اقتصاد کلان

هشدار رئیس بانک مرکزی به کره جنوبی

عبدالناصر همتی در گفت‌وگو با بلومبرگ گفت: اگر کره جنوبی منابع مسدود شده ایران را آزاد نکند، اقدام قانونی خواهیم کرد.

به گزارش آرمان اقتصادی، عبدالناصر همتی – رئیس کل بانک مرکزی ایران – در گفت‌وگو با بلومبرگ گفت: اقدامات بانک های کره ای مانع از آن می شوند که ایران بتواند از پول خود برای خرید مواد غذایی و دارو استفاده کند، در حالیکه این نوع تجارت مشمول تحریم‌های آمریکا نیست.

همتی با ناراحت کننده خواندن زیر پا گذاشتن تعهدات مالی بین‌المللی کره‌ای‌ها افزود: آن ها تصمیم گرفته‌اند وارد بازی سیاست شوند و از تحریم‌های غیرقانونی و یکجانبه ایالات متحده پیروی کنند. وی بدون نام بردن از بانک های کره ای گفت در صورتی منابع ارزی ایران توسط طرف کره ای آغاز نشود ایران می تواند اقدام قانونی انجام دهد.

به دنبال توافق هسته ای ایران با قدرت های جهانی در سال ۲۰۱۵، این کشور  توانست بیش از ۶.۴ میلیارد دلار درآمد نفتی که در حساب‌های هند مسدود شده بود را با استفاده از بانک‌های اروپایی به عنوان عامل پایاپای آزاد سازد. بانک مرکزی در اروپا نیز از بانک هایی که منابع ایران را بر طبق احکام دادگاه‌های آمریکا مسدود کرده بودند شکایت کرد.

 ایران اوایل این ماه اعلام کرد که پس از دو سال مذاکره، محموله دارویی به ارزش ۵۰۰ هزار دلار از کره‌جنوبی دریافت کرده است. وزارت امور خارجه ایران در آن زمان گفت که واشنگتن این معامله را تأیید کرده بود. این وزارتخانه همچنین اعلام کرد که کره جنوبی هفت میلیارد دلار بدهی نفتی به ایران دارد که مربوط به قبل از زمانی می‌شود که دولت ترامپ در سال گذشته تحریم‌ها علیه فروش نفت خام ایران را دوباره به اجرا گذاشت.

 طبق گزارش وزارت امور خارجه در سئول، داروهای ارسالی برای درمان بیماری‌های ژنتیکی به کار می‌روند. کره جنوبی قصد دارد این ماه کیت‌های آزمایش کوید ۱۹ با ارزش دو میلیارد دلار را ارسال کند.

که کونگ سوک، یکی از مقامات وزارت امور خارجه کره جنوبی در همین رابطه به بلومبرگ  گفت: ما با آمریکا، ایران و بانک‌هایی که منابع را مسدود کرده اند برای حل این مشکل رایزنی کرده ایم. تاکنون توانسته‌ایم بخشی از این منابع را برای توسعه تجارت بشر دوستانه با ایران استفاده کنیم و همچنان در جستجوی راه‌هایی هستیم که این گونه تبادلات را افزایش دهند.

وی همچنین از همکاری با ایران برای توسعه یک ابزار مالی تجاری مشابه با ساز و کار اینستکس خبر داد.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا