انرژی

بررسی مسائل حوزه انرژی و راه و شهرسازی در مجلس

بررسی مسائل حوزه انرژی و راه با حضور وزیران نیرو و راه و شهرسازی و بررسی وضعیت اعتبارنامه غلامرضا تاجگردون، منتخب گچساران از جمله مهمترین اخبار امروز (چهارشنبه) بیست و یکم خرداد ماه ۱۳۹۹ مجلس شورای اسلامی هستند که می‌توانید مشروح آن را در لینک‌های زیر بخوانید.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، جلسه علنی مجلس به ریاست محمدباقر قالیباف برگزار شد و ارائه گزارش وزیر نیرو درباره عملکرد و سیاست‌های کلان وزارت نیرو درباره تولید و صادرات انرژی در حوزه‌های مختلف و ارائه گزارش وزیر راه و شهرسازی درباره مسائل و موضوعات مبتلابه آن وزارتخانه در حوزه راه و شهرسازی در دستور کار نمایندگان قرار گرفت.

بررسی مسائل حوزه انرژی در مجلس

تعداد مشترکین برق نسبت به ۴۰ سال قبل ۱۱ برابر شده است

رضا اردکانیان وزیر نیرو با حضور در این جلسه یکی از برگ‌های زرین کارنامه جمهوری اسلامی ایران در چهار دهه گذشته را دستاوردها در بخش صنعت زیرساختی عنوان و خاطرنشان کرد: جمعیت ما نسبت به ۴۰ سال قبل ۲.۳ برابر شده در حالی که ظرفیت اسمی نیروگاه‌ها ۱۲ برابر، تولید انرژی ۱۹ برابر، اوج بار شبکه ۱۷ برابر، شبکه احداث شده خطوط انتقال و تولید ۱۲ برابر، ظرفیت پست ۱۵ برابر و تعداد مشترکین ۱۱ برابر شده است.

سرانه مصرف آب در کشور بالاتر از متوسط جهانی است

سیدجواد ساداتی نژاد در جریان بررسی موضوعات مربوط به حوزه انرژی با حضور وزیر نیرو گفت: موضوع آب مسئله جهانی است. جهان درگیر بحران آب بوده و حتی کشورهایی با سرانه بالا هم دچار کم آبی هستند.

نماینده کاشان با بیان اینکه آب مسئله جهانی است، افزود: سرانه مصرف آب در کشور ما از متوسط جهانی بالاتر است که باید فکری به حال این شرایط کرد.

شبکه انتقال برق فرسوده است

همچنین کمال علیپور نماینده قائم‌شهر با بیان اینکه هدر رفت در شبکه انتقال برق زیاد است،‌ با بیان اینکه شعار کشور کاهش مصرف برق است، گفت: بررسی‌ها نشان می‌دهد که هدررفت برق در شبکه انتقال زیاد است. وزارت نیرو باید برای اصلاح و نوسازی آن فکری کرده چون شبکه انتقال فرسوده است.

انتقاد نماینده همدان از عدم توجه کافی به آبخیزداری

در ادامه این جلسه حجت الاسلام احمد حسین فلاحی نماینده مردم همدان تاکید کرد که باید فعالیت های آبخیزداری جایگزین سد سازی شود چرا که تجربه سدسازی به ما نشان داد که تبعات آن برای محیط زیست بیشتر است.

طرح پلکانی قیمت‌ها در آب و برق اجرا شود

نماینده مردم کاشمر هم خواستار اجرای طرح پلکانی قیمت‌ها در وزارت نیرو شد.

حجت‌الاسلام جواد نیک‌بین ادامه داد: اگر مدافع حقوق روستاها هستیم چرا طرح پلکانی قیمت‌ها را اجرا نمی‌کنید که در قیمت‌گذاری برق و آب به نفع طبقات محروم باشد. مردم روستاها با اجرای طرح عالی حاضر هستند دیوار خانه را عقب بکشند اما شما حاضر نیستید در روستاها جابه‌جایی ستون برق را از سوی وزارتخانه انجام دهید.

وزارت نیرو چه برنامه‌ای برای رفع مشکل کم‌آبی مناطق جنوب دارد؟

در جریان بررسی موضوعات مربوط به حوزه انرژی احمد جباری نماینده مردم هرمزگان تاکید کرد: در حوزه آب و برق اکثر مردم مناطق جنوب کشور با مشکل روبرو بوده و لازم است وزارت نیرو برنامه خود را برای مرتفع کردن مشکل مردم جنوب ارائه کند.

روزانه کیفیت آب کنترل می‌شود

پس از صحبتهای نمایندگان وزیر نیرو درباره موضوع رعایت بهداشت آب شرب با توجه به نگرانی‌های مربوط به کرونا تأکید کرد که وزارت بهداشت هر روز کیفیت آب را کنترل می‌کند و خود وزارت نیرو هم به این موضوع توجه می‌کند.

سیاست‌های جزیره‌ای در وزارتخانه‌های نیرو و جهاد کشاورزی زیان‌هایی وارد کرده است

رئیس مجلس شورای اسلامی هم در این جلسه تأکید کرد که اجرای سیاست‌های جزیره‌ای و دوگانه وزارتخانه نیرو و جهاد کشاورزی در رابطه با الگوی کشت باعث ضرر و زیان کشاورزان شده که باید تعیین تکلیف شود.

محمدباقر قالیباف همچنین گفت: لازم است وزیر نیرو درباره نظارت ناکافی در بخش گرمسیری استان کرمانشاه توضیحاتی ارائه دهد. این دغدغه نمایندگان است که باید به آن توجه شده و پاسخ داده شود.

***

بررسی مسائل حوزه راه در مجلس

اخذ مالیات از خانه‌های خالی بر وضعیت بازار مسکن تاثیر مهمی دارد

در ادامه جلسه علنی امروز و در جریان بررسی مسائل حوزه راه و شهرسازی، محمد اسلامی با اشاره به مشکلات کنونی در بازار مسکن علی‌رغم وجود واحدهای مسکونی خالی بسیار در کشور عنوان کرد: با توجه به طرح ملی مسکن معتقدیم که اخذ مالیات از خانه‌های خالی یک تاثیر بسیار سریع‌الوقوع و مهمی بر وضعیت بازار اعمال می‌کند.

وزیر راه و شهرسازی ضمن تشریح عملکرد چندین ساله وزارتخانه متبوع خود گفت: این وزارتخانه با توجه به وضعیتی که دارد از ۱۳ سازمان و شرکت تشکیل شده که این سازمان‌ها و شرکت‌ها آن نقش حاکمیتی و وظایف قانونی وزارتخانه را برعهده دارند که مدیران عامل این شرکت‌ها و معاونین ذیربط در این جلسه حاضر هستند.

موضوع مسکن باید در اولویت وزارت راه و شهرسازی باشد

در این جلسه نماینده مردم آبادان با انتقاد از کاهش توان مردم برای خرید مسکن تاکید کرد که وزارت راه باید برنامه دقیقی در این حوزه داشته باشد.

سید مجتبی محفوظی بیان کرد: در خصوص مسکن مهر، دولت شما که با این پروژه ملی سر ناسازگاری داشت و آن را به چوب کبریت تشبیه می کرد چرا اکنون برای وضعیت مسکن مردم کاری نمی کند؟ خیلی از هموطنان ما حتی همین خانه کوچک را برای سکونت ندارند موضوع مسکن باید در اولویت وزارت راه باشد.

تنها هنر دولت در حوزه مسکن مهر تغییر نام این مسکن‌ها بوده است

جبار کوچکی‌نژاد نماینده مردم رشت هم خطاب به وزیر راه و شهرسازی گفت: علت رأی اعتماد بالای شما در مجلس دهم دادن وعده‌هایی در خصوص مسکن مهر بود اما تنها هنر دولت و وزارتخانه شما تغییر نام مسکن مهر به مسکن اجتماعی بوده است.

چرا بعد از گذشت ۲۰ سال بعضی پروژه‌های راه و شهرسازی نیمه تمام رها شده‌اند؟

در ادامه بررسی های مربوط به حوزه راه و شهرسازی، نماینده مردم بافت خطاب به وزیر راه و شهرسازی گفت: یکی از معاونان خود را مأمور کنید که درباره نیمه تمام بودن پروژه‌ها بعد از ۲۰ سال گزارش دهد.

صمدالله محمدی افزود: پیشنهاد پروژه جدیدی ندارم. انتظار دارم که پروژه‌های نیمه تمام رها شده در شهرستان‌های ارزوئیه، بافت و رابر را تمام کنید. تمام این پروژه‌ها در پیوست قانون ملی بودند اما در حال حاضر بخشی از این پروژه‌ها ملی هستند و بخشی از آن‌ها به استان واگذار شده‌اند.

مردم با حقوق ۵۰ سال خود نیز نمی‌توانند خانه بخرند

همچنین نماینده مردم خلخال با انتقاد از گرانی اجاره بها و خانه تاکید کرد که وزارت راه و شهرسازی باید برنامه جدی برای ساماندهی بازار مسکن داشته باشد.

سید غنی نظری بیان کرد: وضعیت اجاره خانه بسیار اسفناک است و کسی نیز پاسخگو نیست، وزارت راه برنامه جامعی برای تولید مسکن ندارد امروز با حقوق ۵۰ سال نیز نمی توان یک خانه خرید.

بر اثر بی‌توجهی وزارت راه، در یک جاده ۶۵ نفر به قتل رسیدند

مهدی عیسی زاده نماینده مردم میاندوآب هم با اشاره به اینکه در منطقه آذربایجان غربی، برخی جاده‌ها ۲۴ تا ۲۷ سال است که آغاز شده و به پایان نرسیده گفت که بر اثر بی توجهی وزارت راه تنها در یک جاده ۶۵ نفر به قتل رسیده‌اند.

وزیر راه در پاسخ به نمایندگان: تا آبان سال جاری مسکن مهر نیمه تمام نداریم

وزیر راه و شهرسازی در پاسخ به نمایندگان گفت: تا آبان ماه سال جاری هیچ مسکن مهر نیمه تمام نخواهیم داشت.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، محمد اسلامی با اشاره به وجود ۱۷ هزار مسکن مهر فاقد متقاضی در خوزستان تصریح کرد: ما تمامی پروژه‌های مسکن مهر منهای آنهایی که مشکل قضایی داشتند را تعیین تکلیف کردیم و ۶۷ هزار واحد مسکن در مرحله فونداسیون و اسکلت بود که روی آنها کار کردیم و  حداکثر تا آبان، مسکن مهر نیمه تمام نخواهیم داشت به استثنای مواردی که پرونده قضایی دارد و از حوزه ماموریت ما خارج است.

ناطقین امروز مجلس

رحیمی جهان‌آبادی: مرزهای شرقی ما منطقه آزاد برای صادرات کالای با کیفیت ندارند

کعب عمیر: تنها راه برون رفت از بحران هفت تپه ابطال واگذاری است

محرم زاده: چرا هر وقت به بازنشستگان و معلمان می رسیم می گویید پول نداریم؟

حبیب‌زاده: جاده‌های کردستان را به جاده‌های صادرات تبدیل کنید

فلاحی: گرفتار مدیران لیبرال و تاریخ مصرف گذشته هستیم

***

در جلسه علنی امروز، بررسی گزارش شعبه ۱۲ درباره اعتبارنامه غلامرضا تاجگردون منتخب گچساران در دستور کار قرار گرفت و با اخطار زاکانی و رأی موافق مجلس اعتبارنامه «تاجگردون» به کمیسیون تحقیق ارجاع شد.

در ادامه تاجگردون نسبت به ارجاع اعتبارنامه‌اش به کیمسیون تحقیق اعتراض کرد و گفت: من داعیه، تمایل و اصرار به ماندن در مجلس ندارم اما شما باید پاسخگوی اعمالتان باشید وقالیباف هم در پاسخ به این تذکر گفت: این اتفاق نظر نبود لذا ما آن را به رای مجلس گذاشتیم پس به رای مجلس احترام بگذاریم.

حجت‌الاسلام علیرضا سلیمی، عضو هیأت رئیسه مجلس هم درباره روند بررسی اعتبارنامه غلامرضا تاجگردون منتخب گچساران توضیحاتی ارائه و اظهار کرد: با توجه به اینکه امروز مجلس تصمیم گرفت که اعتبارنامه آقای تاجگردون به کمیسیون تحقیق برای بررسی بیشتر ارجاع شود، فرصت کمیسیون تحقیق از امروز آغاز شده و باید حداکثر تا ۱۵ روز دیگر نظرش را اعلام کند.

همچنین علی‌اصغر خانی، رییس کمیسیون تحقیق با ارائه‌ توضیحاتی در این باره که نظر نهایی درباره این اعتبارنامه را نمایندگان با رای خود در صحن علنی مجلس شورای اسلامی خواهند داد.

اعتبارنامه سید کاظم دلخوش اباتری و حسین محمد صالحی دارانی هم با تصویب در شعبه دهم و موافقت نمایندگان مجلس به تصویب رسید.

اخطار ها و تذکرات شفاهی امروز نمایندگان مجلس

کوچکی‌نژاد: وزرا از عملکرد خود در ارتباط با برنامه‌های بالادستی گزارش کنند

نماینده خلخال: وزارت نیرو مناطق محروم را مدنظر قرار دهد

دهمرده: با مفاسد اقتصادی ویژه‌خواران، آقازاده‌ها و اشراف‌گری برخورد شود

کوچکی نژاد: جلوی واردات بی رویه برنج گرفته شود

ذاکر: قانونگذاری باید معطوف به حل مشکلات مردم باشد

نماینده ایلام: عده‌ای صرفا کاغذ به دست در حال فراکسیون‌سازی هستند

سعیدی: به وضعیت آب شرب سیستان و بلوچستان رسیدگی کنید

انتقاد نماینده کنگاور از وضعیت بودجه بنیاد شهید

حاجی دلیگانی: نظارت را در مجلس یازدهم جدی‌تر خواهیم گرفت

***

علی کریمی فیروزجایی، عضو هیأت رئیسه مجلس بیانیه ۲۲۵ نماینده در تقدیر و تشکر از رئیس قوه قضاییه به علت انتشار گزارش مالی حساب‌های قوه قضاییه در سال ۹۸ را قرائت کرد.

در پایان نیز روح الله متفکر آزاد تذکرات کتبی نمایندگان به مسوولان اجرایی کشور را قرائت کرد.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا