انرژی

ایران در آب‌رسانی از دنیا جلوتر است

دسترسی به آب سالم و بهداشتی یکی از پارامترهای مهم کشورها در زندگی مطلوب محسوب می‌شود که طبق گفته معاون وزیر نیرو، حدود ۶۳ درصد شهرها در جهان دارای سیستم آب‌رسانی هستند که این رقم در ایران به صددرصد نزدیک شده است.

به گزارش آرمان اقتصادی، وزارت نیرو در سال گذشته به ۱۹۵۰ روستا آب‌رسانی  کرده و طبق وعده معاون وزیر نیرو باید ۱۰ میلیون نفر از جمعیت روستایی کشور تا پایان این دولت دارای آبرسانی پایدار می‌شوند.

بر این اساس، در سال ۱۳۹۷ معادل ۱۵۱۱ روستا با جمعیت ۱.۲ میلیون نفر از آب آشامیدنی سالم و پایدار بهره‌مند شدند، در سال ۱۳۹۸ نیز قرار شد تا در صورت تخصیص اعتباری به میزان ۱۰۰ میلیون یورو از محل صندوق ملی و با احتساب اختصاص معادل ریالی ارز نیمایی برای آن، تأسیسات آب‌رسانی به ۱۹۵۰ روستای کشور با جمعیت تقریبی ۱.۲۱ میلیون نفر تکمیل و از نعمت آب شرب پایدار و سالم بهره‌مند شوند.

همچنین بخوانید

در این باره قاسم تقی‌زاده خامسی – معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا – به ایسنا گفت: اکنون این وعده محقق شده است و ما اکثر این آب‌رسانی‌ها را قبل از شیوع ویروس کرونا به صورت حضوری انجام دادیم و پس از این ویروس نیز این طرح‌ها متوقف نشد و به صورت ویدئو کنفرانس کار در همه استان‌ها پیش رفت.

وی همچنین روز گذشته در صفحه اینستاگرام خود نوشته بود: حدود ۲.۵ میلیون نفر در جهان به آب بهداشتی دسترسی ندارند و ۸۰۰ میلیون نفر روزانه به طور متوسط نیم ساعت برای تهیه آب سالم وقت صرف می‌کنند.

معاون وزیر نیرو افزود: حدود ۲۰ میلیون نفر در ایران در ۶۲ هزار روستا زندگی می‌کنند که ۲۳ هزار از این روستاها کمتر از ۲۰ خانوار و حدود پنج میلیون نفر جمعیت دارد.  چالش اصلی خدمات‌رسانی به روستاها از همین پراکندگی شروع می‌شود. ۹۰۰ هزار نفر تا قبل از این دولت در روستاهای بالای ۲۰ خانوار سیستم آب‌رسانی پایدار داشتند.

به گفته تقی‌زاده خامسی، اکنون این پوشش به ۷.۷میلیون نفر رسیده و تا پایان دولت ۱۰ میلیون نفر نزدیک خواهد شد. در حال حاضر حدود ۶۰۰۰ روستا با تانکر آب‌رسانی می شود که اکثر آن‌ها زیر ۲۰ هزار نفر هستند.

وی یادآور شد: بنابراین با این‌که آب‌رسانی به روستاها در این دولت بیشتر از ۱۰ برابر شده است اما غالب روستاهای زیر ۲۰ خانوار همچنان به عنوان چالش اصلی خدمات‌رسانی  باقی خواهند ماند که راه حل اساسی آن  تجمیع است اما برای روستاییان اسکان در نزدیکی اراضی کشاورزی مطلوب است.

استفاده از منابع صندوق توسعه ملی برای آب‌رسانی به روستاها

دولت نیز در قالب بند ب تبصره ۶ لایحه بودجه سال ۱۳۹۸ آورده است “وزارت نیرو از طریق شرکت‌های آبفای شهری سراسر کشور، مکلف است علاوه بر دریافت نرخ آب‌های شهری، به ازای هر مترمکعب فروش آب شرب، مبلغ ۲۰۰ ریال از مشترکان آب دریافت و به خزانه‌داری کل کشور واریز کند. ۱۰۰ درصد وجوه دریافتی تا سقف ۹۶۵ میلیارد ریال، از حساب مذکور در بودجه شرکت مزبور صرفاً جهت آب‌رسانی شرب روستایی و عشایری اختصاص می‌یابد.

علاوه بر این اواخر سال ۱۳۹۷، مسولان اعلام کردند که در سال ۱۳۹۸ با اذن مقام معظم رهبری برای سرعت دادن به اجرای طرح‌های آب‌رسانی روستایی از منابع صندوق توسعه ملی استفاده خواهد شد. در نهایت این مهم امسال تحقق یافت و بر اساس گفته‌های وزیر نیرو به ایسنا، سازمان جهانی بهداشت، شاخص دسترسی به آب سالم در روستاها را اینگونه تعریف کرده که اگر هر فرد روستایی در فاصله زمانی حداکثر ۳۰ دقیقه پیاده‌روی بتواند به منبع آب سالم دسترسی پیدا کند، آن فرد و آن روستا بهره‌مند از آب شناخته می‌شوند.

به گفته وی، براساس این تعریف باید گفت که بیش از ۸۵ درصد روستاهای کشورمان در حال حاضر از نعمت آب آشامیدنی بهره‌مند هستند، اما ملاک مورد عمل ما جز این است. توافق کرده‌ایم که زمانی که هر هموطن روستایی مانند شهرنشینان، در محل زندگی خود از شبکه بتواند آب باکیفیت و پایدار دریافت کند، آن زمان، فرد مذکور و آن روستا به عنوان مشترک برخوردار شناخته شود؛ منظور از آب پایدار آبی است که به شبکه متصل باشد.

وی اظهار کرد: براساس این شاخص، در دولت حاضر از نیمه سال ۱۳۹۲ تاکنون دسترسی بیش از ۱۰ هزار و ۶۰۰ روستای کشور با جمعیت هفت میلیون و ۱۰۰ هزار نفر به آب شرب پایدار و باکیفیت ایجاد شده و در حال حاضر بهره‌مند از آب شرب هستند. این عدد ۷۶ درصد جمعیّت کل روستاهای کشور را تحت پوشش قرار می‌دهد.

طبق برنامه‌ریزی‌هایی که در نظر گرفته‌ایم قصد داریم تا میزان دسترسی جمعیت روستایی کشور به آب شرب پایدار و باکیفیت در دولت تدبیر و امید را به ۱۰ میلیون نفر تا نیمه ۱۴۰۰ برسانیم. این عدد در دنیا در حد بسیار بالایی است.

در حال حاضر بیش از ۵۰۰۰ روستا با جمعیتی بالغ بر ۱.۱ میلیون نفر فاقد آب هستند و ۶۰۰۰ روستا در کشور با تانکر آب‌رسانی می‌شوند که طبق اعلام، آمار آن سال به سال در حال کاهش است.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا