اقتصاد کلان

متوسط قیمت و تورم ۲۴ کالای خوراکی اعلام شد

در خردادماه امسال بیشترین افزایش هزینه خانوار ایرانی برای تامین کالاهای خوراکی به گروه حبوبات برمی‌گردد، که افزایش تا ۱۲۵ درصدی نیز بین این گروه وجود دارد. در برخی اقلام نیز کاهش قیمت ثبت شده که تا ۳۶ درصد می‌رسد.

به گزارش آرمان اقتصادی، گزارش‌ رسمی مرکز آمار از تغییر شاخص قیمت کالا و خدمات در خرداد از این حکایت داشت که  تورم سالانه در خردادماه تا ۲۷.۸ درصدرسیده است. در عین حال که با تغییر تورم نقطه‌ به نقطه، خانوارهای کشور به طور میانگین ٢٢.۵ درصد بیشتر از خرداد ١٣٩٨ برای خرید یک «مجموعه کالاها و خدمات یکسان» هزینه کرده‌­ بودند.

اما تازه‌ترین گزارش از وضعیت تورم کالاهای خوراکی در بین ۲۴ گروه نشان می‌دهد که پنج قلم در خرداد امسال نسبت به همین ماه در سال گذشته کاهش قیمت داشته‌اند؛ به طوری که گوشت گاو و گوساله با کاهش ۹.۸ درصدی به طور متوسط در هر کیلوگرم ۸۳ هزار و ۸۰۰ تومان، گوشت گوسفند با ۶ درصد کاهش ۹۸ هزار و ۶۰۰ تومان، سیب زمینی با ۳۶.۶ درصد کاهش ۴۲۰۰ تومان، پیاز با ۲۳.۷ درصد کاهش ۳۴۰۰ تومان و رب گوجه فرنگی با ۱۹.۶ درصد کاهش هر کیلو به طور متوسط ۱۸ هزار و ۱۰۰ تومان در بازار عرضه شده است.

همچنین بخوانید

اما در برخی اقلام افزایش قابل توجهی وجود دارد که عمدتا در گروه حبوبات است. هر کیلو عدس در خردادماه امسال نسبت به همین ماه در سال گذشته ۱۲۵.۷ درصد گران شده و هر کیلو به طور متوسط ۲۱ هزار و ۹۰۰ تومان فروش رفته است. همچنین لوبیا چیتی با ۶۳.۳ درصد رشد هر کیلو ۲۶ هزار و ۳۰۰ تومان عرضه شده است.

افزایش قیمت در برخی اقلام دیگر نیز قابل توجه است که از جمله آنها می‌توان به چای خارجی بسته‌ای که با ۷۶ درصد افزایش قیمت به طور متوسط ۶۱ هزار و ۹۰۰ تومان فروش رفته است اشاره کرد.

برنج خارجی نیز افزایش قیمت بالای ۵۰ درصدی داشته و با هر کیلو ۱۳ هزار و ۸۰۰ تومان رشد ۵۵.۷ درصدی نسبت به خردادماه سال گذشته دارد، این در حالی است که برنج ایرانی با متوسط قیمت هر کیلو ۲۵ هزار و ۹۰۰ تومان فروش رفته که افزایش ۱۴.۵ درصدی دارد.

متوسط قیمت کالای خوراکی در خرداد۹۹

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا