صنعت، معدن، تجارت

شاهرگ شاهوار زیر تیغ معدن‌کاوی بوکسیت/ مطالبات مردمی تقویت شود

شاهرود- نماینده شاهرود و میامی در مجلس بابیان اینکه پرونده تخریب‌های شاهوار به مراجع کشوری ارسال‌شده، گفت: مطالبات مردمی در خصوص نجات شاهوار می بایست ادامه یابد.

به گزارش آرمان اقتصادی، سید حسن حسینی شاهرودی صبح سه‌شنبه در دیدار با فعالان محیط‌زیست و اعضای کمپین نجات شاهوار به میزبانی دفتر خود ضمن بیان اینکه برای تخریب‌های ناشی از معدن‌کاوی شاهوار شاهرود در شرایطی قرار گرفتیم که مجوزها صادر و مطالعات انجام‌شده بود، ابراز داشت: بعد از بازدید منطقه و مشاهده سطح تخریب‌ها بیان مطالبه مردمی از شهرستان، استان و کشور شروع و کار به‌جایی رسید که فعالیت متوقف شد.

وی افزود: درعین‌حال که برخی افراد معامله‌گر هستند و هرکسی با هر شیوه‌ای می‌خواهند دیگران را بخرند اما مسئولان صادق و سالم نیز بسیار در شاهرود وجود داشت و به‌صورت علمی و تخصصی اثبات کردند که اینجا تخریب در حال اتفاق افتادن است و آینده شهر درخطر قرار دارد.

از تخریب منطقه نمی‌تواند گذر کرد

نماینده شاهرود و میامی در مجلس بابیان اینکه کار معدن‌کاوی شاهوار را می‌توان در این جمله خلاصه کرد که تولید به چه قیمتی، ابراز داشت: کار تا اینجا پیش رفت که در شورای معادن استان سمنان تعطیلی معدن آلومینا تاش تصویب شد.

حسینی شاهرودی در ادامه تصریح کرد: مسئولان معدن باید اثبات کنند که ادامه این کار هیچ خطری در مباحث زیست‌محیطی، انسانی، گیاهی، جانوری و منابع زیرزمینی و سیلاب‌های احتمالی ندارد که این هنوز به دست ما نرسیده است و شورای معادن نیز هنوز این نظر مثبت را ندیدند.

وی با تاکید بر اینکه به‌راحتی نمی‌توان از نظرات گذشته عبور کرد، افزود: اسناد کافی در این خصوص وجود دارد مؤثران باید اقدامات لازم را انجام و به مردم آگاهی کافی را دهند و مطالبه کنند زیرا آینده منطقه درخطر قرار دارد نباید فراموش کرد که حوادثی نظیر رانش و سیلاب ناشی از عملکرد اشتباه در طبیعت است.

نماینده شاهرود و میامی در مجلس بابیان اینکه پرونده ۱۷۰ برگی از شاهوار تهیه و به قوه قضائیه، رئیس جمهور، رئیس مجلس، سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران، سازمان بازرسی فرستاده‌شده است، ابراز داشت: این سازمان‌ها باید به نماینده وقت پاسخ دهند که چه اتفاقی افتاده که سلامت و زیرساخت منطقه در معرض تهدید است لذا هرکدام از دستگاه‌های منابع طبیعی، محیط‌زیست و امور آب کتبی اعلام کردند که ادامه روند به منطقه آسیب می‌رساند.

نجات شاهوار وحدت آفرین بین مردم و مسئولان

دبیر جمعیت دیده‌بان طبیعت شاهرود نیز به نمایندگی از سایر فعالان زیست‌محیطی در این نشست بابیان اینکه طی مدت چهار سال گذشته و نمایندگی سید حسن حسینی شاهرودی تعامل بسیار خوبی بین فعالان زیست‌محیطی و بزرگان شهر برقرار شد، ابراز داشت: این مایه مباهات است که توانستیم برای شهر تلاش و تجربه‌های بسیار بیاموزیم لذا قرار گرفتن نماینده در کنار مردم و مسئولان الگویی برای سایر شهرستان‌ها شد که آن‌ها نیز همین مسیر را ادامه دهند.

امیرحسین ولیان در ادامه تصریح کرد: این ظرفیت و نگاه بسیار عمیق، صداقت و مهرورزی حسینی شاهرودی به این سرزمین برای ما فعالان زیست محیطی فرصتی مغتنم بود که می‌دانیم با ارتباطاتی که دارد شاهوار را فراموش نخواهد کرد لذا از وی می‌خواهیم در ادامه این راه پر دست انداز پیش رو در کنار مردم باشد و به آن‌ها مدد برساند.

وی ضمن بیان اینکه حضور نماینده مردم توانست به تعامل بسیار خوب با مسئولان شاهرود منتهی شود، افزود: در این هماوردی قوا بین ما و معدن‌کاران که رکن رکین آن‌ها ثروت عظیمی است که از این معدن برداشت و با آن خیلی‌ها را با خود همراه می‌کنند و توان ما در این رویارویی بیش از هر چیزی اتحاد است شاید این وحدت و اتحاد در تاریخ شهر بی‌نظیر بود که موضوعی در شاهرود از طیف‌ها و اقشار مختلف گردهم جمع آورد تا همه یک‌صدا نجات شاهوار را فریاد کنند.

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا