صنعت، معدن، تجارت

بخش خصوصی انگیزه ای برای ساخت نیروگاه ندارد

دبیر کنفدراسیون انرژی گفت:به دلیل رفتارهای نادرست وزارت نیرو در پرداخت مطالبات پیمانکاران، بخش خصوصی داخلی انگیزه‌ای برای سرمایه‌گذاری در ساخت نیروگاه ندارد.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی به نقل از اتاق بازرگانی تهران، حمیدرضا صالحی گفت: مردادماه، زمان پیک مصرف برق در ایران است اما در چند روز گذشته به دلیل شدت گرمای هوا، مصرف برق از ۵۵ هزار مگاوات گذاشت و پیک‌بار باعث خاموشی در بعضی استان‌ها شد. مصرف انرژی کشور نسبت به سال گذشته ۹ درصد افزایش پیدا کرده است و پیک‌بار برق ۶ تا ۷ درصد بیشتر از سال قبل برآورد شده است. افزایشی که صرفاً ناشی از بیشتر شدن مصرف خانگی نیست بلکه در زمینه مصرف صنعتی و تجاری هم رشد کردیم که هرکدام به‌نوعی در اقتصاد تعبیر می‌شود.

وی ادامه داد: رشد مصرف برق در صنعت برخلاف رشد مصرف در بخش خانگی نشانه خوبی برای اقتصاد کشور است. رشد مصرف انرژی در صنعت نشان می‌دهد که چرخ‌های صنعت رونق گرفته و تولید افزایش پیدا کرده است. برق یکی از آورده‌های صنعت است و افزایش مصرف آن نشان می‌دهد که الکتریسیته برای ایجاد ارزش‌افزوده در اقتصاد به کار گرفته شده است. به همین دلیل در بسیاری از کشورهای توسعه‌یافته برق صنعتی نسبت به برق خانگی ارزان‌تر به فروش می‌رسد.  در ایران سوبسیدی بودن برق و عدم واقعی سازی قیمت نه‌تنها برق بلکه تمام حامل‌های انرژی مثل گاز و آب، باعث شده مصرف خانگی در کشور به ۲.۵ برابر افزایش پیدا کند.

همچنین بخوانید

صالحی خاطرنشان کرد: هرچند درخواست های دولت، اعلام نظر بزرگان و فرهنگ‌سازی برای مدیریت مصرف بخش خانگی مؤثر است اما تا زمانی که قیمت برق واقعی نشود رشد مصرف خانگی دور از انتظار نیست. برای پاسخ به نیازهای بخش خانگی و صنعت، سرمایه‌گذاری و ساخت نیروگاه‌های جدید وظیفه ماست اما به دلیل رفتارهای نادرست وزارت نیرو در دوره‌های مختلف در مورد پرداخت مطالبات پیمانکاران، بخش خصوصی داخلی انگیزه‌ای برای سرمایه‌گذاری در ساخت نیروگاه ندارد و  سرمایه‌گذار خارجی هم نگران واقعی نبودن قیمت برق است.

ور دی پایان تصریح کرد: این مسائل هرچند در زمان حاضر مشکلاتی را ایجاد نمی‌کند اما در آینده برای بخش انرژی کشور مسئله‌ساز می‌شود. قطعی برق در ایران بیش از سایر کشورهای جهان نیست. از سوی دیگر در زمان پیک‌بار، مصرف افزایش پیدا می‌کند اما در دیگر دوره‌ها، مصرف برق ایران زیر ۴۰ هزار مگاوات است درنتیجه می‌توانیم نیازهای فعلی را تأمین کنیم. دولت هم تلاش می‌کند با در پیش گرفتن شیوه‌های مختلف در زمان پیک‌بار از میزان قطعی برق در بخش خانگی کم کند. وزارت نیرو تلاش کرده با مدیریت مصرف برق صنعتی میزان قطعی برق بخش خانگی را به حداقل برساند. دولت تمام نیروگاه‌های آب را در مدار تولید برق قرار داده است. به تمام نیروگاه‌ها آماده‌باش داده و مصارف برق صنعتی را از روز به شب منتقل کرده است.

منبع:مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا