اقتصاد کلان

طلا پا به پای سهام پیش می‌رود

بازارهای سهام جهان در سه ماهه دوم سال ۲۰۲۰ قوی‌ترین عملکرد را از سال ۱۹۹۸ داشتند؛ با این حال درخشش آنها مانع از روند صعودی قیمت طلا نشد و این فلز بزرگترین رشد سه ماهه خود در چهار سال اخیر را به ثبت رساند.

به گزارش آرمان اقتصادی، قیمت طلا در سه ماه گذشته بیش از ۱۲ درصد رشد داشت و در سه ماهه دوم سال ۲۰۲۰ بزرگترین رشد قیمت سه ماهه از مارس سال ۲۰۱۶ تاکنون را به ثبت رساند. همچنین برای سومین ماه متوالی رشد قیمت ماهانه داشت.

بانک‌های مرکزی جهان در بحبوحه تبعات اقتصادی منفی شیوع ویروس کرونا، تدابیر محرک مالی گسترده‌ای را به اجرا گذاشته و نرخ‌های بهره را پایین نگه داشته‌اند و این اقدام به رشد بیش از ۱۶ درصدی قیمت طلا در سال میلادی جاری کمک کرده است. طلا در شرایط ابهامات اقتصادی و سیاسی با افزایش تقاضای خرید روبرو می‌شود. نرخهای بهره پایین هم هزینه نگهداری طلا که بازدهی ندارد را کاهش داده و جذابیت سرمایه گذاری در این فلز ارزشمند را تقویت می‌کند.

همچنین بخوانید

جوناتان باتلر، تحلیلگر فلزات ارزشمند و مدیر توسعه کسب و کار در شرکت میتسوبیشی در گزارشی اعلام کرد که تنوع سازی سرمایه گذاری همچنان به نفع طلا خواهد بود زیرا ابهامات بر بازارهای مالی حکمفرماست.

وی گفت: سرمایه گذاران با وجود ورود سرمایه به بازارهای سهام، همچنان به دنبال پوشش ریسک از طریق طلا هستند. طلا با طوفانی از ابهامات عظیم روبروست زیرا احیای اقتصادی با افزایش موارد ابتلا به ویروس کرونا به خطر افتاده است و از سوی دیگر نرخهای بهره واقعی منفی مانده‌اند. وی در ادامه افزود: طولی نخواهد کشید که طلا صعود پایداری به بالای مرز ۱۸۰۰ دلار در هر اونس پیدا خواهد کرد.

طلا سه شنبه هفته جاری به بالای ۱۸۰۰ دلار صعود کرد اما نتوانست بالای این مرز بماند و با موج فروش فنی روبرو شد. بهای معاملات هر اونس طلا آخرین بار حدود ۱۷۶۶ دلار بود.

باتلر با اشاره به تدابیر محرک مالی که نرخهای بهره واقعی را برای مدتی اندک تا منفی نگه خواهد داشت، نسبت به روند صعودی قیمت طلا ابراز خوش بینی کرد و گفت: بانک مرکزی آمریکا روشن کرده که نرخهای بهره حداقل تا پایان سال ۲۰۲۲ در پایین‌ترین رکورد خود خواهند ماند و به این ترتیب هزینه نگهداری طلا فوق العاده کاهش پیدا می‌کند. با نرخهای بهره اندک، ممکن است نرخ تورم بالاتر رفته و به عامل دیگری برای افزایش قیمت طلا در میان مدت تا بلندمدت تبدیل شود.

بر اساس گزارش کیتکونیوز، این تحلیلگر فلزات ارزشمند همچنین به بررسی تقاضای سرمایه گذاری در بازار طلا پرداخت و خاطرنشان کرد موجودی طلای صندوقهای سرمایه گذاری قابل معامله در بورس (ETF) که تحت پشتوانه طلا قرار دارند، از ابتدای امسال تاکنون ۲۴ درصد رشد کرده است.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا