بورسطلا و ارز

دستکاری معاملات گواهی سپرده سکه اقدام درستی است؟

در حالیکه گفته‌هایی مبنی بر احتمال توقف معاملات گواهی سکه از سوی بانک مرکزی مطرح شده، یک کارشناس اقتصادی معتقد است که اکنون مسئولیت اصلی بانک مرکزی عملیات بازار باز و کنترل تورم است و راهکار موثر در این زمینه قبول اصول بازار آزاد و دستکاری نکردن این معاملات است زیرا، این اقدام سیگنال‌های منفی برای بازارهای آتی و اعتماد سرمایه‌گذاران ارسال می‌کند که اقتصاد را تحت تاثیر خود قرار می‌دهد.

به گزارش آرمان اقتصادی، این روزها قیمت‌های گواهی سپرده سکه در بورس کالا تحولات قیمتی زیادی نسبت به بازار فیزیکی طلا دارد که واکنش‌های زیادی را در پی داشته، این امر به دلیل سودآوری و رشد بسیار مناسب بازار سرمایه منجر شده که مردم طلای خود را تبدیل به سکه کرده و با تبدیل آن به گواهی سپرده در بورس کالا، نقشی در افزایش قیمت این کالا در بورس داشته باشند.

در پی این موضوع، گفته‌هایی مبنی بر ورود بانک مرکزی به این قضیه و توقف معاملات این نوع گواهی مطرح شده که یک کارشناس اقتصادی درباره این اقدامات به ایسنا، توضیح داد: اگر به بازار اعتقاد داریم که در بلندمدت سرمایه‌گذارانی به این بازار اعتماد کرده‌اند و وارد آن شده‌اند، باید بدانیم که با متوقف کردن بازار معاملات گواهی سپرده سینگالی که به اقتصاد و به خصوص بورس کالا داده می‌شود، بسیار منفی خواهد بود و بازارهای آتی را هم تحت تاثیر قرار خواهد داد.

پیام مولوی با بیان اینکه راهکار در این زمینه حذف یا توقف معاملات گواهی سپرده نیست بلکه قبول کردن یکسری قواعد در بازار است، گفت: این توقف در سایر بازارهای اقتصادی هم دیده می‌شود، به عنوان مثال در بازار سرمایه سعی بر این است که آن را تحت کنترل درآوریم.

از بین رفتن اعتماد به بازارهای آتی با توقف معاملات 

وی افزود: بازارهای مالی یک شبه ایجاد نمی‌شوند بلکه بر اثر جلب تدریجی اعتماد مردم و سرمایه‌گذاران، عمق و وسعت پیدا می‌کند که با توقف و حذف، اعتمادها به ابزارها و بازارهای آتی کاهش پیدا می‌کند.

دبیر کل انجمن اقتصاد ایران معتقد است که اگر معاملات گواهی سپرده متوقف شود آیا می‌توان خرید و فروش طلا و سکه را هم در بازار فیزیکی متوقف کرد؟ زمانی که مردم تورم بالا را تجربه کردند و دنبال حذف ریال هستند، آن‌ها به ابزارهای مختلفی متوسل می‌شوند.

دلایل جهانی افزایش قیمت سکه در بورس 

وی با بیان اینکه جهت‌دهی یا ساماندهی بازار در جریان بازار آزاد وجود ندارد، گفت: شاخص‌های اقتصادی یا جریان‌های اقتصادی، افزایش قیمت اونس جهانی در دنیا، افزایش تقاضا و رکود، باعث شده‌اند تا سرمایه‌گذاران هم براساس همین تحوللات دست به معاملاتی بزنند که این امر را نمی‌توان دستکاری کرد.

مولوی ادامه داد: از منظر ابعاد داخلی هم پایین آمدن شاخص بازار سرمایه و استراتژی افراد، تقاضا برای طلا، ارز و مسکن در ایران بالا میرود که این ذات اقتصاد است.

به گفته این کارشناس اقتصادی آنچه که بانک مرکزی باید به جدیت پیگیری کند، عملیات بازار باز بانکی است تا در اقتصاد ایران بتواند تورم را کاهش داد که این امر، از طریق عمق بخشی به اوراق اتفاق می‌افتد.

مزایای گواهی سکه طلا 

همچنین در این زمینه امیر تهرانی _مدیر کل دفتر وزارت اقتصاد نیز اعلام کرد: معامله ورق یا فیزیک سکه هر کدام مزایا و علاقه مندان خاص خود را دارند. خرید و فروش مجازی، عدم نیاز به مراجعه حضوری، تایید اصالت، سهولت نگهداری و عدم نگرانی بابت سرقت، کارمزد پایین، نقدشوندگی و معامله آسان و..‌ از جمله مزایای این اوراق است.

وی افزود: اما هر از گاهی شاهد نوعی هیجان در خرید این نوع اوراق در بورس هستیم. شرایط آربیتراژی قیمت ورق و فیزیک سکه که گاهی تا چند ۱۰۰ هزار تومان می‌رسد که انگشت اتهام به سمت این بازار نشانه می‌رود.

راهکاری برای تحولات قیمت سکه در بورس 

به گفته این کارشناس اقتصادی این بازار را نه می‌شود تعدیل کرد نه می‌توان به حالت خود رها کرد. هر دو فعل فوق سیگنالی منفی مخابره می‌کند به خصوص به دلیل مزایایی که اشاره شد؛ سهولت فراوانی برای علاقه مندان سرمایه‌گذاری در این حوزه ایجاد کرده است.

تهرانی در پایان سخنانش اظهار کرد: بهترین روش می‌تواند تعیین بازارگردانهای متعدد برای این بازار باشد که بتواند در هیجان‌های خریدوفروش نقش بازیگر متعادل کننده را بازی کنند.

بنابراین، گواهی سپرده سکه بین راه‌هایی چون توقف معاملات، تزریق عوامل متعادل کننده قیمت آن یا سپردن تصمیم درباره آن به بازار آزاد قرار دارد که با نگاهی به این سه راه می‌توان متوجه شد که طبق بازار آزاد و رقابتی باید این معاملات دستکاری یا حذف نشوند زیرا، کنترل آن از رهایی این بازار به دلیل سینگال‌ها و تبعات منفی که  بر اعتماد سرمایه‌گذاران و بازارهای آتی در پی دارد، تاثیرات مخربی بر اقتصاد خواهد گذاشت. 

انتهای پیام 

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا