امور زیربناییكشاورزی و دامپروری

مرغ از سفره کردستانی‌ها پر کشید/ ادامه نوسان قیمت در بازار

سنندج – افزایش قیمت مرغ در بازار استان کردستان ادامه دارد و با توجه به کاهش میزان قدرت خرید مردم، این محصول مهم از سفره کردستانی‌ها پر کشید.

همچنین بخوانید

خبرگزاری مهر – گروه استان‌ها: نوسان در قیمت‌ها در بازار کردستان چند سالی است که به یک روال عادی تبدیل شده و متأسفانه نبود نظارت و برنامه مستمر برای کنترل قیمت‌ها موجب شده است که مشکلات زیادی برای مردم در این استان به‌وجود آید.

براساس آمارهای رسمی اعلام شده از سوی سازمان جهاد کشاورزی استان کردستان، این استان یکی از قطب‌های اصلی تولید مرغ در کشور به شمار می‌رود و نه تنها سهم بازار استان در داخل تولید می‌شود که کردستان ظرفیت صادرات مرغ به سایر استان‌ها و حتی کشورهای همجوار را نیز دارد.

در حالی که کردستان یکی از قطب‌های اصلی تولید و عرضه مرغ در کشور به‌شمار می‌رود که از هفته قبل تاکنون نوسان در قیمت این محصول مهم، باعث کاهش قدرت خرید مردم شده است و متأسفانه بر اساس اظهار نظر مدیران و مسئولان امر، فعلاً نوسان در قیمت این محصول همچنان ادامه دارد.

از ماجرای معدوم سازی جوجه در کشور هنوز سه ماه نمی‌گذرد ولی قیمت مرغ از آن روز تاکنون نزدیک به ۱۰ هزار تومان به ازای هر کیلوگرم اضافه شده است و این افزایش بی رویه قیمت‌ها هم باعث کاهش قدرت خرید مردم شده است.

قیمت گوشت مرغ در کردستان ۲ برابر شد

تا ۲ هفته قبل قیمت مرغ گوشتی در سنندج و سایر شهرهای استان کردستان حدود ۱۱ هزار تومان تا ۱۳ هزار تومان بود که به یک‌باره قیمت روند صعودی را در پیش گرفت و در چند روز گذشته مرغ با قیمت هر کیلوگرم ۲۰ هزار تومان و حتی بیشتر نیز عرضه شده است.

در حالی که مسئولان وعده از کاهش قیمت‌ها در روزهای آینده را مطرح می‌کنند که مردم از این وضعیت شاکی شده و از نبود نظارت و برنامه‌ریزی مناسب برای کنترل قیمت‌ها در بازار هستند.

براساس مشاهدات میدانی خبرنگار مهر، روز گذشته نوسان در قیمت عرضه مرغ گوشتی در سنندج وجود داشته و در بعضی از مناطق شهر سنندج قیمت تا ۱۷ هزار تومان هم رسیده است.

یکی از شهروندان سنندجی در خیابان انقلاب این شهر در خصوص وضعیت قیمت مرغ به خبرنگار مهر گفت: متأسفانه هیچ‌گونه نظارت بر بازار وجود ندارد و قیمت‌ها به‌صورت روزانه تغییر می‌کند.

وی با بیان اینکه هر روز صبح قیمت‌ها تغییر می‌کند، افزود: طی چند روز اخیر ما هر روز با یک قیمت برای مرغ مواجه بوده ایم و متأسفانه این وضعیت قیمت‌ها نشان می‌دهد که هیچ سازمان و مسئولی در این بخش نظارت نداشته و قیمت‌ها حتی ساعتی هم تغییر می‌کند.

یکی دیگر از شهروندان سنندجی با اشاره به اختلاف قیمت عرضه مرغ در شهر سنندج، اظهار کرد: سوال اینجاست که چرا در هر محله و خیابانی از شهر سنندج مرغ با یک قیمت عرضه می‌شود مثلاً اگر قیمت در خیابان انقلاب سنندج به ازای هر کیلوگرم ۱۷ هزار تومان باشد این قیمت در بعضی دیگر از مناطق از جمله حواشی شهر حدود ۱۷ هزار و ۵۰۰ تومان است.

وی با بیان اینکه مردم در این شرایط بسیار سخت اقتصادی برای تأمین مایحتاج روزانه خود را مشکل مواجه هستند، افزود: وقتی که قیمت گوشت قرمز دوباره گران شده است، مرغ جایگزین می‌شود ولی متأسفانه مردم حتی قدرت خرید گوش مرغ را نیز ندارند.

افزایش تقاضا عامل اصلی رشد قیمت مرغ در بازار کردستان است

گلایه‌های شهروندان در حالی همچنان همزمان با نوسان قیمت گوشت مرغ ادامه دارد که مسئولان می‌گویند تا هفته آینده قیمت مرغ کاهش پیدا می‌کند و مردم زیاد نگرانی نداشته باشند.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت کردستان در واکنش به وضعیت قیمت گوشت مرغ در بازار این استان، اظهار کرد: متأسفانه به‌دلیل انتظارات تولیدکنندگان مردم و افزایش تقاضا، قیمت این فرآورده با افزایش مواجه شد.

محمد دره‌وزمی گفت: با توجه به افزایش تقاضا برای خرید و کاهش میزان عرضه قیمت گوشت مرغ به یک‌باره افزایش یافت ولی براساس هماهنگی‌های صورت گرفته اقدامات مختلفی در راستای کاهش قیمت مرغ در بازار استان کردستان صورت گرفته است.

وی با اشاره به کاهش قیمت مرغ و ثبات قیمت آن در روزهای آینده، عنوان کرد: تولیدکنندگان مرغ افزایش قیمت نهادهای دامی را یکی از مشکلات خود عنوان کردهاند که انتظار داریم در راستای هماهنگی با سازمان جهاد کشاورزی و رفع مشکلات به‌وجود آمده، روند نزولی قیمت مرغ گوشتی آغاز شود.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت کردستان از عرضه مرغ منجمد در بازار خبر داد و افزود: هم‌زمان با دیگر نقاط کشور طی روزهای گذشته عرضه مرغ منجمد با قیمت ۱۳ هزار ۵۰۰ تومان آغاز شده است و این روند همچنان برای تثبیت در قیمت‌ها دنبال می‌شود.

در حالی که رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت کردستان امیدوار است که قیمت مرغ در روزهای آینده کاهش پیدا کند که رئیس سازمان جهاد کشاورزی کردستان کاهش تولید در استان‌های همجوار را یکی از دلایل اصلی افزایش قیمت گوشت مرغ در کردستان می‌داند.

کاهش ۹ درصدی جوجه‌ریزی در مرغداری‌های کردستان

فرید سپری در گفتگو با خبرنگار مهر بیان کرد: متأسفانه به دلیل وضعیت بیماری کرونا و همچنین ترخیص نشدن نهادهای دامی در بنادر به دلیل نبود ارز، میزان جوجه ریزی در استان کردستان در سه ماهه اول سال جاری در استان کردستان ۹ درصد کاهش پیدا کرده است.

وی ادامه داد: در کنار این مهم با توجه به افزایش دما در استان‌های جنوبی کشور میزان جوجه ریزی ها کاهش پیدا کرده و همزمان وزن مرغ‌های تولیدی نیز کاهش می‌یابد و در نتیجه این شرایط میزان تقاضا را افزایش داده و همزمان با آن هم قیمت مرغ در بازار افزایش پیدا می‌کند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی کردستان با اشاره به تلاش‌های صورت گرفته در راستای کنترل قیمت مرغ در بازار، عنوان کرد: انتظار داریم که در سایه هماهنگی‌های صورت گرفته در روزهای آینده شاهد ثبات قیمت مرغ در بازار استان کردستان باشیم.

وی از حمایت‌های ویژه سازمان جهاد کشاورزی از تولیدکنندگان فراورده‌های دامی خبر داد و گفت: ما در حد توان خود از تولیدکنندگان حمایت می‌کنیم ولی باید به این نکته هم توجه داشت که رعایت حقوق مصرف کننده هم باید در اولویت قرار گیرد و به همین دلیل رسیدن به یک ثبات در این بخش در اولویت قرار دارد.

مسئولان امیدوارند قیمت مرغ در روزهای آینده کاهش پیدا کند ولی مردم همچنان نگران نوسان در قیمت گوشت مرغ و سایر اقلام مورد نیاز خود هستند و به همین دلیل نگرانی‌ها در خصوص روزهای آینده همچنان ادامه دارد.

افزایش نظارت‌ها بر بازار، کم کردن دست واسطه‌ها و افراد دلال، حمایت از اقشار نیازمند برای تأمین مایحتاج روزانه خود از جمله نیازهای جدی و ضروری در استان کردستان است.

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا