امور زیربناییتعاون و اشتغال

افزایش افسارگسیخته قیمتها کمر کارگران را شکسته است

قزوین- دبیر اجرایی خانه کارگر استان قزوین گفت: افزایش بی رویه و افسار گسیخته و چند باره قیمتها کمر کارگران را شکسته و اگر تدبیر نشود با آسیب های جدی اجتماعی روبرو خواهیم شد.

همچنین بخوانید

به گزارش آرمان اقتصادی نشست نمایندگان تشکل‌های کارگری و کارفرمایی با حضور شاکرمی معاون روابط کار وزارت تعاون، یوسفی مدیرکل کارگری و کارفرمایی وزارتخانه، گروسی مدیرکل اداره کار استان، نصیری مدیرکل تأمین اجتماعی استان، عید علی کریمی دبیر اجرایی خانه کارگر روز دوشنبه در اداره کار قزوین برگزار شد.

عید علی کریمی دبیر اجرایی خانه کارگر در این جلسه اظهار داشت: قزوین یک استان صنعتی و کارگری است و باید به چالش‌های این حوزه بیشتر رسیدگی شود.

وی بیان کرد: موضوع کارگری مهم است و هر چند در استان نسبت به سایر نقاط کشور مسئولان خوبی داریم و رؤسای تشکل‌های کارگری و کارفرمایی عملکرد مطلوبی دارند اما مشکلات همچنان باقی است.

کریمی یادآور شد: امسال با نام گذاری به نام «جهش تولید» که باید همه ظرفیت‌ها را در این مسیر به کار گیریم اما گرفتار چالش‌های ناشی از بیماری کرونا هستیم که برای آن باید تدبیر شود.

وی بیان کرد: متأسفانه با انتشار ویروس کرونا ۹ هزار نفر در استان قزوین کارشان را از دست داده اند و هنوز عده‌ای به کار برنگشته اند که این نا امنی شغلی نگران کننده است.

کریمی اظهار داشت: امنیت شغلی کارگران مهمترین دغدغه این جامعه پر تلاش است و باید مراقب باشیم این دغدغه برطرف شود.

دبیر اجرایی خانه کارگر اظهار داشت: باید مسئولان در شورای عالی کار و هیئت‌های حل اختلاف موضوع کارگر و کارفرما را درست تعریف کرده و آن را ابلاغ کنند تا تکلیف همه روشن شود.

وی اضافه کرد: متأسفانه امروز کسانی در صنعت تصمیم می‌گیرند که تخصص لازم را ندارند و دغدغه کارگری هم ندارند در حالی که باید اعضای صنف وابسته برای کارگران تصمیم بگیرند و برنامه ریزی کنند.

افزایش قیمت‌ها کمر کارگران شکسته است / فریادرسی نیست

کریمی در ادامه با ابراز نگرانی از افزایش افسارگسیخته قیمت‌ها تصریح کرد: افزایش قیمت‌ها به هرج و مرج رسیده و هیچ سیستم نظارتی نداریم که آن را کنترل کند.

وی اضافه کرد: اگر افسار گسیختگی قیمت‌ها تداوم یابد با فاجعه و بحران مواجهیم و چیزی برای کارگران باقی نمی‌ماند و باید هزینه‌های بیشتری در حوزه آسیب‌های اجتماعی متحمل شویم.

دبیر اجرایی خانه کارگر اظهار داشت: هیچ سازمان و نهادی قیمت تمام شده کالا را بررسی نمی‌کند و در سه ماهه اخیر قیمت‌ها چندین بار بالا رفته و در حالی که تورم ۴۱ درصد گزارش شده با این همه حرف و حدیث میزان افزایش حقوق کارگران ۲۱ درصد تا ۲۶ درصد است.

در ادامه آیت اسدی رئیس کانون شورای اسلامی کار استان هم اظهار داشت: بازرسی کار مهمی است و هنگامی که حقوق مصوب شد چه کسی باید اجرای آن را رصد کند و حیطه بازرسی کار در حقوق و حفاظت فنی مهم است و آنچه در فضای مجازی وجود دارد ناشی از این موضوع است.

وی گفت: روابط کار هر جا تعامل بین کارگر و کارفرما باشد شرایط خوبی دارد و خوشبختانه با تعاملی که در استان قزوین وجود دارد بخشی از مشکلات حل شده است.

اسدی بیان کرد: واگذاری کارخانه‌ها به نااهل مشکل ساز شده و آئین نامه‌هایی هست که باید روان شود و برای هیئت حل اختلاف و تشکیل کانون‌ها کارها را تسهیل کنیم.

وی اظهار داشت: سلامت هیئت‌ها مهم است و تنها جایی که کارگر انتظار رسیدگی عادلانه دارد همین هیئت‌های حل اختلاف است که باید درست کار کنند.

اسدی اضافه کرد: تقویت تشکل‌ها مهم است و هر چقدر بیشتر تقویت شوند بهره وری بالا می‌رود و هر گونه همکاری لازم باشد آماده هستیم.

وی بیان کرد: استفاده از ظرفیت تشکل‌ها در حل مشکلات جامعه کارگری مهم است اما باید نماینده کارگر نیز حضور داشته باشد.

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا