بین الملل

اقتصاد جهان به علت پاندمی کرونا ۱۲۶ میلیارد دلار ضرر کرده است

تحقیق جدید مرکز بین‌المللی تجارت (آی‌تی‌سی) نشان داد که تجارت بین‌المللی در ۲۰۱۹ افت کرده است و در اوایل ۲۰۲۰ با تاثیر پاندمی کرونا که از چین آغاز شد، این افت تشدید شده است.

همچنین بخوانید

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی به نقل از راشاتودی، تحقیق جدید مرکز بین‌المللی تجارت (آی‌تی‌سی) نشان داد که تجارت بین‌المللی در ۲۰۱۹ افت کرده است و در اوایل ۲۰۲۰ با تأثیر پاندمی کرونا که از چین آغاز شد، این افت تشدید شده است.

طبق این تحقیق صادرات چین در ماه فوریه ۲۱ درصد نسبت به سال قبل کاهش یافت، در حالی که این صادرات در ماه مارس اندکی بهبود یافت، اما پاندمی باعث شده بود که صادرات سایر کشورها به شدت افت کنند.

داده‌ها نشان داد که صادرات اتحادیه اروپا و آمریکا به ترتیب ۸ درصد و ۷ درصد نسبت به سال قبل کاهش یافته‌اند.

در این گزارش هنوز تأثیر کامل پاندمی دیده نشده است، چراکه اغلب کشورهای جهان در ماه مارس و آوریل برای مقابله با کرونا محدودیت‌های قرنطینه‌ای وضع کردند و داده‌های کامل این ماه‌ها در این تحقیق نیامده است.

در این تحقیق مشخص شد که بسیاری از کشورهای در حال توسعه به علت تقویت دلار با مشکلات بیشتری روبرو شده‌اند و این فشار رو به پایین بیشتری به تجارت بین‌الملل وارد می‌کند.

تعطیلی اقتصاد چین، اروپا و آمریکا به عنوان ۳ بازیگر اصلی زنجیره‌های تأمین بین‌المللی و واردکنندگان اصلی مواد خام بیشترین تأثیر را بر تجارت جهانی داشته است.

در نتیجه اختلال در زنجیره‌های تأمین صادرکنندگان آفریقایی ۲.۴ میلیارد دلار ضرر می‌کنند که بیش از ۷۰ درصد این ضررها مربوط به اختلال موقت در زنجیره تأمین با اتحادیه اروپا است.

طبق اعلام آی‌تی‌سی ۳ مرکز تجارت جهان (چین، آمریکا و اتحادیه اروپا) ۶۳ درصد واردات مربوط به زنجیره تأمین جهانی را به عهده دارند. تخمین زده می‌شود اختلال جهانی در واردات تولیدکنندگان باعث ضرر ۱۲۶ میلیارد دلاری شود. بیش از ۵۵ درصد شرکت‌های کوچک و متوسط آسیب جدی دیده‌اند.

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا