بین الملل

دام‌های اهلی نقشی در گسترش کرونا نداشتند

چندین تشکل و سازمان بین المللی در نامه ای خواستار امتناع از اشاعه اطلاعات غلط که سعی در ایجاد ارتباط بین دام و گسترش کووید ۱۹ دارد، شدند.

همچنین بخوانید

به گزارش آرمان اقتصادی به نقل از انجمن صنایع خوراک دام، طیور و آبزیان، ۶۶ تشکل و سازمان معتبر بین‌المللی در نامه‌ای به سرانه‌ها با موضوع «ارزش دامپروری»، به چالش‌های ویروس کرونا برای صنعت غذا پرداختند.

در این نامه آمده است: بحران ویروس کرونا جهان را با چالشی باورنکردنی در زمینه بهداشت عمومی روبرو کرده و در هیچ کجا این چالش آشکارتر از بخش تولید مواد غذایی نیست. در این بحران عالم گیر، تغذیه جهان اولویت اصلی تمام ملل جهان است.

جهان ما به کمک دام احتیاج دارد. در سطح جهان ۱.۳ میلیارد نفر از طریق کار و اشتغال خود با دام در ارتباط هستند و چندین میلیارد نفر هم برای تأمین غذای خانواده خود به دام‌ها متکی هستند. در زمانی که دسترسی به مواد غذایی ایمن، مغذی و مقرون به صرفه برای برطرف کردن بحران گرسنگی جهان ضروری می‌باشد، دامداران برای ما شیر، گوشت، ماهی و تخم مرغ فراهم می‌کنند و از این کشاورزان در برابر مشکلات شدید اقتصادی که غالباً مربوط به حیات و معیشت آنها است، پشتیبانی و حمایت ناچیزی انجام می‌گیرد.

دام‌های اهلی نقشی در گسترش کووید ۱۹ نداشتند

منشأ دقیق کووید ۱۹ در دست بررسی است، اما تحقیقات در حال انجام همچنان تأیید می‌کند که تولید دام اهلی در امان است و دام‌ها هیچ نقشی در گسترش کووید ۱۹ نداشته اند. شواهد فعلی حاکی از انتقال بیماری از حیوانات وحشی به انسان است؛ همانگونه که تحقیقات همسو نشاندهنده این است که بیشتر بیماری‌های زونوتیک از حیوانات وحشی سرچشمه می‌گیرد.

با این حال برخی ادعاهای بی اساس مبنی بر اینکه دامداری و کشاورزی مدرن به نوعی منبع این بیماری همه گیر بوده به گوش می‌رسد. این ادعاها تهدیدی است برای منحرف کردن پاسخ بهداشت جهانی، آن هم درست در زمانی که دامپروری می‌تواند درس‌هایی باشد برای مدیریت بیماری‌های زونوتیک حیوانات وحشی با هدف آمادگی در برابر این بیماری همه گیر و طولانی مدت. به عنوان مثال در سطح جهان بیماری‌های دامی تحت نظارت قرار می‌گیرند تا از شیوع آن در سراسر مرزها جلوگیری شود، همان کاری که برای کووید ۱۹ انجام شد.

پیشرفت‌های موجود در شیوه‌های تولید مزرعه و تأسیسات تولیدی، تغذیه دام، تشخیص دامپزشکی و پزشکی به این معنی است که بسیاری از بیماری‌های زونوتیک، مانند سالمونلا در اکثر اقتصادها به خوبی کنترل می‌شوند. استفاده از این آموزه‌ها در ایجاد و توسعه سیستم‌های هشدار اولیه در حیوانات وحشی، می‌تواند توانایی ما در تشخیص بیماری‌های نوظهور را ارتقا بخشد.

مهمتر اینکه تولید دام یک سیستم تنظیم شده و نظارتی است که ایمنی غذایی و بهداشت عمومی در هسته آن قرار دارد. حتی مزارع و تأسیسات غذایی در مواجهه با چالش‌های بی سابقه هرگونه احتیاط لازم برای حفظ امنیت کارمندان و تحقق نقش مهم خود در تأمین مواد غذایی را به کار می‌گیرند، حال آن که تولید کنندگان همچنان خود را ملزم به ایمنی زیستی، بهداشت، واکسیناسیون و سایر ابزارها جهت کنترل بیماری حیوانات می‌دانند. دانش و تخصص بخش دام می‌تواند موجب تقویت پاسخ جهانی به کووید ۱۹ شود و به مقابله با خطر رو به رشد عدم امنیت غذایی کمک کند.

در این نامه همچنین آمده است: ما از مقامات، نهادهای بین دولتی و سازمان‌های مردم نهاد (NGOs) می‌خواهیم تا از این تلاش‌ها حمایت کنند:

*تأکید مجدد بر ایمنی تولید دام و یادآوری کردن به مصرف کنندگان در خصوص سیستم ایمنی غذایی قدرتمند ما که شامل نقش مهم دامپزشکان و متخصصین تغذیه دام است.

*امتناع از اشاعه اطلاعات غلط که سعی در ایجاد ارتباط بین دام و گسترش کووید ۱۹ دارد.

*مشاوره با کارشناسان اموردام، همچنین کشاورزان و سایر ذینفعان در زنجیره خوراک دام و غذا برای درک این نکته که چگونه می‌توان به آنها در تغذیه جوامع یاری رساند.

*در طی این بیماری همه گیر مراکز تولید شیر، گوشت و تخم مرغ و زنجیره ارزش بصورت خستگی ناپذیر در حال کار بوده تا اطمینان حاصل کنند که غذای سالم و مقرون به صرفه برای خوردن و آشامیدن در دسترس ما قرار دارد. بنابراین برای ساختن یک دنیای مقاوم‌تر در آینده، حمایت اقشار جامعه از این تلاش‌ها بسیار حیاتی است.

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا