خودروصنعت، معدن، تجارت

جزئیات مکاتبه وزارت صمت با جهانگیری برای ترخیص خودروهای دپو شده

وزارت صمت طی مکاتبه‌ای با معاون اول رئیس جمهور سه مطالبه خود برای ترخیص خودروهای دپو شده و کالاهای گروه (۴) را اعلام کرده است که تمدید سه ماهه زمان ترخیص خودروها از جمله آن است.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، ۲۹ اردیبهشت ماه مهلت ترخیص بخشی از خودروهای دپو شده به اتمام رسید؛ به طوری که در مجموع از ۵۱۰۸ خودرویی که باقی مانده و باید طی مصوبه بهمن ماه ۹۸ ترخیص می شد حدود ۱۳۸۹ دستگاه ترخیص و ۳۷۱۹ دستگاه در گمرک ماند که به گفته ارونقی – معاون فنی گمرک ایران – از بین خودروهای باقی مانده  ۲۴۷۱ دستگاه، هیچ نیازی به تمدید زمان مصوبه برای ترخیص ندارند و با طی تشریفات قانونی ، کالا در اختیارشان قرار خواهد گرفت ، اما ۱۲۴۸ دستگاه دیگر برای ترخیص نیاز به تمدید زمان از سوی هیات دولت خواهند داشت که از این تعداد ۱۱۰۰ دستگاه فاقد ثبت سفارش هستند و اگر وزارت صمت تصمیمی برای باز کردن ثبت سفارش برای آنها اتخاذ نکند هر گونه تمدید زمانی فقط برای ترخیص ۱۴۸ دستگاه دیگر بوده و خودروهای فاقد ثبت سفارش هیچ گاه ترخیص نمی شود.

اما مکاتبات اخیر مدرس خیابانی-سرپرست وزارت صمت-با معاون اول رئیس جمهور حاکی از طرح درخواست برای تمدید مهلت ترخیص خودروها به مدت سه ماه است که با اعلام دلایل مطرح شده است.

جزئیات مکاتبه وزارت صمت با معاون اول رئیس جمهور از این حکایت دارد که درخواست شده تا مهلت ترخیص خودروها سه ماه دیگر تمدید خواهد شد.

همچنین عبارت “حکم قطعی” در بند (۳) تصویب نامه به “دستور قضایی” تغییر  کند، این در حالی است که در تصویب‌نامه ۲۹ بهمن سال گذشته برای ترخیص خودروها آمده بود که انجام تشریفات گمرکی و ترخیص خودروهای دارای پرونده قضایی که حکم قطعی برائت آنها از سوی مرجع قضایی صادر شده است بدون قید زمانی امکان ترخیص دارند.

بر این اساس در صورت موافقت دولت، خودروهای دارای پرونده قضایی با دستور قضایی بدون توجه به زمان و تمدید آن امکان ترخیص خواهند داشت.

و اما سومین درخواست  به موضوع تمدید زمان برای ترخیص مانده کالاهای گروه (۴) -کالاهای مصرفی و غیرضروری- که زمان اظهار آنها در پایان سال گذشته تمام شده بر می‌گردد که البته طبق اعلام قبلی معاون فنی گمرک ایران در مورد کالای گروه(۴) ، طبق مصوبه فقط زمان برای اظهار کالا تعیین شده بود که تمام شد ولی قید زمانی برای ترخیص آنها وجود ندارد و از این رو کالاهایی که اظهار شده‌اند همچنان امکان ترخیص خواهند داشت.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا