تجارتخودروصنعت، معدن، تجارت

فرصت چهارم برای ترخیص خودروهای دپوشده

با موافقت مجدد هیات دولت برای تمدید زمان ترخیص خودروهای دپو شده این چهارمین بار است که این فرصت در اختیار صاحبان خودروها قرار می‌گیرد تا نسبت به ترخیص کالای خود اقدام کنند.

به گزارش آرمان اقتصادی، ۲۹ اردیبهشت‌ماه سال جاری مهلت سه ماهه‌ای که هیات دولت برای ترخیص خودروهای مانده در گمرک و بنادر تعیین کرده بود به پایان رسید و بعد از آن رایزنی‌هایی برای تمدید مجدد این زمان شروع شد. به هرحال با توجه به شرایط خاص کشور طی ماه‌های اخیر در شیوع ویروس کرونا و برخی ناهماهنگی‌ها بین دستگاه‌های ذیربط موجب شده بود تا شرایط مناسبی برای اقدام جهت ترخیص خودروها وجود نداشته باشد.

به هر ترتیب با درخواست رسمی وزارت صنعت، معدن و تجارت از هیات وزیران اخیرا با تمدید سه ماهه مهلت ترخیص خودروها موافقت شد. این در حالی است که ماجرای خودروها محدود به زمان فعلی نبوده و به چند سال گذشته بر می‌گردد؛ به طوری که حدود ۱۲ هزار و ۲۶۱ دستگاه به مرور وارد شده بود که به دلیل تغییر ضوابط واردات خودرو ممنوعیت ثبت سفارش و ممنوعیت واردات خودرو و همچنین تحولات سیاست‌های ارزی امکان ترخیص پیدا نکردند تا این‌که بعد از رایزنی‌های بسیار در دی‌ماه سال ۱۳۹۷ هیات دولت تحت شرایطی با ترخیص این خودروها موافقت کرد که براین اساس زمان چهارماهه‌ای تعیین شد که در اردیبهشت‌ماه ۱۳۹۸ به پایان رسید و مجدد دو ماه دیگر تمدید شد.

اما بعد از پایان فرصت در تیرماه سال گذشته دیگر زمانی در اختیار صاحبان خودرو قرار نگرفت و این در حالی بود که گزارش‌های رسمی نشان داد طی آن دو مرحله ۷۱۵۳ دستگاه ترخیص شد و ۵۱۰۸ دستگاه دیگر باقی‌ ماند.

به هر صورت در ۲۹ بهمن‌ماه سال گذشته بار دیگر فرصت سه‌ماهه‌ای در اختیار صاحبان خودرو قرار گرفت، اما به هر ترتیب پایان زمان با خروج تمامی خودروها همراه نشد و آمار نشان داد که ۱۳۸۹ دستگاه ترخیص و ۳۷۱۹ دستگاه دیگر باقی مانده است که از بین خودروهای باقی مانده ۲۴۷۱ دستگاه هیچ نیازی به تمدید زمان مصوب برای ترخیص نیاز نداشتند، اما ۱۲۴۸ دستگاه دیگر باقی ماندند که باید برای خروج مجوز زمان آن از سوی هیات دولت صادر می‌شد.

براین اساس طی روزهای اخیر هیات دولت سه ماه دیگر مهلت ترخیص را برای این خودروها تصویب کردند که در این شرایط این چهارمین مهلتی است که در اختیار صاحبان خودرو و دستگاه‌های ذیربط برای تخلیه گمرکات و بنادر از خودروهای دپو شده قرار می‌گیرد.

اما ماجرا این است که از این ۱۲۴۸ دستگاهی که زمان برای ترخیص آنها تمدید شده ۱۱۰۰ دستگاه فاقد ثبت سفارش هستند و آن طور که پیش‌تر ارونقی- معاون فنی و امور گمرکی گمرک – ایران اعلام کرده اگر در رابطه با ثبت سفارش آنها اقدامی از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت انجام نشود، هر اندازه تمدید زمان گره‌ای از مشکل این خودروها باز نخواهد کرد و در این شرایط فقط زمان برای ترخیص ۱۴۸ دستگاه خودروی سواری تمدید شده است.

در هر حال باید طی روزهای آینده منتظر بود تا وزارت صمت در رابطه با حل مشکل خودروهای فاقد ثبت سفارش تصمیم‌گیری کند که آیا مجوز باز شدن ثبت سفارش را صادر و این خودروها ترخیص می‌شوند و یا این‌که در نهایت در صورت عدم موافقت با این موضوع خودروها متروکه و جهت تعیین تکلیف به سازمان املاک تملیکی ارجاع خواهند شد.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا