اقتصاد کلان

با بورسی شدن یک شبه راه صد ساله می روید؟

ایسنا/اردبیل یک کارشناس اقتصادی گفت: سهامداران واقعی باید نگرش و انتظار سود در بلندمدت را داشته باشد.

اسماعیل صبوری، مدرس دانشگاههتی اردبیل در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: اغلب افرادی که در این اواخر وارد بازار سرمایه و خرید سهام شدهاند با هدف کسب سود از افزایش قیمت سهام و سودهای کلان یک شبه یا کوتاه مدت وارد این عرصه شده‌اند که در همین مقطع وظیفه اصلی سازمان بورس اطلاع رسانی و شفاف سازی اهداف سرمایه گذاری در بازار سهام است.

وی ادامه داد: متاسفانه بعضاً مشاهده می‌شود که افراد از هزینه‌های روزمره زندگی خود برای سرمایه گذاری در بورس استفاده می‌کنند یا ریسک‌های به مراتب سنگین تری از قبیل فروش برخی دارایی‌های ضروری خود را به جان می‌خرند تا یک شبه ره چند ساله بپیمایند که کار صحیحی نیست.

همچنین بخوانید

 رئیس مرکز علمی کاربردی مدیریت صنعتی اردبیل با بیان اینکه سوالی که اینجا مطرح میشود این است که، آیا این افراد چنانچه ورق برگردد یا بازار از حرکت شتابنده موجود بایستد توان تحمل آن ریسکها را خواهند داشت، اضافه کرد: سازمان بورس، کارگزاریها و همچنین دولت به خاطر سود خود در آگاه سازی و هوشیار سازی مردم کم کاری میکنند.

صبوری با بیان اینکه شرایط کنونی بازار سهام تحت تاثیر عواملی از جمله افزایش نقدینگی، افزایش نرخ ارز، افزایش نرخ تورم، تحولات سیاسی و بین‌المللی، دستورالعمل کاهش ضریب تضمین توسط سازمان بورس، افزایش میزان تسهیلات و افزایش سرمایه شرکت‌ ها از محل تجدید ارزیابی دارایی‌ها است، گفت: طرح اعطای تسهیلات توسط بانک‌ ها برای خرید سهام به اشخاص و حمایت سهامداران بزرگ در مواقع بحران از بازار سهام را نیز می‌توان در فهرست این عوامل موثر قرار داد.

مدرس دانشگاههای اردبیل افزایش نقدینگی و رشد فزاینده آن از گذشته تا به حال را از عوامل مهم رشد بازار سرمایه برشمرد و ادامه داد: نقدینگی های سرگردان در بازار سرمایه بهتر از بازارهای موازی میتواند نقش مهمی ایفا کند بنابراین با توجه به برنامه های دولت درخصوص افزایش ظرفیت و عمق بازار سرمایه می‌توان امیدوار شد سیاستهای کلان دولت در جهت تقویت و حمایت از این ستون و پرده نمایش اقتصادی آویز بر آن، نیز باشد. 

رئیس مرکز علمی کاربردی مدیریت صنعتی اردبیل اضافه کرد: با توجه به سرازیری حجم عظیم و بی سابقه نقدینگی به سمت بازار بورس که در واقع تامین منابع عظیم برای بنگاههای اقتصادی فعال در میدان اقتصادی کشور هستند، امید آن می رود که سازمان بورس با نظارت هوشمند خود و همچنین مدیران بنگاه های اقتصادی بورسی با تصمیم گیری های صحیح و کارشناسی و آینده نگرانه و کارآمد قدر این نقدینگی را دانسته و با سرمایه گذاری های مولد و سودآور جواب اعتماد مردم را با سودهای مناسب در آینده پاسخ دهند.

 صبوری ادامه داد:  هدف اصلی از سرمایه گذاری در بازار بورس سودی است که در آتیه از محل سودآوری شرکتهای بورسی نصیب سهامداران شود البته این سودهای مورد انتظار نیز تنها در شرایطی که این سرمایه گذاریها در محل مناسب و تخصصی خود انجام گیرند و رشد اقتصادی مطلوب حاصل گردد، امکانپذیر خواهد بود.

مدرس دانشگاه های اردبیل با بیان اینکه در شرایط فعلی هر سهمی ارزش خریدن دارد آن هم در کشور ما که با چرخش زمین به دور خودش هر چیزی به هر دلیلی ولی به شکلی بی حساب و کتاب، گران و گرانتر میشود، ادامه داد: اگر نگرش سرمایه گذاری بلند مدت داشته باشیم هر سهمی ارزش خریدن دارد مگر اینکه به قول امروزیها سهمی «فیک» باشد که خرید این سهم ها در واقع سوزاندن دو دستی سرمایه خود است.

این کارشناس اقتصادی افزود: برای اینکه ذهن سرمایه گذاران مشوش نگردد عرض می کنم اگر سهامداران در خرید سهام ها باید از تولید و فعالیت کارخانه آن سهم مطمئن باشند و بعد اقدام کنند.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا