بانکبانک و بیمه

منشا اصلی انحرافات نظام بانکی


معاون سابق نظارتی بانک‌مرکزی، اقدامات دولت احمدی نژاد در ایجاد بینش و نگرش منفی مبنی بر همیشگی بودن دارایی بانک‌ها، عامل اصلی انحراف در نظام بانکی کشور دانست.

به‌گزارش آرمان اقتصادی (ecoideal)،معاون سابق نظارتی بانک‌مرکزی و قائم‌مقام بانک صادرات ضعف اصلی در حوزه نقدینگی کشور را به دلیل اقدامات شکل گرفته در دوران ریاست جمهوری احمدی‌نژاد دانست و به بانکداری الکترونیک خاطر نشان کرد: با ورود دولت آقای احمدی‌نژاد بینش و نگرش منفی و نادرست مبنی بر همیشگی بودن دارایی بانک‌ها ایجاد شد و این شائبه به وجود آمد که بانک‌ها همیشه پول دارند و بیان عکس آن دروغ است ضمن اینکه در این شرایط پیشنهاد‌های غیرحرفه‌ای برخی از افراد باعث نابودی بانک‌ها شد.

تهرانفر مهم ترین نمونه‌ بارز این دوره را در افزایش مشکلات نقدینگی در طرح ارائه شده به مجلس دانست و گفت:  این طرح، چندی پیش در مجلس پیشنهاد شد که بر اساس آن بانک‌ها منابع مردم را جمع‌آوری و آماده کنند تا به شرکت‌هایی تحت عنوان موسسه تقدیم شود و آن شرکت‌ها و موسسات وجوه را به صورت وام در اختیار مردم قرار دهند، تا از این طریق صلاحیت اعطای تسهیلات از بانک گرفته شود. در حالی که این اقدامات تنها جایگاه بانک‌ها را به خطر می‌اندازد.  
قائم‌مقام بانک صادرات در ارتباط با چالش نقدینگی بانک های امروز اینطور خاطر نشان کرد: متاسفانه در کشور ما به نقدینگی توجهی نمی‌شود؛ با وجود تاکید مکرر بانک‌مرکزی در این حوزه؛ هنوز کسی متوجه بحث نقدینگی نمی‌شود. مثال بارز آن افزایش ۱۰میلیونی وام ازدواج است، منابع قرض‌الحسنه حتی از وقتی که چنین مباحثی پیش آمدند کمتر شده‌ است، درست است که صحبت از وجود منبع ۵۰ هزار میلیاردی را داریم، اما می‌دانید که این مبالغ به صورت وام در دست مردم قرار دارد که باید اقساط آن دریافت شود. به این ترتیب اگر رقم ۵۰ هزار میلیارد در نظر گرفته شود خرد کردن آن به ۱۰ میلیون تومان برای هر نفر مشکلاتی را در پی دارد که باعث می‌شود بانک‌ها نتوانند کار خود را به درستی انجام دهند و در این صورت متخلف شناخته می‌شوند و مستوجب مجازات‌‌اند.
وی همچنین از افزایش نقش و اهمیت بانک‌ها در شرایط کنونی سخن گفت و بیان کرد: درحال حاضر شاهد تغییر نگاه به بانک‌ها نسبت به گذشته هستیم،این در حالی است که در دنیای امروز بانک‌ها اهمیت زیادی برای دولت‌ها دارند تا جایی که شاهد هستیم بسسیاری از اعمال قدرت مثل تحریم از طریق بانک رخ می‌دهد، یا محدودیت‌هایی اعم از FATF و مبارزه با پولشویی وجود دارد که همگی حالت جنگ مالی به خود گرفته و از طریق بانک‌ها اعمال می‌شود.
معاون سابق نظارتی بانک‌مرکزی علت اصلی عدم برقراری روابط سازنده با بانک های جهان را در ناتوانی تسهیل روابط بانکی بعد از برجام دانست و گفت: همچنان هم نتوانسته‌ایم برخی از این گره‌ها را باز کنیم. با این حال بستر تسهیل در بانک ها فراهم است و بانک‌های امروز با فراهم آوردن بستر و تمرکز بیشترِ مردم مشغول به فعالیت هستند تا جایی که اطلاعات مودیان مالیاتی از طریق بانک‌ها دریافت می‌شود یا اینکه هنگامی که قاچاقچیان مواد مخدر کار خود را از مسیر بانک انجام می‌دهند به‌راحتی قابل شناسایی هستند بنابراین می توان در حوزه بانک ها سیاستگذاری کرد.
علاوه بر این وی ورود دولت‌ را در دادن بخشنامه و تصویب قوانین یک ضرورت دانست و گفت: ممکن است در برخی موارد این اقدامات مثبت نباشند، اما در رابطه با شناسایی قاچاقچیان روند مثبتی صورت گرفته است، بنابراین ورود برخی مقررات جدید در سطح و عرصه جهانی بسیار موثر بوده است، البته در بعضی موارد زیاده‌روی هم وجود دارد که جزو لاینفک آن است.

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا