انرژی

سرمایه‌گذاری ۲۰۰ میلیاردی صنعت برق در استان مرکزی طی دولت یازدهم

معاون وزیر نیرو گفت: در دولت یازدهم اقدامات خوبی در زمینه برق صورت گرفته و بیش از ۲۰۰ میلیارد تومان در بخش برق در استان مرکزی سرمایه‌گذاری شده است.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، دکتر محسن بختیار در آیین افتتاح پست ۶۳.۲۰ کیلوولت شهر صنعتی کاوه ساوه افتتاح این پروژه را بسیار مهم و ارزشمند برای ساوه و شهر صنعتی آن دانست و اظهار کرد: صنعت از اهمیت ویژه و بالایی در برنامه‌های پنج ساله بخصوص برنامه ششم برخوردار است.

وی با بیان اینکه رشد اقتصادی پیش بینی شده در برنامه یاد شده متکی به صنعت است و خوشبختانه استان مرکزی و شهرستان ساوه به عنوان قطب صنعتی کشور نقش بارز و بزرگی در تامین رشد اقتصادی پایدار کشور دارند، افزود: نقش برق در ایجاد رشد اقتصادی بسیار مهم است و این پروژه زمینه تامین برق پایدار ساوه و خصوصا شهر صنعتی را فراهم می کند.

همچنین بخوانید

بختیار پروژه پست ۴ شهرک صنعتی کاوه را چهارمین پست ۶۳ کیلوولت این شهرک عنوان کرد و افزود: تلاش خواهد شد که در مسیر توسعه و رشد منطقه پست‌های بعدی نیز افتتاح شوند چراکه پایداری تامین برق شهرک صنعتی زمینه‌ساز افزایش روزافزون تولیدات صنعتی منطقه است.

وی با بیان اینکه جهت این پروژه نزدیک به ۱۵ میلیارد تومان هزینه شده است، اظهار کرد: طی سال های گذشته در دولت یازدهم اقدامات خوبی در زمینه برق صورت گرفته و بیش از ۲۰۰ میلیارد تومان در بخش برق در استان مرکزی سرمایه‌گذاری شده است که حدود۵۰ میلیارد تومان از این مبلغ مربوط به ساوه است. چنین میزان سرمایه گذاری نشانگر اهمیت منطقه استان مرکزی و شهرستان ساوه در بخش صنعت و ضرورت تامین نیاز این منطقه است.

بختیار ابراز امیدواری کرد که با شروع بهره‌برداری پروژه شاهد افزایش روزافزون فعالیت‌های صنعتی در منطقه و توسعه روزافزون صنعت و اشتغال باشیم.

ضرورت صرفه‌جویی مصرف برق در استان مرکزی

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، فرهاد شبیهی مدیرعامل برق منطقه ای باختر نیز در این مراسم گفت: شرکت برق باختر به لحاظ حجم تجهیزات سومین یا چهارمین برق منطقه ای در کشور و به لحاظ حساسیت ترانزیت انرژی با بیش از ۲۵ میلیارد کیلووات ساعت، حساس ترین و اولین شرکت برق منطقه ای کشور است.

وی افزود: در این برهه که در زمان پیک بار هستیم و کل پمپاژ برق کشور به طرف جنوب است، پیک بار برق منطقه‌ای باختر از ۲۶۸۰ مگاولت آمپر در حال حاضر عبور کرده و انتظار می‌رود در این شرایط خانواده بزرگ استان با مدیریت مصرف برق به ارائه مستمر خدمات برق کمک کنند.

شبیهی گفت: بیش از ۵۰ درصد خطوط برق منطقه‌ای باختر در استان مرکزی است و شاید بتوان گفت که در واقع رشد صنعت در استان به خاطر این خطوط بلند و تثبیت و پایداری شبکه به لحاظ ترانزیت برق است. خوشبختانه در حوزه استان متوسط بار مصرفی در حوزه صنعت بیش از ۶۵ درصد است در حالی که در کشور متوسط این رقم ۳۲ تا ۳۵ درصد است و این رقم نشان می دهد که به لحاظ استراتژی که وزارتخانه در این استان دارد و به لحاظ نزدیکی به تهران باری از سرمایه گذاران منطقه را جذب کرده و در این مسیر حرکت می کنیم.

وی با بیان اینکه پیک بار استان مرکزی تقریبا بیش از ۱۳۰۰ مگاوات است و نصف پیک برق منطقه ای را به خود اختصاص می دهد، افزود: در این میان ساوه با بیش از ۶۹ درصد مصرف در حوزه صنعت متوسط مصرف بالایی نسبت به استان دارد.

شبیهی اظهار کرد: پیک بار ساوه ۲۸۵ مگاولت آمپر و ظرفیت منصوبه آن در ۱۳ پست بیش از ۸۰۰ مگاولت آمپر است و این مهم نشان می دهد که ما سه برابر مصرف ساوه در این شهرستان ظرفیت ایجاد کرده‌ایم که این اقدام به لحاظ حفظ پایداری برق صحیح است، ولی مطالعات در حوزه مصرف نشان می دهد که اگر با این کیفیت مصرف بی رویه پیش برویم هر ۱۰ سال یکبار وزارت نیرو باید ظرفیت تاسیسات را در مناطق دو برابر کند که این وضعیت هم به لحاظ سرمایه گذاری و هم فرصت سرمایه گذاری در صنعت برق خوشایند نیست و کاهش ۱۰ درصد مصرف مساوی بیش از ۲۰ هزار میلیارد صرفه جویی در این حوزه خواهد بود.

وی گفت: راه اندازی پست های ۵ و ۶ این شهرک نیز باید در اولویت قرار گیرد و نماینده ساوه و زرندیه در مجلس، مسئولان استان و وزارتخانه بر این مهم تاکید دارند و انتظار می رود استانداری مرکزی از این امر حمایت و نماینده مجلس موضوع را پیگیری کند تا این مهم محقق شود.

شبیهی افزود: در چند سال گذشته به لحاظ محدودیت های اعتباری در حوزه وزارت نیرو نتوانستیم سرمایه گذاری بسیار بزرگی انجام دهیم، اگرچه ما شاید اولین برق منطقه ای در کشور باشیم که در سال گذشته  در سطح کشور ۲۸ پست را به صورت جشنواره پست‌ها افتتاح کردیم ولی واقعیت اینست که ما با این اقدامات در حال ایجاد تعهد هستیم و مسئولان استان باید به این مهم توجه کنند، هرچند استاندار به جد پیگیر پروژه‌های صنعت برق در استان است.

انتهای پیام

منبع:ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا