بانک و بیمهطلا و ارز

خرج درهم، بازی دلار!

گرچه کاهش عرضه دلار و عدم تامین نیاز بازار از عوامل افزایش قیمت ارز عنوان می‌شود، اما بررسی آخرین وضعیت عرضه و تقاضای ارز در بازار نیمایی بیانگر پاسخگویی تمام تقاضای بازار است که در این بین، بیش از ۷۰ درصد آن با فروش درهم که نیاز اصلی بازار کشور را در بر می‌گیرد، تامین شده است نه دلار.

به گزارش آرمان اقتصادی، طی مدت اخیر به ویژه دو هفته گذشته قیمت ارز در بازار آزاد به صورت صعودی بوده و نرخ دلار تا بیش از ۱۹ هزار تومان افزایش یافته است. گرچه بسته بودن مرزها به دلیل ویروس کرونا و کاهش صادرات و به تبع آن کاهش ارزآوری، عاملی بود که گفته می‌شد می‌تواند تامین ارز را تحت تاثیر قرار دهد، اما این روزها با وجود این‌که شرایط تامین ارزی در سامانه نیما تا حدودی به حالت عادی برگشته، همچنان قیمت در بازار رو به افزایش است.

این در حالی است که بررسی آخرین وضعیت عرضه ارز در سامانه نیما نشان می‌دهد در روز گذشته (۳۱خرداد) مجموع فروش نیمایی و پتروشیمی که توسط بانک مرکزی انجام شده، فقط در یک روز معادل ۷۳ میلیون دلار بوده است که از این رقم، معادل ۵۱ میلیون دلار آن از فروش درهم تامین شده است؛ در واقع ۱۸۸ میلیون درهم در سامانه نیما فروش رفته که ۷۰ درصد تقاضای عرضه بازار را تامین کرده و بقیه نیز با ارزهای دیگر تامین شده است.

همچنین بخوانید

از سوی دیگر قیمت دلار در سامانه نیما به حدود ۱۶ هزار تومان می‌رسد و اختلاف ۳۰۰۰ تومانی با قیمت روز دلار در بازار آزاد دارد که قابل تامل است.

بر این اساس، ظاهرا تامین ارز نمی‌تواند تنها عامل برای افزایش قیمت ارز در بازار آزاد باشد، چراکه طبق آمار سامانه نیما آنچه تقاضا در بازار نیمایی وجود داشته، پاسخ داده شده است.

فعالان بازار ارز معتقدند که روند افزایش قیمت ارز طی حدود دو هفته گذشته چندان طبیعی به نظر نمی‌رسد و عامل اقتصادی مشخصی برای آن وجود ندارد، ولی می‌تواند در کنار عامل تحریم که ویژه این روزها نیست، ناشی از مسائل دیگری نیز باشد، از جمله بالا بودن قیمت درهم در امارات و عدم اجرای تعهد برخی صادرکنندگان.

این در حالی است که اخیرا عبدالناصر همتی – رئیس کل بانک مرکزی – در رابطه با تعهدات ارزی تاکید کرده بود که صادرکنندگان باید هرآنچه از ارز حاصل از صادرات خود در سال گذشته بوده را به روش‌های اعلامی بانک مرکزی تا پایان تیرماه به چرخه اقتصادی برگردانند که با توجه به حجم بالای تعهدات می‌تواند در هفته‌های پیش‌رو در بازار موثر باشد.

همچنین فعالان بازار می‌گویند برخی شیطنت‌ها یا پخش شایعات در بازار نیز در افزایش قیمت و نوسان بی‌تاثیر نیست.

با این حال، رئیس کل بانک مرکزی در حالی محدودیت‌های ایجاد شده برای ایران را در وضعیت موجود بی‌تاثیر ندانسته که معتقد است “ارزش ذاتی نرخ ارز با در نظر گرفتن متغیرهای اقتصادی، سیاسی و روانی در مقایسه با نرخی که امروز در بازار خرید و فروش می‌شود، حتما پایین‌تر است”.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا