امور زیربناییراه و ساختمان

جزییات اجرای پروتکل فاصله‌گذاری اجتماعی در قطارها/ مسافران معترض با ۵۱۴۹ تماس بگیرند/ احتمال بازنگری در رتبه‌بندی قطارها

معاون مسافری راه آهن گفت: طبق پروتکل‌ها یک خانواده می‌تواند در یک کوپه حضور داشته باشد بنابراین فروش بلیت به ۴ نفر از یک خانواده در یک کوپه چهار نفره بلامانع است در غیر این صورت برای کوپه‌های چهار نفره دو بلیت و برای کوپه‌های ۶ نفره سه بلیت فروخته شود.

میر حسن موسوی در گفت وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا درباره نحوه اجرای فاصله گذاری اجتماعی در قطارها و بلیت فروشی براساس این پروتکل‌ها اظهار داشت: طبق پروتکل‌ها یک خانواده می‌تواند در یک کوپه حضور داشته باشد. بنابراین فروش بلیت به ۴ نفر از یک خانواده در یک کوپه چهار نفره بلامانع است در غیر این صورت برای کوپه‌های چهار نفر دو بلیت و برای کوپه‌های ۶ نفره سه بلیت فروخته شود.

وی ادامه داد: در روزهای اول برای تست اجرای این پروتکل دو واگن اختصاص یافت که رییس قطار آن را مدیریت می‌کرد اما ظرف یک هفته تا ده روز سیستم فروش را بر اساس این پروتکل اصلاح کردیم.

معاون راه آهن با بیان اینکه اجرای این پروتکل یک هفته مورد رصد قرار گرفت تا نقاط ضعف آن مشخص شود، ادامه داد: در حال حاضر تمام نقاط ضعف شناسایی و برطرف شده و بلیت‌ها بر اساس این پروتکل به صورت سیستمی به فروش می‌رسد.

موسوی تاکید کرد: آخرین باگ این بود که وقتی دو نفر از اعضای یک خانواده چهار نفره در یک کوپه بلیت را استرداد می‌کردند، سیستم که افراد را نمی‌شناخت آن دو صندلی از یک کوپه را به دو نفر دیگر می‌فروخت که این موضوع برخلاف پروتکل‌ها بود اما این مشکل هم برطرف شده است.

وی افزود: باید توجه داشت که وقتی به دو نفر یک کوپه به فروش می‌رود مسافران هزینه بیشتری بابت خرید بلیت یک صندلی نمی‌پردازند.

معاون مسافری راه آهن با تاکید بر اینکه هر مسافری که نسبت به عدم رعایت این پروتکل‌ها اعتراضی داشت با سامانه ۵۱۴۹ تماس حاصل کند و شکایت و اعتراض خود را به راه آهن اعلام کند، گفت: مسافران از هر نقطه‌ای می ‌توانند با شماره ۵۱۴۹ و کد ۰۲۱ تماس بگیرند و این سامانه ۲۴ ساعته فعال است و پاسخ شکایت و اعتراض به مسافر شاکی و معترض اعلام می‌شود.    

موسوی تاکید کرد: باید از شرکت‌های حمل و نقل ریلی تشکر و قدردانی کرد چراکه با وجود اینکه خسارات زیادی را متحمل شدند اما برای رعایت این پروتکل‌ها همراه بودند.   

وی همچنین درباره رتبه‌بندی قطارهای مسافری اظهار داشت : درباره رتبه بندی قطارها کارگروهی فعال است که مدیران عامل شرکت‌ها در این کارگروه‌ها حضور دارند و سه نفر از اعضای این کارگروه غیردولتی و دو نفر دولتی و راه آهنی هستند.

موسوی گفت: هر تصمیمی در رابطه با رتبه و درجه قطارها در همین کارگروه مورد بررسی قرار می‌گیرد و این کارگروه زیرکارگروهی در انجمن صنفی دارد که معمولا موارد به این زیر کارگروه ارجاع داده می‌شود تا بررسی شود.

وی تاکید کرد: رتبه‌بندی تمام قطارهای ۵ ستاره، ۴ ستاره و ۳ ستاره موجود جزو الزاماتی هستند که قبلا بررسی شده‌اند و در این کارگروه‌ها تصویب شده‌اند اما به این معنا نیست که در آینده در رتبه قطارها بازنگری و تجدید نظر نشود.

منبع

ایلنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا