امور زیربناییراه و ساختمان

ترکمنستان به تعهدات خود برای بازگشایی مرز متعهد نیست/ وزارت امور خارجه وارد شد/ مسیر جایگزین افغانستان برای ادامه صادرات امنیت ندارد

سرپرست دفتر ترانزیت و حمل و نقل بین‌المللی سازمان راهداری گفت :‌طبق قرار قبلی، ترکمنستان باید دو روز پس از افتتاح پل جدید سرخس مرز را باز می‌کرد اما تاکنون نسبت به آن اقدام نکرده است. از این رو به صورت رسمی برای پیگیری این موضوع به وزارت امور خارجه درخواست داده‌ایم و عدم پایبندی ترکمنستان به تعهدات خود از این پس باید از مراجع دیپلماتیک پیگیری شود.

همچنین بخوانید

جواد هدایتی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا درباره آخرین وضعیت مرز ایران و ترکمنستان اظهار داشت: لغو تردد مرز ایران و ترکمنستان به ۴ اسفند ماه سال گذشته برمی‌گردد که با شیوع ویروس کرونا، کشور ترکمنستان سریعا نسبت به بستن چهار مرز فعال ایران اقدام کرد و ترددها بدون ابلاغ قبلی لغو شدند.

وی افزود: جریان محموله‌های صادراتی که در مسیر بودند و ناوگان ترکیه که از مسیر ایران به صورت ترانزیتی به ترکمنستان و آسیای میانه تردد می‌کردند، پشت مرز ترکمنستان متوقف شد و در آن زمان با انباشت کامیون مواجه شدیم که البته با هماهنگی مسئولان استان، گمرک و سایر دستگاه‌ها سریعا نسبت به رفع تجمع ناوگان باری اقدام کردیم.

سرپرست دفتر ترانزیت و حمل و نقل بین‌المللی سازمان راهداری ادامه داد: ناوگان خارجی با اصلاح پروانه از مرز بازرگان و آستارا به کشور خود بازگشتند و بار ناوگان داخلی به انبار و سوله‌های نزدیک منتقل شد تا انباشت ناوگان مشکل ایجاد نکند.

هدایتی گفت: همچنین با هماهنگی‌های صورت گرفته توانستیم رانندگان ایرانی حاضر در مرز ترکمنستان یا آسیای میانه را به کشور برگردانیم تا در سایر کشورها سرگردان نباشند.

وی با اشاره به مذاکرات انجام شده در طول این مدت با ترکمن‌ها اظهار داشت: مرتبا مذاکرات با مسئولان ترکمن داشتیم و نهایتا به توافق رسیدیم تا با ایجاد شرایطی مرز مجددا فعال شود که یکی از این شروط رعایت پروتکل‌های بهداشتی بود.

سرپرست دفتر ترانزیت و حمل و نقل بین‌المللی سازمان راهداری افزود: پیشنهادات خود درباره پروتکل‌های بهداشتی را با همکاری وزارت بهداشت تعیین و به طرف مقابل اعلام کردیم آنها هم نظرات خود را ارائه دادند بنابراین توافق شد تونل‌های ضدعفونی برای تردد ناوگان در سه مرز فعال با ترکمنستان ایجاد شود.

هدایتی تاکید کرد: در حالی که ساخت و احداث این تونل‌های ضدعفونی جزو وظایف سازمان راهداری نبود اما برای اینکه هرچه سریعتر نسبت به بازگشایی مرز اقدام کنیم، این زیرساخت‌ها را فراهم کردیم.

وی ادامه داد: در حال حاضر در این سه مرز ایران و ترکمنستان تونل‌های ضدعفونی برای تردد کامیون‌ها ایجاد و مستقر شده است.

سرپرست دفتر ترانزیت و حمل و نقل بین‌المللی سازمان راهداری با بیان اینکه در تاریخ ۱۰ خردادماه با احداث این تونل‌های ضدعفونی مجددا با ترکمنستان وارد مذاکره شدیم، گفت: آنها بازگشایی مرز ایران و ترکمنستان را این بار منوط به افتتاح پل جدید سرخس اعلام کردند و قرار بر این شد که ۱۹ خرداد ماه پل سرخس به صورت ویدئو کنفرانسی و با حضور وزیر راه و شهرسازی و مسئولان همتراز ترکمنستان به افتتاح برسد و دو روز پس از آن هم مسیر مرزی برای دو طرف باز شود.

هدایتی تاکید کرد: طبق توافق انجام شده ۱۹ خرداد ماه نسبت به افتتاح پل جدید سرخس اقدام کردیم اما طرف ترکمنی به تعهدات خود عمل نکرد و همچنان مرز ایران و ترکمنستان بسته است.

وی ادامه داد: طبق قرار قبلی، ترکمنستان باید دو روز پس از افتتاح پل جدید سرخس مرز را باز می‌کرد اما تاکنون نسبت به آن اقدام نکرده است. از این رو به صورت رسمی برای پیگیری این موضوع به وزارت امور خارجه درخواست داده‌ایم و عدم پایبندی ترکمنستان به تعهدات خود از این پس باید از مراجع دیپلماتیک پیگیری شود.

سرپرست دفتر ترانزیت و حمل و نقل بین‌المللی سازمان راهداری گفت: هنوز ترکمنستان به صورت رسمی دلیل عدم بازگشایی مرز را اعلام نکرده است.

هدایتی با اشاره به تمهیدات در نظر گرفته شده برای ادامه صادرات و ترانزیت محمولات ایرانی یا ناوگان ترانزیتی از مسیر ایران به کشورهای آسیای میانه در شرایط بسته ماندن مرز ایران و ترکمنستان گفت: صادرات محموله‌هایی که کشور هدف آن ترکمنستان است فعلا امکانپذیر نیست اما مسیر جایگزین افغانستان در حال بررسی است.

وی تاکید کرد: تنها مسیر جایگزین، افغانستان است که متاسفانه این مسیر به لحاظ امنیتی مناسب نیست چراکه در این مسیر هم دولت مرکزی افغانستان، هم داعش و هم طالبان حضور دارند و برقراری امنیت در این مسیر بسیار سخت است.

سرپرست دفتر ترانزیت و حمل و نقل بین‌المللی سازمان راهداری با بیان اینکه تمایل ترکمنستان برای صادرات از مسیر ریلی بیشتر است، گفت: از آنجایی که از طریق ریلی کنترل عبور و مرور برای ترکمن‌ها بالاتر است، به دنبال این هستند که مرز ریلی زودتر از مرز جاده‌ای بازگشایی شود.

منبع

ایلنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا