بانکبانک و بیمه

مراقب اسکناس و ایران چک‌های جعلی باشید

کلاهبرداران و جاعلان همواره تلاش می کنند با ارائه اسکناس‌ها و ایران چک‌های جعلی و تقلبی به شعب بانک‌ها به اهداف شوم خود دست پیدا کنند.

به گزارش آرمان اقتصادی به نقل از روابط عمومی بانک رفاه کارگران، یکی از مسائل و چالش های کارکنان شبکه بانکی در حوزه صف، دریافت اسکناس ها و ایران چک های جعلی از برخی از مشتریان است که در تلاش اند پول های تقلبی و ناسالم را وارد جریان نقدی پول کنند.

از اینرو، هوشیاری کارکنان در شعب بانک ها و کنترل نکات ایمنی در اینگونه مواقع، کلاهبرداران را در رسیدن به اهداف شان ناکام می گذارد. ضروری است که کارکنان در دریافت اینگونه اسکناس ها و ایران چک ها کنترل‌های لازم را صورت دهند و در انجام عملیات بانکی دقت نظر داشته باشند.

در همین راستا، ویژگی های امنیتی ایران چک های جدید به شرح زیر است:

۱- واتر مارک: تصویر سه بعدی یک پرنده و عدد ۵۰ به صورت روشن (الکترو تایپ) در خمیر کاغذ قرار گرفته و در مقابل نور قابل رویت است.

۲- نخ امنیتی پنهان: این نخ که عبارت I.R.IRAN روی آن درج شده، درون کاغذ قرار گرفته است.

۳- نخ امنیتی پنجره‌ای: این نخ از نوع هولوگرافیکی با ریز نوشته به گونه‌ای درون کاغذ قرار گرفته که قسمتی از آن نمایان و قسمتی دیگر در بطن کاغذ مخفی است و با قرار دادن ایران‌ چک از رو در مقابل نور تمام نخ نمایان خواهد شد.

۴- طرح مکمل: این طرح به صورت تصویری و عدد ارزشی (۵۰) به گونه‌ای چاپ شده است که قسمتی از طرح در رو و قسمتی دیگر در پشت ایران‌ چک قرار گرفته در مقابل نور همدیگر را کامل می کنند.

۵- چاپ برجسته: این چاپ در ۳ رنگ انجام شده است که به سهولت با انگشتان دست قابل لمس و شناسایی است.

۶- طرح مخفی: این طرح در چاپ برجسته به صورت مخفی قرار دارد و با قرار دادن ایران‌ چک در راستای چشم به شکل تقریباً افقی در مقابل نور نمایان خواهد شد.

۷- طراحی خطی: طراحی تمامی نقوش ایران‌ چک به صورت خطی و با استفاده از نرم‌افزارهای امنیتی انجام گرفته است و هر خط حامل اطلاعات مربوط به رنگ خود است. در صورتی که در نمونه‌های جعلی خطوط از ترکیب نقاط رنگی تشکیل شده‌اند و به راحتی به وسیله ذره‌بین قابل تشخیص‌اند.

۸- طراحی خطی سه‌ بعدی: طراحی ویژه‌ای که در آن نقش‌ها به صورت برجسته به نظر می‌آیند.

۹- ریز نوشته (میکرو پرینت): نوشته‌های بسیار ریزی که با ابزار بزرگ نمایی قابل مشاهده است و تنها به وسیله دستگاه‌های چاپ امنیتی چاپ می‌شوند.

۱۰- مرکب فلورسنت: نوعی مرکب که در چاپ افست بخش‌هایی از طرح به کار می‌رود. این مرکب با تابش نور ماوراء بنفش، بازتاب نور شدید داشته و به رنگ سبز فسفری تغییر می‌کند.

۱۱- چاپ نامرئی: بخش‌هایی از تصویر یک پرنده و عدد ۵۰ با مرکب نامرئی چاپ شده است که زیر نور ماوراء بنفش با رنگ‌های قرمز و آبی به صورت مکمل نمایان می‌شوند.

۱۲- شماره سریال: چاپ شماره سریال ها با استفاده از مرکب قرمز و مشکی فلورسنت بوده و تحت تابش نور ماوراء بنفش به رنگ‌های طلایی مایل به زرد و سبز تغییر رنگ می‌دهند و همچنین الیاف فلورسنتی نامرئی در پشت و روی کاغذ ایران‌ چک وجود دارد که تحت تابش اشعه ماوراء بنفش در چهار رنگ زرد، سبز، قرمز و آبی قابل مشاهده خواهد بود.

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا