انرژی

قاضی‌پور: مردم هیچ وقت به قراردادهای نفتی خوش‌بین نبوده‌اند

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی گفت که مردم هیچ وقت به قراردادهای نفتی خوش بین نبوده‌اند.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، نادر قاضی‌پور در جلسه علنی صبح امروز (چهارشنبه) و در جریان ارائه گزارش وزیر نفت در خصوص قرارداد توتال اظهار کرد: مردم ایران اسلامی هیچ وقت نسبت به قراردادهای نفتی خوش بین نبوده‌اند و علت آن نحوه عملکرد کسانی بود که به نمایندگی از کشورهای استعمارگر به قصد حیله،‌ فریب و کسب حداکثر سود به کشور ما آمدند.

وی افزود: اولین قرارداد مربوط به دوره ناصرالدین شاه است که می خواست تحت عنوان کشف معادن بدون ارزش نفت ایران را استخراج کند، اما تحت فشار علما ناچار به لغو قرارداد شد. در دوره سلطنت مظفرالدین شاه نیز ۶ سال قبل از تشکیل مجلس شورای ملی و مشروطیت قراردادی با دارسی برای استخراج نفت ایران منعقد شد و در سال ۱۹۰۱ میلادی اولین چاه نفت در مسجد سلیمان به بهره برداری رسید و سهم کوچکی نصیب ایران شد اما این قرارداد حدود۳۰ سال بعد علی رغم تمام مخالفت‌ها توسط رضاشاه تغییر یافت و کمی سهم ایران افزایش یافت. بعد از سلطنت رضاخان و پیروزی نهضت ملی شدن صنعت نفت، گفت‌وگوها ادامه یافت.

همچنین بخوانید

نماینده مردم ارومیه اضافه کرد: مردم ایران و علمای بزرگ نظیر آیت الله کاشانی و مرحوم مصدق راضی به این اقدامات نشده و چاره را در کوتاه کردن دست خارجی ها و به دست گرفتن سرنوشت نفت توسط ایرانیان دانستند.

قاضی پور ادامه داد: در سال‌های ابتدای دهه ۸۰ و در پارس جنوبی، شرکت توتال با قرارداد دو میلیارد دلاری وارد این مملکت شد، اکنون بار دیگر پای این کشور در یک قراردادی که ۶ برابر قرارداد قبلی است باز شده و وارد منبع گازی مهم شده است.

وی در پایان اضافه کرد: مردم نگران تاثیر آتی این شرکت و اقدامات آن هستند؛ چرا که این شرکت ما را ۱۱ سال معطل کرد تا شریک قطری‌اش بیشترین برداشت را داشته باشد.

انتهای پیام

منبع:ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا