امور زیربناییكشاورزی و دامپروری

احتمال حمله بیوتروریسم توسط آرتمیای قاچاق وجود دارد

رئیس مرکز تحقیقات آرتمیای کشور گفت: به دلیل اینکه آرتمیای مصرفی در کشور از طریق قاچاق وارد کشور می‌شودو مراجع ذیصلاح هم هیچ نظارتی بر سلامت آن ندارند، احتمال وجود بیوتروریسم زیاد است.

همچنین بخوانید

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی به نقل از وزارت جهاد کشاورزی، رئیس مرکز تحقیقات آرتمیای کشور وابسته به مؤسسه تحقیقات علوم شیلاتی ایران با بیان این که بیش از ۹۹ درصد سیست آرتمیای مورد نیاز کشور از واردات تأمین می‌شود، گفت: طبق بررسی آمار ارائه شده از سوی شیلات، سال گذشته نیاز کشور به سیست آرتمیا بیش از ۶۰ تن بوده که میزان قابل توجهی از آن از طریق مبادی غیررسمی تأمین شده است.

علی نکویی فرد با اشاره به آمار رسمی ارائه شده از سوی شیلات ایران اظهار کرد: طبق این گزارش در سال ۱۳۹۸ بیش از ۴۳ هزار تن میگو در کشور تولید شده که برای این میزان تولید، ۶۰ درصد آرتمیای وارد شده به کشور برای تغذیه این مقدار میگو مورد استفاده قرار گرفت.

وی ادامه داد: با توجه به برنامه‌ریزی لازم در راستای افزایش تولید میگو در کشور، به طور یقین نیاز کشور به آرتمیا در سال جاری فراتر از ۷۰ تن خواهد بود.

رئیس مرکز تحقیقات آرتمیای کشور با تاکید بر این که واردات موجود زنده همیشه چالش ورود عوامل بیماری‌زا به داخل کشور را همراه خود دارد، بیان کرد: به دلیل این که یکی از غذاهای اصلی میگوی تولید شده در کشور آرتمیاست، این احتمال می‌رود که برخی از دشمنان در راستای ضربه زدن به اقتصاد آبزی‌پروری کشور، اقدام به آلوده کردن آرتمیای قاچاق وارد شده به کشور باشند.

وی افزود: به دلیل این که آرتمیای مورد مصرف در کشور که از طریق قاچاق وارد کشور می‌شود از طریق مراجع ذی‌صلاح هیچ نظارتی بر سلامت آن نمی‌شود و این احتمال وجود دارد که نقش بیوتروریسم در این صنعت در این برهه حساس بیشتر نمود کند.

بنابر این گزارش، آرتمیا با نام علمی (Artemia) جانداری است سخت‌پوست که در آب‌های شور زندگی می‌کند که دریاچه ارومیه یکی از غنی‌ترین منابع آرتمیا در جهان شمرده می‌شود.

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا