صنعت، معدن، تجارت

مهمترین اولویت بخش صنعت قزوین توسعه صادرات و تقویت بخش معدن است

قزوین- رئیس سازمان صمت استان قزوین گفت: مهمترین اولویت های ما در سال جهش تولید، حمایت از بخش معدن، توسعه صادرات و گره گشایی از مشکلات واحدهای صنعتی نیمه فعال و راکد است.

به گزارش آرمان اقتصادی، لطف الله سیاهکلی روز شنبه با حضور در جلسه معاونان و مدیران سازمان صمت استان قزوین از کارشناسان خواست برای رفع موانع قانونی دیدگاه‌های تخصصی خود را به نمایندگان ارائه کنند.

عزیز الله افضلی در این نشست اظهار داشت: هرچند قدمت صنعتی قزوین زیاد است اما به نظر می‌رسد برای استفاده بهینه از امکانات و ظرفیت‌های موجود راه زیادی در پیش داریم و باید تلاش بیشتری کرد تا وضعیت بهتر شود.

وی بیان کرد: بخش زیادی از ظرفیت‌های صنعتی استان به دلیل بهره وری نامناسب، فرسودگی کارخانه‌ها، به روز نبودن تولیدات، کمبود منابع مالی و سو مدیریت از چرخه تولید خارج شده که برای آن لازم است تدبیر و برنامه ریزی کنیم.

رئیس سازمان صمت استان قزوین تصریح کرد: در سال جهش تولید رویکرد و اولویت ما فعال کردن واحدهای تعطیل و نیمه تعطیل با نگاه کارشناسی است.

وی بیان کرد: با آسیب شناسی مشکلات واحدهای راکد و غیر فعال تلاش می‌کنیم تا بخش‌های مغفول مانده را به صورت عملیات محور فعال کنیم.

افضلی با اشاره به بازدید هفتگی از کارخانه‌های استان تصریح کرد: روزهای چهارشنبه از واحدهای مشکل دار و شاخص بازدید می‌شود و هدف ما حل موانع تولید است.

وی گفت: موافق نیستیم در بازدیدها افراد زیادی حضور داشته باشند بلکه نگاه ما حضور افراد تصمیم گیر و مدیرانی است که قادرند مشکلات را در محل کارخانه حل کنند.

افضلی اظهار داشت: ضمن شناسایی مشکلات و آسیب‌ها برای حل آن اقدام عملی داریم و از نگاه ما با پشت میز نشینی نمی‌توان مشکل صنعت را حل کرد.

رئیس سازمان صمت استان قزوین تصریح کرد: شاید مدیر دولتی دغدغه یک تولید کننده را نداشته باشد اما امروز مزیت‌های نسبی خوبی داریم که اگر درست استفاده شود می‌توانیم نیازهای بازار ۴۰۰ میلیون نفری را تأمین کنیم.

صادرات استراتژی مدونی ندارد

وی گفت: صادرات ما هنوز استراتژی مدونی ندارد و دولت‌ها هر چند که رسالت اصلی این موضوع را بر عهده دارند اما به الزامات آن عمل نکرده اند.

افضلی با اشاره به ظرفیت‌های معدنی استان قزوین هم گفت: قزوین از نظر ذخایر معدنی مزیت‌های خوبی دارد ولی تاکنون فقط خام فروشی کرده ایم که اگر این رویکرد عوض شود می‌توانیم به اشتغال و تولید بیشتری برسیم.

وی گفت: یکی دیگر از محورهای کاری ما در سال جهش تولید حمایت از بخش معدن، توسعه صادرات و گره گشایی از مشکلات صنایع است.

افضلی اضافه کرد: در صنایع تبدیلی هم مزیت‌های خوبی در استان قزوین داریم و با شناسایی ظرفیت‌های صنعتی، معدنی و کشاورزی، صادراتی و صنفی امیدواریم به درآمدهای بیشتری دست یابیم.

وی اظهار داشت: نگاه به حوزه صادرات باید تخصصی شود و در کنار آن توجه به صنایع کوچک در اولویت قرار گیرد زیرا SME ها با سرمایه گذاری کمتر، زمان سریع‌تر و بازدهی بالا به نتیجه می‌رسد و می‌تواند به اشتغال پایدار استان کمک کند.

افضلی یادآور شد: بهره گیری از تشکل‌های غیر دولتی و کمک به بازاریابی محصولات صنعتی را از دیگر برنامه‌های سازمان در سال جاری دانست و گفت: در بخش بازرگانی انسجام خوبی وجود دارد و به دلیل سرعت تولید دانش در این عرصه لازم است در بازار از نگاه سنتی به مدرن تغییر روش دهیم.

وی گفت: با ایجاد چارچوب‌های جدید و استفاده از نیروهای جوان و خوش فکر و تغییر در کسب و کارها و راه اندازی فروشگاه‌های اینترنتی می‌توانیم ضمن دوری از روزمرگی به دستاوردهای بهتری برسیم.

افضلی یادآور شد: با اطلاع رسانی درست قادریم مشارکت مردم را بیشتر کرده و از ابزار نوین و نظارت پیشگیرانه برای بهره وری بیشتر استفاده کنیم.

وی اظهار امیدواری کرد با برنامه ریزی مدون و دوری از روزمرگی و استفاده از ظرفیت نمایندگان برای رسیدن به جهش تولید اقدام کرد.
 

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا