انرژی

رقابت شدید عراق و عربستان بر سر مشتری نفتی قدیمی ایران

عربستان سعودی و عراق که بزرگترین تولیدکنندگان اوپک هستند، با یکدیگر برای برتری در بازار نفت هند که سومین واردکننده بزرگ نفت در جهان است، رقابت می‌کنند.

به گزارش آرمان اقتصادی، آمار شرکت کپلر نشان داد که عربستان سعودی در آوریل ۱.۰۸۴ میلیون بشکه در روز به هند صادر کرد و عراق را که ۷۶۰ هزار بشکه در روز صادرات داشت، مغلوب کرد و به جایگاه صادرکننده شماره یک نفت به هند دست یافت. عراق از سال ۲۰۱۷ پس از تحریم نفت ایران و ونزوئلا از سوی آمریکا، به صادرکننده بزرگ نفت به هند تبدیل شد. این کشور در مارس ۹۶۹ هزار بشکه در روز و  عربستان سعودی ۷۱۶ هزار بشکه در روز نفت به هند صادر کرده بود.

ثامر غضبان، وزیر نفت سابق عراق در آوریل گفته بود که این کشور برای عرضه نفت به هند به دلیل قرنطینه و تقاضای کمتر از سوی این کشور دچار مشکل شده است.

همچنین بخوانید

به گفته تام کنیسون، تحلیلگر نفتی خاورمیانه در شرکت FGE Energy، شرکت بازاریابی نفت دولتی عراق (سومو) ناچار خواهد بود قیمت فروش نفت سبک و سنگین بصره در ژوئن به مقصد آسیا را به میزان کمتری از قیمتهای فروش عربستان سعودی عرضه کند. همچنین پالایشگاههای هندی ممکن است بین ۵۰ تا ۷۰ درصد از نفتی که بر اساس قراردادشان قرار بود در ژوئن دریافت کنند را تحویل بگیرند که به معنای دشوارتر شدن رقابت میان دو صادرکننده خاورمیانه ای خواهد بود.

شرکت سومو قیمت فروش رسمی نفت برای تحویل در آوریل به مقصد آسیا را در رقابت با کاهش قیمت نفت عربستان سعودی، کاهش داد.

عربستان سعودی تلاش کرده است برتری خود در بازار هند را با مجموعه قراردادهایی نظیر توافق اولیه برای خرید ۲۰ درصد سهام در کسب و کار نفت و مواد شیمیایی شرکت ریلاینس اینداستریز و ساخت یک پالایشگاه به ظرفیت ۱.۲ میلیون بشکه در روز با شراکت شرکت ملی نفت ابوظبی (ادنوک) دوباره کسب کند.

اچ پی اس آهوجا، مدیرعامل شرکت ذخایر نفت استراتژیک هند در مصاحبه ای در ۲۱ آوریل به پایگاه “اس اند پی گلوبال پلاتس” گفته بود: هند به منظور بهره بردن از قیمتهای ارزان نفت و کاهش هزینه واردات به دنبال واردات محموله‌های نفت از خاورمیانه به منظور پر کردن سریعتر ذخایر نفت استراتژیک تا حداکثر ظرفیت ممکن است.

شرکت ادنوک هم در حال ذخیره کردن نفت در تاسیسات ذخیره سازی زیرزمینی مانگالور است و در سال ۲۰۱۸ توافقی را برای ذخیره سازی نفت در پادور امضا کرد.

بر اساس گزارش پلاتس، اگرچه عراق از طریق صادرات نفت سنگین بصره که در میان پالایشگاههای هندی پرطرفدار است، توانسته است سهم خود در بازار هند را افزایش دهد اما همچنان باید اقدامات بیشتری را برای جلب توجه خریداران هندی انجام دهد.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا