بانکبانک و بیمه

با کالاکارت بانک مهر ایران خیالتان از وصول اقساط راحت باشد

دو مورد از مهم‌ترین ریسک‌ها، کاهش ارزش پول در آینده به‌ واسطه تورم و همچنین احتمال وصول نشدن مطالبات فروشنده از خریدار است.

همچنین بخوانید

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی به نقل از روابط عمومی لانک قرض الحسنه مهر ایران، فروش اقساطی یکی از روش‌های نسبتاً متداول فروش در کشور ما بوده و هست. با این حال فروشندگان همواره با این پرسش اساسی روبرو بوده‌اند که چرا باید به این شیوه فروش تن دهند و ریسک‌هایی را متقبل شوند؟ دو مورد از مهم‌ترین این ریسک‌ها، کاهش ارزش پول در آینده به‌ واسطه تورم و همچنین احتمال وصول نشدن مطالبات فروشنده از خریدار است.

به گزارش روابط عمومی بانک مهر ایران، این بانک با ارائه خدمتی با عنوان «کالاکارت» سعی کرده تا حلقه واسط بین خریدار و فروشنده کالا قرار گیرد و ریسک‌های طرفین معامله را تا حد زیادی کاهش دهد. اگر فروشنده کالا یا ارائه‌کننده خدمت خاصی هستید، در این مطلب به شما گفته‌ایم پیوستن شما به جمع پذیرندگان کالاکارت بانک مهر ایران چه منافعی را برای شما دارد.

کالاهای بدون مشتری
پرسش اصلی یک فروشنده در رابطه با فروش اقساطی این است که اساساً چرا باید فروش نقدی را رها کرده و کالای خود را در قالب این مدل، به فروش برساند؟ مسئله این است که فروش نقدی به همین آسانی هم نیست و می‌توان گفت اکنون بیش از پیش هم ضعیف شده است. واضح است که فضای رکودی بر اقتصاد ما حاکم شده و قدرت خرید مردم نسبت به سال‌های گذشته کاهش یافته است. این شرایط در حالی تشدید شد که شیوع بیماری کرونا، کسب‌وکار بسیاری از افراد را مختل و برخی را هم بیکار کرد. هنگامی که درآمد افراد کاهش یافته و تورم بالا نیز قدرت خرید مردم را کاهش داده، تقاضا برای کالا به‌مراتب کاهش یافته و افراد سعی می‌کنند تنها نیاز خود به اقلام ضروری مصرفی را تأمین کنند.
برای نمونه، در چنین شرایطی افراد بر هزینه خوراک، درمان، مسکن و حمل‌ونقل خود تمرکز کرده و خرید کالاهای مصرفی بادوام مانند لوازم خانگی را به تعویق می‌اندازند و فعلاً از خریداری آن‌ها چشم‌پوشی می‌کنند. حال اگر شما فروشنده این دسته از کالاها باشید با یک مسئله جدی مواجهید؛ کاهش فروش. این مسئله هنگامی اهمیت خود را بیشتر نشان می‌دهد که پای سرمایه در گردش در میان باشد. شما همواره نیاز به حدی از نقدینگی دارید که بتوانید به پشتوانه آن بدهی‌های خود به تأمین‌کنندگان کالاهایتان را پرداخت کنید و کالای جدید خریداری کنید. تصور کنید فروشگاه و انبار فروشگاه شما پر است از لوازم خانگی ارزنده، اما فعلاً کسی پولی برای خرید چنین کالاهایی ندارد. کاهش فروش و به تبع آن کاهش درآمد و مواجه شدن با طلب‌کاران از جمله اتفاقاتی است که کسب‌وکار شما را تهدید می‌کند.
علاوه بر این شما با ریسک تکنولوژی نیز مواجهید. یعنی این خطر وجود دارد که اگر کالاهایی که اکنون در اختیار دارید در زمان مناسب فروش نرود، فناوری استفاده شده در آن کالاها قدیمی شده و یک فناوری جدید در کالاهای مشابهی به کار برود که در آینده نزدیک ساخته می‌شود. در این شرایط ممکن است شما ناچار شوید کالاهای قدیمی‌تر را حتی با مبلغی کمتر از قیمت خرید خود و با ضرر بفروشید، زیرا دیگر برای آن‌ها مشتری به‌سختی پیدا می‌شود.

فروش اقساطی، روشی متداول اما پر ریسک
یکی از متداول‌ترین روش‌هایی که فروشندگان در این شرایط سعی می‌کنند بر اساس آن فروش خود را افزایش دهند، فروش اقساطی است. با این حال روش یاد شده نیز معمولاً چالش‌هایی را با خود به‌همراه دارد. فروشنده ناچار است برای اطمینان یافتن از وصول مطالبات خود، از خریدار چک کارمندی طلب کند. این در حالی است که بخش کمی از جامعه ما کارمند رسمی دولت هستند و این باعث می‌شود دامنه مشتریانی که می‌توانند از این مدل خرید بهره‌مند شوند، به‌شدت کاهش یابد. البته دریافت همان چک کارمندی نیز تضمینی ۱۰۰ درصد برای رسیدن به مطالبات نخواهد بود.
راهکار دیگر این است که فروشنده قید کارمند بودن را برداشته و هر نوع چکی را قبول کند. این کار نیز ریسک معامله را به‌شدت بالا می‌برد و مشخص نیست که خریدار کالا بتواند یا بخواهد اقساط کالای خریداری شده را به‌موقع پرداخت کند.

آسودگی خاطر فروشندگان با کالاکارت مهر ایران
پس راهکار چیست؟ آیا فروشندگان همچنان باید روزهای خود را با کمترین مشتری بگذرانند و نگران کاهش فروش خود باشند؟ آیا باید ریسک وصول نشدن مطالبات خود را پذیرفته و کالاهای خود را به‌صورت اقساطی بفروشند؟ بانک مهر ایران خدمتی ارائه کرده که باعث می‌شود فروشندگان هم بتوانند کالای خود را به‌صورت اقساطی بفروشند و هم دیگر بابت وصول اقساط مشتریان خود نگران نباشند. تنها کافی است شما با بانک مهر ایران قرارداد بسته و به جمع پذیرندگان کالاکارت این بانک بپیوندید.
شیوه کار به این صورت است که دارندگان کالاکارت از شما به‌صورت اقساطی خرید می‌کنند؛ با این تفاوت که دیگر شما طرف حساب آن‌ها نیستید و نیازی نیست ذهن خود را درگیر احتمال وصول نشدن مطالبات خود کنید. زیرا بانک مهر ایران به شما اطمینان می‌دهد که بدهی مشتریان به شما وصول خواهد شد و خود بانک برای این کار طرف حساب خریدار کالا است. یعنی خریدار کالا، اقساطش را به بانک پرداخت می‌کند و بانک منابع شما را آزاد می‌کند.
در حقیقت بانک مهر ایران با این ابتکار میان خریدار و فروشنده کالا قرار گرفته و ریسک‌های فروشنده کالا را به‌شدت کاهش داده است. لیست پذیرندگان کالاکارت بانک مهر ایران را چک کنید، به‌نظر جای اسم شما و فروشگاهتان در آن لیست خالی است.

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا