس نتایج این پایش خدمات بهترین محیط کسب و کار و صنایع بدترین محیط کسب و کار را داشته اند و استان‌های مازندران با شاخص ۴.۰۳ و هرمزگان با شاخص ۵.۲۵ به ترتیب بهترین محیط کسب و کار همچنین استان‌های گلستان با شاخص ۶.۴۷ و البرز با شاخص ۶.۴۲ به ترتیب بدترین محیط کسب و کار را ثبت کرده اند.

گفتنی است، محیط کسب و کار شامل مجموعه عواملی می‌شود که بر عملکرد یا اداره بنگاههای اقتصادی مؤثر هستند اما تقریباً خارج از کنترل مدیران بنگاه‌ها قرار دارند. عواملی نظیر قوانین و مقررات، میزان بارندگی، فرهنگ کاری در یک منطقه و …. در هر منطقه جغرافیایی و در هر رشته کاری و نیز در طول زمان متفاوت هستند. امروزه بهبود فضای کسب و کار یکی از مهمترین راهبردهای توسعه اقتصادی هر کشور به شمار می‌رود. هر چه محیط کسب کار شرایط بهتری داشته باشد، بهره مندی از فرصت‌های کارآفرینی بیشتر خواهد شد که نتیجه آن خلق ارزش و ثروت برای جامعه است. بنابراین دستیابی به این مهم نیازمند وجود فرآیند مستمر برای پایش و سنجش وضعیت محیط کسب و کار هر کشور است.

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا