انرژی

عملیات ساخت سدهای مارد و بهمنشیر در خوزستان آغاز شد

با حضور وزیر نیرو عملیات اجرایی سدهای مارد و پایین دست بهمنشیر در شهرستان‌های آبادان و خرمشهر آغاز شد.

به گزارش خبرنگار ایسنا، حمید چیت چیان امروز ۱۹ تیرماه در سفر یکروزه خود به خوزستان، با حضور در شهرهای آبادان و خرمشهر دو طرح احداث سد و قفل کشتیرانی مارد و سد پایین دست بهمنشیر را کلنگ‌زنی کرد.

جهت جلوگیری از ورود آب شور خلیج فارس به رودخانه‌های بهمنشیر و کارون، سه سد بر روی این رودخانه‌ها طراحی شده بود که یکی از این سدها در بالادست رودخانه بهمنشیر قرار دارد و عملیات اجرایی آن در سال‌های گذشته آغاز شده و دارای پیشرفت فیزیکی بالایی است و در سال جاری به اتمام خواهد رسید.

همچنین بخوانید

عملیات اجرایی سد دوم طراحی شده بر روی رودخانه بهمنشیر، که در پایین دست این رودخانه قرار دارد، امروز با حضور وزیر نیرو آغاز شد و قرار است که اعتبار آن از صندوق ذخیره ارزی تامین شود.

این سد در ۴۰ کیلومتری جنوب شرق آبادان (چوئبده) و بر روی رودخانه بهمنشیر قرار دارد. طول سازه این سد ۲۰۰ متر و ارتفاع آن ۲۳ متر و نوع سد انحرافی (بتنی سلولی) است. همچنین این سد دارای شش دهانه برای سرریز و هزینه احداث آن ۲۶۲۸ میلیارد ریال است.

همچنین عملیات اجرایی سد مارد نیز که بر روی رودخانه کارون احداث می‌شود، امروز با حضور حمید چیت چیان آغاز شد. این سد در ۱۶ کیلومتری شمال آبادان و برروی رودخانه کارون قرار دارد. طول سازه ۲۳۵ متر، ارتفاع آن ۲۱ متر و از نوع انحرافی (بتنی سلولی) است.

این سد دارای هشت دهنه برای سرریز است که با هزینه ۳۰۲۲ میلیارد ریال از محل منابع صندوق ذخیره ارزی اجرایی می‌شود.

احداث این دو سد تاثیر بسیار زیادی بر کنترل نفوذ شوری آب در رودخانه‌های کارون و بهمنشیر دارد. با احداث این دو سد، آب خام پایدار برای مصارف صنعتی، کشاورزی و حدود چهار میلیون اصله نخل و ۳۲۰ هزار هکتار اراضی کشاورزی در آبادان و خرمشهر تامین می‌شود.

انتهای پیام

منبع:ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا