اقتصاد کلان

تحلیل کارشناسی از نقدینگی در سال‌جاری

با توجه به اینکه رئیس کل بانک مرکزی اعلام کرده که با فروش سهام دولتی و انتشار اوراق بدهی دولتی، رشد نقدینگی در سال جاری نسبت به سال گذشته کمتر می‌شود، یک کارشناس اقتصادی معتقد است که اگر دولت از اقدامات بانک مرکزی در جهت کنترل تورم، کاهش رشد نقدینگی و انتشار اورق بدهی حمایت کند، می‌توان سال اقتصادی جاری را دور از رشد نقدینگی و تورم بالا سپری کرد.

لطفعلی بخشی در گفت‌وگو با ایسنا، درباره چگونگی کاهش رشد نقدینگی در سالجاری، اظهار کرد: ابتدا در این زمینه لازم است که دولت با صرفه‌جویی، هزینه‌های خود را کنترل کند و تلاش کند تا از حد و حدودی که در بودجه در این زمینه تعیین شده، خارج نشود. همچنین، دولت باید بانک مرکزی را حمایت کند تا وجه مورد نیاز را از این طریق برای دولت تامین کند، در غیر اینصورت ممکن است که شاهد تورم‌های بسیار بالایی باشیم که خیلی به ضرر مردم تمام می‌شود.

وی ادامه داد: بنابراین، بانک مرکزی اگر مکانیسم‌هایی که موجب می‌شود تا دولت را از استقراض از بانک مرکزی منع کند؛ انجام دهد می‌توانیم شاهد کاهش تورم باشیم.

همچنین بخوانید

در ادامه این تحلیلگر اقتصادی با بیان اینکه میزان بدهی‌های کم دولت، پتانسل مناسبی برای انتشار اوراق بدهی فراهم می‌کند، گفت: نقدینگی زمانی رشد پیدا می‌کند که پول جدیدی خلق و وارد بازار شود اما زمانی که دولت با انتشار اوراق بدهی از بانک‌ها قرض می‌گیرد، به این صورت پول جدیدی خلق نمی‌شود و تاثیری بر تورم نخواهد داشت.

این کارشناس اقتصادی در پایان سخنانش با تاکید براینکه با صرفه‌جویی دولت در هزینه‌ها و اخذ مالیات از نهادها، می‌توان در سال جاری در زمینه اقتصادی به سلامت عبور کرد که در طول آن با تلاش‌های بانک مرکزی مبنی بر کنترل تورم و جلوگیری از رشد نقدینگی و حمایت‌های دولت از این اقدامات بانک مرکزی با استقراض نکردن از آن،   نه نقدنیگی رشد کند و هم اینکه تورم کاهشی شود.

به گزارش آرمان اقتصادی، به تازگی نیز رئیس کل بانک مرکزی اعلام کرده که با فروش سهام دولتی و انتشار اوراق بدهی دولتی، رشد نقدینگی در سالجاری نسبت به سال گذشته کاهش پیدا خواهد کرد.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا