انرژی

ضرر ۵۲ میلیارد دلاری انرژی آمریکا از اختلاف با چین

جدیدترین تنش میان واشنگتن و پکن ممکن است قرارداد فروش انرژی آمریکا به چین به ارزش ۵۲ میلیارد دلار را که در راستای توافق تجاری میان دو کشور امضا شد، در خطر نابودی قرار دهد.

به گزارش آرمان اقتصادی، فاز اول توافق تجاری که در ۱۵ ژانویه توسط دونالد ترامپ، رییس جمهور آمریکا امضا شد، چین را ملزم کرده است در مدت دو سال آینده ۵۲.۴ میلیارد دلار گاز طبیعی مایع، نفت خام، فرآورده‌های پالایشی و زغال سنگ خریداری کند.

اما طی روزهای اخیر با تصویب قانون امنیت ملی از سوی دولت چین برای هنگ کنگ، تنش‌ها میان دو کشور دوباره بالا گرفته است. دونالد ترامپ، رییس جمهور آمریکا اظهار کرده که آمریکا در خصوص اقدامات مربوط به هنگ کنگ به شدت واکنش نشان خواهد داد. سال گذشته این منطقه شاهد اعتراضات خشونت آمیز بود، با این حال شیوع ویروس کرونا باعث کاهش درگیری‌ها شده بود.

همچنین بخوانید

شرکت مشاوره انرژی ClearView Energy Partners به بلومبرگ گفت: چین ممکن است مطابق با تعهداتش برای خرید محصولات کشاورزی و کالاهای انرژی ظاهر نشود. رییس جمهور آمریکا ممکن است در رسوایی چین پیرامون شیوع بیماری کووید ۱۹ منافع سیاسی بیشتری نسبت به حفظ توافق تجاری ببیند.

بر اساس فاز اول توافق تجاری، صادرات انرژی آمریکا به چین امسال حدود ۱۸.۵ میلیارد دلار و در سال ۲۰۲۱ به ۳۳.۹ میلیارد دلار خواهد رسید. اما اگر وخامت روابط دو جانبه بر سر شیوع ویروس کرونا و هنگ کنگ ادامه پیدا کند، این توافق به خطر خواهد افتاد. بعلاوه در حالی که چین متعهد شده است امسال ۱۸.۵ میلیارد دلار واردات انرژی از آمریکا داشته باشد، آمار گمرکی این کشور نشان می‌دهد که واردات کالاهای انرژی چین از آمریکا در مدت ۱۲ ماه تا آوریل امسال ۳.۶ میلیارد دلار شامل زغال سنگ، نفت و کک نفتی بود.

بر اساس گزارش بلومبرگ، با اصرار اعضای کنگره به ترامپ برای تحریم چین بابت قانون امنیت ملی جدیدی که برای هنگ کنگ تصویب کرده و تهدید چین به تلافی در برابر تحریم‌ها، این احتمال وجود دارد که حتی در صورت کاهش تنش‌ها، خرید بیش از ۱۵ میلیارد دلار کالای انرژی آمریکایی برای چین در سال ۲۰۲۰ دشوار باشد. تقاضای چین برای انرژی پس از رفع محدودیت‌های قرنطینه بهبود پیدا کرده اما به حدی رشد نکرده است که برای افزایش واردات انرژی به میزان مذکور کافی باشد.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا