انرژی

اوپک به نافرمانی داخلی خاتمه داد؟

منابع آگاه می‌گویند آنگولا برای رعایت کامل پیمان کاهش تولید و جبران مازاد تولید قبلی خود با کاهش بیشتر تولید از ژوییه تا سپتامبر با اوپک به توافق رسید.

به گزارش آرمان اقتصادی، اعضای اوپک به همراه شماری از تولیدکنندگان شامل روسیه که به گروه اوپک پلاس معروف هستند، با هدف مقابله با اشباع عرضه و برقراری مجدد توازن بازار در بحبوحه شیوع ویروس کرونا، از ماه مه کاهش تولید ۹.۷ میلیون بشکه در روز را به اجرا گذاشته‌اند و در ژوییه برای سومین ماه به این روند ادامه دادند. اما از ماه میلادی آینده تا دسامبر کاهش تولید داوطلبانه خود را به ۷.۷ میلیون بشکه در روز محدود خواهند کرد.

در این بین، برخی از اعضای اوپک نظیر آنگولا از ماه مه به طور کامل به سهمیه کاهش تولید خود عمل نکرده‌اند. اما دو منبع آگاه در اوپک به رویترز اظهار کردند که آنگولا اکنون متعهد شده است پایبندی خود به توافق کاهش تولید را بهبود ببخشد و مازاد تولیدی که در ماه‌های مه و ژوئن داشته است را از طریق کاهش بیشتر تولید در فاصله ژوییه تا سپتامبر جبران کند.

همچنین بخوانید

کمیته نظارتی مشترک وزیران اوپک پلاس که عربستان سعودی و روسیه ریاست مشترک آن را برعهده دارند، آنگولا و سایر تولیدکنندگان مانند عراق، قزاقستان، نیجریه و گابن را برای بهبود نرخ پایبندی به توافق کاهش تولید تحت فشار قرار داده است.

طبق آمار اوپک، آنگولا در ماه مه ۱.۲۸ میلیون بشکه در روز نفت تولید کرد که ۱۰۰ هزار بشکه در روز بالاتر از سهمیه این کشور بود اما تولیدش را در ژوئن به ۱.۲۴ میلیون بشکه در روز کاهش داد.

چند روز پیش روزنامه وال استریت ژورنال به نقل از منابع آگاه گزارش کرده بود شاهزاده عبدالعزیز بن سلمان، وزیر انرژی عربستان سعودی ۱۸ ژوئن در یک نشست مجازی اوپک پس از این که نیجریه و آنگولا در برابر کاهش تولید تعیین شده مقاومت کردند، نمایندگان این دو کشور آفریقایی را تهدید کرد که عربستان سعودی برای ضربه زدن به این کشورها نفت خود را با تخفیف خواهد فروخت.

نظرسنجی بلومبرگ نشان داد در ژوئن عربستان سعوی به طور کامل به وعده خود برای کاهش اضافی تولید  عمل کرده و کشورهایی که تاکنون در عمل به سهمیه کاهش تولید خود تعلل کرده بودند، نرخ پایبندی به توافق کاهش تولید را بهبود بخشیده‌اند. اوپک تقریبا به کاهش تولیدی که در آوریل با آن توافق کرده بود، عمل کرد اما نرخ پایبندی میان اعضای آن بسیار متفاوت بود. در حالی که عراق، نیجریه و آنگولا همچنان در عمل به تعهداتشان عقب مانده‌اند، عملکردشان ماه گذشته بهبود داشت. عراق تا ۷۰ درصد، نیجریه ۷۷ درصد و آنگولا تا ۸۳ درصد به سهمیه کاهش تولیدشان عمل کردند.

اوپک و متحدانش شامل روسیه در ششم ژوئن با تمدید یک ماهه کاهش تولید ۹.۶ میلیون بشکه در روز تا پایان ژوییه موافقت کردند تا به تسریع روند احیای بازار کمک کنند. تحت این توافق، آنگولا، عراق، قزاقستان و نیجریه متعهد شده اند با کاهش بیشتر تولید در ژوییه، اوت و سپتامبر پایبندی ضعیف خود به کاهش تولید در ماه‌های مه و ژوئن را جبران کنند.

عراق در راستای بهبود پایبندی به توافق اوپک پلاس، با شرکت‌های نفتی بزرگ خارجی که در میادین نفتی جنوب این کشور فعالیت دارند برای کاهش بیشتر تولید نفت در ژوئن به توافق رسید. این کشور در سه سال گذشته که همچنان با پیامدهای ناشی از جنگ با گروه تروریستی داعش در فاصله سال ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۷ و مشکلات مالی ناشی از آن دست و پنجه نرم می‌کرد، موفق نشد به تعهدش برای کاهش تولید به طور کامل عمل کند.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا