انرژی

عملیات تعمیرات اساسی پالایشگاه نهم پارس جنوبی پایان یافت

رئیس تعمیرات پالایشگاه نهم مجتمع گاز پارس جنوبی گفت: با تکیه بر توان نیروی جوان و دانش بومی، عملیات تعمیرات اساسی در کوتاه‌ترین بازه زمانی و با موفقیت به ایستگاه پایانی رسید.

مهدی زنده بودی در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه تعمیرات اساسی پالایشگاه نهم مجتمع با هدف تولید پایدار گاز در سال جهش تولید با مشارکت جمعی تمامی واحدهای عملیاتی با موفقیت پایان یافت، اظهار کرد: در ابتدای اردیبهشت ۱۳۹۹ بر اساس سیاست‌های جدید اعلام شده توسط مدیریت هماهنگی و نظارت بر تولید گاز و همچنین محدودیت‌های اعلام شده توسط ستاد ملی مبارزه با کرونا با اولویت‌بندی مجدد تجهیزات مورد نیاز بازرسی فنی، و پوشش‌دهی همه آیتم‌های مورد نیاز  بهره‌برداری و مهندسی جهت اطمینان از پایداری گاز در فصول سرد سال بهینه‌سازی لازم در دستور کار قرار گرفت.

وی با تاکید بر اینکه با شیوع ویروس کرونا در کل کشور، برنامه تعمیرات اساسی سال جاری نیز به ۳۲ روز کاهش یافت (فاز A به مدت ۱۴ روز، فاز B به مدت ۱۲ روز و فاز C به مدت ۸ روز و توقف کامل ۸ روز)، گفت: عملیات تعمیرات اساسی در سال جاری با انجام ۱۴۹۳ آیتم تعمیراتی، برنامه‌ریزی و تدارکات لازم با ۲۷۰ نیروی انسانی تعمیرات انجام شد.

رئیس تعمیرات پالایشگاه نهم مجتمع گاز پارس جنوبی با اشاره به انجام مهمترین آیتم‌های اجرایی در بازه زمانی تعمیرات اساسی گفت: عمده آیتم‌ها شامل ۲۰ مورد برج، ۴۵ مورد مبدل حرارتی و ۲۶ مورد درام و فیلتر، ۲۲۰ مورد PPM تجهیزات برقی،   ۱۹۵ مورد تجهیزات ابزاردقیق، ۱۰۳ مورد رفع نشتی بخار، ۷۸ مورد ولو کنترلی، ۲۹۲ مورد ولو دستی، ۴۵ مورد شیرهای ایمنی و تعویض تیپ فلر MP فاز ۳ بوده است.

زنده بودی با بیان اینکه در حین عملیات تعمیرات به علت چک مجدد واحدها توسط بهره‌برداری  تعداد ۱۲۹ به آیتم‌های برنامه‌ریزی شده اضافه شد، اظهار کرد: در واحدهای تثبیت میعانات گازی پالایشگاه نهم به دلیل رسوبات دریافتی از سکوها همانند سال‌های گذشته تمیزکاری و بازرسی همه مبدل‌ها و درام‌های مورد نیاز با موفقیت انجام شد.

به گفته وی برنامه‌ریزی دقیق جهت انجام ۳۲۰ مورد، نیاز به توقف کلی هشت روزه پالایشگاه داشت و این مهم با تلاش حداکثری نیروهای جوان و متخصصان این پالایشگاه عملیات تعمیرات و بهره‌برداری دو روز زودتر از برنامه به پایان رسید و  پالایشگاه  با موفقیت به مدار تولید برگشت.

رئیس تعمیرات پالایشگاه نهم مجتمع گاز پارس جنوبی گفت: تعویض تیپ فلر MP فاز ۳، تعویض ۱۸۰ متر خط ۱۰ اینچ در واحد سیلابه گیر فاز ۳ به دلیل خوردگی زیاد و کاهش ضخامت لاین، تعمیر ولو ۲۴ اینچ هدر بخار بر روی بویلر سوم، تعمیر مبدل واحد ۱۲۱، تعمیر ولو ۲۸ اینچ واحد مترینگ از کارهای زمان‌بر و پر ریسک در بازه زمانی تعمیرات اساسی است.

وی ادامه داد: تعویض چهار مورد چک ولو سایزهای ۲۶ و ۲۸ اینچ در واحد صادرات گاز، سند بلاست و رنگ تانک واحد ۱۲۱، تعویض لاین برج‌های جذب در ترین‌های گازی، بازرسی مبدل ۱۰۵ در واحد ۱۰۵ در ارتفاع ۲۴ متری سطح زمین با Channel Head  ۹.۵ تن و وزن تیوپ ۱۱.۵ تن، عیب‌یابی و رفع نشتی از مبدل‌های ۱۰۴ و ۲۰۴ و ۱۲۰ در واحدهای گوگردسازی از کارهای عمده زمانبر با ریسک بالا در عملیات تعمیرات اساسی است.

رئیس تعمیرات فاز ۱۲ مجتمع گاز پارس جنوبی ادامه داد: یکی از مهم‌ترین اقدامات انجام شده در این تعمیرات اساسی اختصاص یک گیت طب سنجی جهت ورود به پالایشگاه  و یک چک پوینت جهت ورود این نیروها به سایت صنعتی بوده که نسبت به سال‌های گذشته باعث کنترل بسیار خوبی در حوزه سلامت نیروهای تعمیرات اساسی با توجه به شیوع ویروس کرونا بوده است.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا