انرژی

چرا نفت ۳۰ دلاری برای نجات شیل آمریکا کافی نیست؟

بهبود وست تگزاس اینترمدیت از پایین صفر به بالای ۳۰ دلار موجی از خوش بینی را در بازار به وجود آورده و باعث صعود سهام انرژی شده است اما این شور و اشتیاق منعکس‌کننده وضعیت واقعی صنعت نفت آمریکا نیست.

به گزارش آرمان اقتصادی، شرکت‌های حفاری شیل آمریکا حتی با وجود این که قیمت‌های نفت اکنون دو برابر شده‌اند، همچنان غیرسودآور باقی مانده‌اند و با قیمت ۳۰ دلار هر بشکه نفت وست تگزاس اینترمدیت، همچنان ضررده هستند.

طبق گزارش شرکت Evercore ISI و وال استریت ژورنال، اقتصادهای ضعیف این شرکت‌ها به دوران پیش از شیوع پاندمی جهانی و رکود بازار برمی‌گردد. به عنوان مثال شرکتهای بزرگ حفاری نفت شیل آمریکا در یک دهه گذشته مجموعا ۱.۱۸ تریلیون دلار هزینه کردند اما تنها ۸۱۹ میلیارد دلار نقدینگی از فعالیتهایشان تولید کردند. به عبارت دیگر شرکت‌های حفاری نفت طی مدت ۱۰ سال با بیش از ۳۵۰ میلیارد دلار شکاف در بازگشت رقم هزینه شده روبرو شدند در حالی که هر بشکه نفت در این مدت ۵۰ دلار یا بالاتر معامله شد.

همچنین بخوانید

در فاصله سال ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۹ بیش از ۲۰۰ شرکت نفت و گاز آمریکای شمالی متقاضی حمایت در  برابر ورشکستگی شدند. روند ورشکستگی در سال گذشته که سرمایه‌گذاران دیگر روی خوش به این صنعت نشان ندادند، تسریع شد و این وضعیت مربوط به پیش از پاندمی ویروس کرونا بود.

در قیمت ۳۰ دلار نفت این روند ادامه خواهد یافت. بر اساس گزارش شرکت ریستاد انرژی، حدود ۷۳ شرکت تولید و اکتشاف در آمریکا ممکن است در صورت ماندن قیمت نفت در ۳۰ دلار امسال اعلام ورشکستگی کنند. حدود ۱۷۰ شرکت دیگر هم در سال ۲۰۲۱ ورشکسته خواهند شد. اگر نفت دوباره به پایین ۳۰ دلار سقوط کند، شمار ورشکستگیها از این هم بالاتر خواهد رفت.

بودی کلارک، وکیل شرکت “هاینس اند بون” به روزنامه فایننشیال تایمز گفت: تصور نمی‌کنم نفت ۳۰ دلاری بتواند تعداد زیادی از این تولیدکنندگان را که در شرایط اضطراری قرار دارند، نجات دهد. ورشکستگیهای بیشتری در راه است.

طبق آمار شرکت تحقیقاتی ریستاد انرژی، در سه ماهه نخست سال میلادی جاری ۳۹ شرکت نفت شیل مستقل در آمریکا مجموعا ۲۶ میلیارد دلار ضرر کردند. در سه ماهه دوم اوضاع وخیم‌تر از سه ماهه اول خواهد بود زیرا سقوط قیمت نفت در اواخر سه ماهه اول روی داد.

وخامت وضعیت در آمار دکلهای حفاری نفت منعکس شده است. هفته گذشته شمار دکلهای حفاری ۲۱ حلقه کاهش پیدا کرد که ۱۳ حلقه مربوط به منطقه پرمیان بود. شمار دکلهای حفاری اکنون بیش از ۶۵ درصد کاهش نسبت به مارس نشان می‌دهد.

تولید نفت آمریکا در اواسط ماه مه به ۱۱.۵ میلیون بشکه در روز کاهش پیدا کرد اما دن برویت، وزیر انرژی آمریکا برآورد کرد که تعطیلی تولید به ۲.۲ میلیون بشکه در روز بالغ شده است.

به گفته بیورن تونهاگن، مدیر بازارهای نفت در شرکت ریستاد انرژی، بخشی از این تولید متوقف شده ممکن است احیا شود. اکثر تولیدی که قرار بود متوقف شود، متوقف شده و تولیدکنندگان اکنون منتظر روزی هستند که بتوانند بخشی از این تولید را احیا کنند.

اما کاهش شدید حفاری باعث کاهش تولید می‌شود. طبق گزارش بلومبرگ، اگر روند حفاری کاملا متوقف شود، تولید نفت آمریکا در مناطق بزرگ شیل بیش از یک سوم کاهش پیدا کرده و به پایین پنج میلیون بشکه در روز می‌رسد. البته حفاری به طور کامل متوقف نخواهد شد اما این تحلیل روند سریع افول شیل را نشان داده است.

این مشکلی بوده که از ابتدای شکل‌گیری شیل وجود داشته است. بر هیچ کس پوشیده نیست که چاههای شیل پس از تولید بالای اولیه به سرعت افت می‌کنند و در نتیجه برای بالا نگه داشتن تولید باید حفاری به همان میزان ادامه پیدا کند. هر درآمدی که از تولید نفت به دست می‌آید برای حفاری چاه بعدی مورد استفاده قرار گیرد. به عبارت دیگر سود عظیمی که از آن صحبت می‌شود در اکثر موارد سرابی بیش نیست.

بر اساس گزارش اویل پرایس، منتقدان این صنعت سالهاست درباره این مشکلات صحبت کرده‌اند اما پاندمی کووید ۱۹، فروپاشی تقاضا، قیمتهای اندک نفت و فلج شدن صنعت نفت شیل این مشکلات را به شکل روشن‌تری بارز کرد.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا