بورسبورس اوراق

لزوم مراجعه حضوری به دفاتر پیشخوان یا شعب کارگزاری/ احراز هویت آنلاین کارگزاری‌ها، هم‌چنان امکان‌پذیر نیست

از ۱۶اردیبهشت ماه سال جاری، به دلیل ازدحام در دفاتر پیشخوان، احراز هویت افرادی که قصد دریافت کد بورسی را دارند، به صورت الکترونیکی و غیرحضوری انجام می‌شود. اما احراز هویت کارگزاری‌ها، هم‌چنان به صورت مراجعه حضوری به دفاتر پیشخوان یا شعب کارگزاری است.

 به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی به نقل از اقتصادآنلاین، در حال حاظر بنا به دستورات سازمان بورس، احرازهویت برای کارگزاری الزامی است و این فرآیند فقط از طریق دفاتر پیشخوان طرف قرارداد با کارگزاری یا شعب آن، امکان پذیر است.

بر اساس مصوبه سازمان بورس و اوراق بهادار، همه سرمایه‌گذاران، چه افرادی که قبلا کد بورسی گرفته‌اند و چه افرادی که به تازگی وارد بازار سرمایه شده‌اند و متقاضی دریافت کد بورسی هستند، باید اطلاعات خود را در سامانه سجام ثبت یا ویرایش کنند. علاوه بر این امر، افراد نیاز به دریافت کد کاربری از سوی کارگزاری‌ها نیز دارند.

نکته قابل توجه، عدم امکان احراز هویت آنلاین شرکت‌های کارگزاری است. در حالی که ویروس کرونا گسترش یافته است، ازدحام در مراکزی مانند دفاتر پیشخوان و شعب کارگزاری، احتمال ابتلای افراد را به این بیماری بیشتر می‌کند و تعداد بالایی از اشخاص به دلیل شاغل بودن در ساعات کاری، امکان مراجعه به این مراکز را ندارند، هنوز اقدامی درخصوص این موضوع، صورت نگرفته است.

در حال حاضر، کارگزاری‌ها در سایت‌های خود، گزینه‌ای تحت عنوان ثبت‌نام غیرحضوری را تعریف کرده‌اند و افراد در هر ساعتی از روز می‌توانند بخش عمده‌ای از فرآیند ثبت‌نام خود را انجام دهند. اما احراز هویت کارگزاری‌ها، برخلاف احراز هویت سامانه سجام، هنوز به صورت حضوری و مراجعه مستقیم است.

تناقض‌های زیادی را درخصوص موضوعات اشاره شده، می‌توان مطرح کرد. از یک سو با توسعه فناوری و علوم ارتباطات، باید زیرساخت‌های لازم را برای توسعه ابزارهای نهادهای مرتبط با بازار سرمایه مانند کارگزاری‌ها، فراهم شود تا امکان احراز هویت غیر حضوری را برای مردم با استفاده از اپلیکیشن‌های مختلف یا سایت‌های خود، فراهم کنند.

از سوی دیگر، اگر مبنا بر احراز هویت الکترونیکی است، باید شرایط این کار در هر دو بخش، یعنی سجام و کارگزاری فراهم شود تا افراد بتوانند به صورت غیرحضوری، مراحل را طی کنند و از ازدحام در شعب کارگزاری یا دفاتر پیشخوان، کاسته شود.

علاوه بر اقداماتی که سازمان بورس و اوراق بهادار باید در این زمینه انجام دهد، شرکت‌های کارگزاری نیز باید به این موضوع توجه کنند و درخواستی را درخصوص ایجاد بسترهای مناسب برای احراز هویت الکترونیکی و صدور مجوز برای آن، به سازمان بورس دهند تا بررسی شود.

بازار سرمایه در حال گسترش است. بدیهی است با گسترش این بازار، تعداد سرمایه‌گذاران افزایش می‌یابد و نیاز به سیستمی قوی برای است. بنابراین امکان احراز هویت غیر حضوری، فرصت را برای سرمایه‌گذاران بیشتری فراهم کرده و از تجمع آنها در مکان‌های پرخطر در شرایط فعلی، جلوگیری می‌کند.

لزوم امکان احراز هویت آنلاین کارگزاران در کنار احراز هویت حضوری که با مراجعه به شعب یا دفاتر پیشخوان صورت می‌گیرد، احساس می‌شود. در چنین شرایطی، افرادی که توانایی دریافت کد کاربری آنلاین را دارند، از این طریق اقدام می‌کنند و اشخاصی که شرایط احراز هویت الکترونیکی را ندارند، به مراکز مشخص شده مراجعه و کد خود را دریافت می‌کنند.

 

از طريق
سارا محسنی

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا