انرژی

بررسی واگذاری فروش بنزین به بخش خصوصی در ونزوئلا

دولت ونزوئلا در مواجهه با کمبود شدید بنزین در این کشور، به دنبال راه‌کارهای بلندمدتی نظیر بازار خصوصی برای واردات و فروش و افزایش قیمت در جایگاه‌های سوخت برای از بین بردن بازار سیاه است.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، منابع آگاه به بلومبرگ اظهار کردند که تحت طرح نیکلاس مادورو، رییس جمهور ونزوئلا، شرکت نفتی دولتی PDVSA به شرکت‌های خصوصی اجازه خواهد داد سوخت وارد و توزیع کنند و به این طریق از تحریم‌های آمریکا که نهادهای دولتی را هدف گرفته است، اجتناب خواهد کرد. این اقدام با افزایش قیمت‌ها همراه خواهد بود.

در این بین، انتظار می‌رود نفتکش‌های ایرانی حامل میلیون‌ها بشکه بنزین تا پایان هفته جاری به ونزوئلا برسند. وزارت خارجه ایران اعلام کرده که هرگونه اقدام آمریکا برای متوقف کردن این نفتکش‌ها با واکنش سریع و قاطع روبرو خواهد شد. خوان گوایدو، رهبر مخالفان دولت ونزوئلا هشدار داده که به این نفتکش‌ها نباید اجازه داده شود لنگر بیاندازند.

همچنین بخوانید

تکنسینهای ایرانی در پالایشگاه‌های کاردون و آموی سرگرم تعمیر تاسیسات هستند. در آوریل بیش از ده‌ها پرواز از تهران انجام گرفت و متخصصان به همراه مواد و قطعات برای مجتمع پالایشگاهی پاراگوانا به این کشور وارد شدند.

اصلاح سیستم توزیع بنزین ونزوئلا به معنای پایان یافتن کنترل قیمتهاست که باعث شده بود مردم ونزوئلا تقریبا مجانی باک خودرویشان را پر کنند. همچنین چنین اقدامی به معنای تغییر شدید فرهنگ ملی و کاهش اختیارات دولت بر دارایی مرکزی این کشور است. شرکت PDVSA هم میلیونها دلاری که در یارانه‌ها از دست داده است، جبران خواهد کرد.

اما چنین اقدامی بدون ریسک سیاسی نخواهد بود. مردم ونزوئلا بنزین مجانی را حق طبیعی خود می‌دانند و زمانی که قیمتها در سال ۱۹۸۹ افزایش داده شدند، کاراکاس صحنه شورشهای خشونت آمیز شد.

مردم ونزوئلا قرنطینه فعلی را که با هدف مقابله با شیوع ویروس کرونا اعمال شده است، پذیرفته‌اند اما ویروس کرونا قربانیان اندکی در ونزوئلا داشته و هدف اصلی این قرنطینه، نگه داشتن مردم در خانه در شرایط کمبود بنزین بوده است. با کاهش محدودیت‌های قرنطینه و ازسرگیری رفت و آمدها، بحران کمبود سوخت دوباره خود را نشان می‌دهد و مخالفان که با حمایت آمریکا در تلاش برای سرنگونی دولت مادورو هستند، ناچار خواهند بود با احتیاط به چنین طرحی واکنش نشان دهند.

کمبود به خصوص در مناطق روستایی ونزوئلا چندین سال است که وجود دارد و ناشی از سوء مدیریت شرکت PDVSA است. این بحران اکنون به کاراکاس رسیده و ارتش حفاظت جایگاههای سوخت را برعهده گرفته است و تنها پرسنل منتخب می‌توانند سهمیه بنزین را که برای هر خودرو ۲۰ لیتر تعیین شده است، دریافت کنند. مردم ونزوئلا که سابق بر این ارزان‌ترین بنزین دنیا را داشتند، اکنون در بازار سیاه برای هر لیتر بنزین چهار دلار پرداخت می‌کنند.

وزارت نفت ونزوئلا سال گذشته طرحی را برای افزایش قیمت بنزین به سطح بین‌المللی ارایه کرد اما این طرح همچنان در دفتر معاون رییس جمهور خاک می‌خورد که نشان دهنده حساسیت موضوع است. اما به نظر می رسد که تغییرات در راه است و اتصال اینترنتی ۲۵۰ جایگاه از ۱۵۳۰ جایگاه سوخت در این کشور مورد بررسی قرار گرفته است.

در حال حاضر جایگاه‌های سوخت پول نقد دریافت می‌کنند اما زمانی که کارتهای اعتباری مجددا مورد استفاده قرار بگیرند، قیمتها احتمالا به دلار تعیین خواهد شد.

حامیان مادورو در مجلس موسسان ملی این کشور موافق افزایش قیمت هستند. تغییری در این سطح مستلزم اقدامات قانونی و حقوقی است و ممکن است با مخالفت اپوزیسیون روبرو شود بنابراین مادورو ممکن است موضوع را به دادگاه عالی این کشور بسپارد که وفادارانش اکثریت آن را در اختیار دارند.

بر اساس گزارش بلومبرگ، معلوم نیست که آیا ونزوئلا می‌تواند با خصوصی کردن بازار بنزین تحریمهای آمریکا را دور بزند یا خیر؟ دولت ترامپ با نیت سرنگونی دولت مادورو، نهادهای دولتی را هدف گرفته است. یک مقام بلندپایه آمریکایی اظهار کرده که واشنگتن هر گونه سیستم جدیدی که به دولت ونزوئلا مرتبط باشد را به دقت مورد بررسی قرار خواهد داد.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا