امور زیربناییتعاون و اشتغال

فعالیت های ساختمانی ۲ برابر شد/ رشد ۲۰ درصدی نرخ مواد اولیه

شامخ کل اردیبهشت ماه در عدد ۶۰.۵۵ قرار گرفت؛ چراکه میزان فعالیت های تولید و یا ارائه خدمات ساختمانی نسبت به ماه قبل بیش از ۲ برابر افزایش یافته است.

همچنین بخوانید

به گزارش آرمان اقتصادی به نقل از اتاق تعاون ایران، با توجه به رکود بی سابقه فعالیت های ساختمانی در فروردین ماه و از سرگیری فعالیتها در اردیبهشت، شاخص «میزان فعالیت های انجام شده (تولید و یا ارائه خدمات)» نسبت به ماه قبل افزایش قابل ملاحظه ای داشت و این مولفه، بیشترین مقدار شاخص در بین ۵ مولفه اصلی شامخ بوده است.

گفتنی است، دیگر شاخص های موجود در بین ۵ مولفه اصلی شامخ نیز بهبود مطلوبی را تجربه کردند.

صنعت ساختمان بر اساس استاندارد بین المللی طبقه بندی کلیه فعالیت‌های اقتصادی (ISIC)، به سه گروه اصلی ساخت بنا، مهندسی عمران و فعالیت های ساخت و ساز تخصصی ساختمان دسته‌بندی می‌شود. در یک تقسیم بندی دیگر، بخش ساختمان شامل دو بخش کلی مسکونی و غیرمسکونی (تجاری و عمرانی) است.

بررسی های آماری نشان داد، در بخش مسکونی همزمان با گشایش فعالیت دفاتر معاملات املاک، کنترل نسبی شیوع ویروس کرونا و افزایش مراجعات حضوری برای خرید مسکن در اردیبهشت، میزان معاملات مسکن افزایش چشمگیری یافت، بطوریکه طبق گزارش بانک مرکزی میزان معاملات آپارتمان‌های مسکونی در تهران نسبت به ماه قبل۸۰۹.۹  درصد افزایش یافت. همچنین قیمت مسکن در تهران (به عنوان نمونه آماری بزرگ از کل کشور) تورم ماهانه ۱۱ درصدی را تجربه کرد. عواملی همچون تورم عمومی، انتظارات تورمی به دنبال افزایش نرخ ارز و نیز افزایش معاملات سوداگرانه، موجب افزایش محسوس قیمت مسکن شد.

در بخش تولید تجهیزات ساختمانی تحت تاثیر نوسانات ارزی، تداوم مشکلات موجود در حوزه واردات مواد اولیه و بسته بودن راه های مرزی، فعالیت‌های تولید و خدمات هرچند در مقیاس ماهانه افزایش یافت اما نسبت به مدت مشابه سال قبل با کاهش شدیدی مواجه شد.

در بخش عمرانی نیز به دنبال تصمیمات دولت مبنی بر افزایش بودجه بخش عمرانی در ماه های آتی، انتظار رونق فعالیتهای عمرانی در ماه های آینده دور از ذهن نیست.

با استناد به توضیحات ارائه شده، عدد شامخ کل با افزایش قابل ملاحظه نسبت به ماه قبل، بر روی عدد ۶۰.۵۵ جای گرفت؛ چراکه میزان فعالیت های تولید و یا ارائه خدمات ساختمانی نسبت به ماه قبل که بخش گسترده ای از فعالیت های ساختمانی تعطیل بود، بیش از ۲ برابر افزایش یافت. میزان سفارشات جدید هم افزایش یافت. بنابراین مواد اولیه بیشتری نیز خریداری شد. میزان بکارگیری نیروی انسانی نیز بیش از ۲۰ درصد  بیشتر شد. در نتیجه عوامل فوق، میزان کارهای معوق و ناتمام بیش از ۳۲ درصد کاهش یافت. قیمت مواد اولیه در بیشتر اقلام شیب صعودی داشت و بنا بر اعلام فعالان این حوزه، رشد ۲۰ درصدی را تجربه کرد. با این حال قیمت محصولات و خدمات، کمی کمتر از قیمت مواد اولیه و حدود ۱۷ درصد افزایش یافت.

به دلیل افزایش تفاضا و تکمیل سفارشات معوق از ماه های گذشته، میزان فروش بیش از ۲.۵ برابر نسبت به ماه قبل افزایش یافت. با توجه به افزایش حجم فعالیت ها و آغاز به کار بسیاری از مشاغل ساختمانی، میزان مصرف حامل های انرژی بیشتر شد. شاخص صادرات کالاها و خدمات نسبت به ماه قبل روند افزایشی در پیش گرفت.

بر اساس این آمار، اهم موانع داخلی پیش روی فعالان این حوزه شامل، تشدید قوانین گمرکی حاکم در ثبت سفارشات و ترخیص کالاهای وارداتی مورد نیاز بخش تولید، بی ثباتی قوانین و مقررات و طولانی بودن فرآیند اخذ مجوزها توسط دستگاه های اجرایی، دشواری تامین مالی، افزایش مداوم قیمت مواد اولیه، نوسانات نرخ ارز و در نتیجه ایجاد مشکل در تحویل قراددادهای قبلی کماکان از مهمترین مشکلات داخلی فضای کسب و کار در بخش ساختمان هستند.

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا