انرژی

بهبود ارزش سهام آرامکو به سطح پیش از سقوط نفت

ارزش سهام شرکت نفتی آرامکو به سطح پیش از آغاز جنگ قیمت نفت از سوی عربستان سعودی در اوایل مارس و سقوط قیمت نفت بازگشت.

به گزارش آرمان اقتصادی، ارزش سهام آرامکو در بازار سهام عربستان سعودی تا روز سه شنبه ۳.۰۹ درصد رشد کرد اما به عنوان مثال در مقایسه با حجم و ارزش سهام شرکت آمریکایی اکسون موبیل که روزانه در بازار سهام نیویورک مبادله می شود، بسیار کوچکتر است.

سقوط قیمت نفت در اوایل مارس، قیمت سهام همه شرکتهای نفتی بزرگ جهان را به شدت کاهش داد. عربستان سعودی در آن زمان پس از انقضای پیمان قبلی کاهش تولید اوپک پلاس، نفت ارزان فراوانی را به بازار عرضه کرده بود و همزمان شیوع پاندمی ویروس کرونا و محدودیتهای قرنطینه ای که در اقتصادهای بزرگ جهان اعمال شد، باعث شد تقاضا برای نفت به شدت کاهش پیدا کند.

همچنین بخوانید

طی هفته گذشته ارزش سهام غولهای نفتی همسو با رشد قیمتهای نفت، بهبود یافته است. این بهبود در واکنش به سیگنالهای بهبود تقاضا در چین و کشورهای دیگر پس از کاهش تدریجی محدودیتهای قرنطینه حاصل شده است.

ارزش سهام شرکت آرامکوی سعودی اکنون بالاتر از سطحی است که پیش از آغاز جنگ قیمت عربستان سعودی با روسیه بر سر سهم بازار داشت. مبادله سهام آرامکو از اوایل دسامبر سال ۲۰۱۹ آغاز شده اما حجم مبادلات سهام این شرکت در مقایسه با سایر شرکتهای نفتی بین المللی بسیار اندک است.

میانگین حجم مبادلات روزانه سهام آرامکو در هفته گذشته حدود ۳۵ میلیون دلار و روز دوشنبه ۱۰۰ میلیون دلار بود. در مقابل، مبادلات سهام اکسون موبیل روز دوشنبه ۱.۴ میلیارد دلار بود.

بر اساس گزارش اویل پرایس، آرامکوی سعودی اوایل ماه میلادی جاری درآمد سه ماهه نخست سال ۲۰۲۰ خود را ۱۶.۶۶ میلیارد دلار اعلام کرد که در مقایسه با ۲۲.۲ میلیارد دلار در سه ماهه نخست سال ۲۰۱۹ کاهش چشمگیری داشت. این کاهش نتیجه شیوع پاندمی ویروس کرونا و سقوط قیمت نفت بود که عربستان با برپایی جنگ قیمت در مارس، به تشدید آن کمک کرد.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا