انرژی

راهکارهای ساده مدیریت مصرف برق در تابستان کرونایی

ایسنا/بوشهر سخنگوی شرکت توزیع نیروی برق استان بوشهر می گوید مصرف برق در تابستان به بیش از ۴ برابر افزایش پیدا می کند و این موضوع ناشی از مصارف و بار سرمایشی است که اختلاف حدود ۱۴۰۰ مگاواتی را رقم می زند و این افزایش مصرف در تابستان باعث فشار بر تجهیزات شبکه برق می شود.

غلامرضا حشمتی در گفت‌وگو با ایسنا در خصوص وضعیت مصرف برق استان بوشهر گفت: طی روزهای اخیر با توجه به رشد فزاینده درجه حرارت و شدت گرفتن گرما مصرف برق کشور افزایش پیدا کرده، به طوری که مصرف برق روزانه کشور در روز دوشنبه به بیش از ۵۶۴۰۰ مگاوات نیز رسیده است. در خصوص استان بوشهر هم که فصل تابستان قدری زودتر از کشور آغاز می شود مصرف برق روند افزایشی داشته و امسال شیوع ویروس کرونا و خانه نشینی مردم هم مزید بر علت شده و میزان مصرف برق استان بوشهر در روز دوشنبه به حدود ۱۸۵۰ مگاوات رسیده است.

وی افزود: میزان مصرف انرژی استان بوشهر طی سه ماهه ابتدایی سال جاری نسبت به دوره مشابه سال قبل رشد بیش از ۱۰ درصدی داشته که در مقایسه با متوسط کشوری بیش از دو برابر رشد را نشان می دهد که این موضوع لزوم مدیریت مصرف و جدی گرفتن این مقوله را نشان می دهد.

همچنین بخوانید

معاون دیسپاچینگ و بهره برداری شرکت توزیع نیروی برق استان بوشهر اظهار کرد: سال گذشته و تابستان سال ۹۸ با پشتیبانی مسئولین استان و همراهی مردم و هم استانی های خوب و فهیم شاهد همکاری خوبی در حوزه مدیریت مصرف بودیم و نتیجه ی این همراهی عبور موفق و بدون خاموشی از تابستان بود. امسال نیز با اقدامات خوبی که توسط شرکت توزیع نیروی برق بوشهر انجام شده امیدواریم شاهد عبور موفق و بدون خاموشی از تابستان باشیم. از جمله اقدامات انجام شده می‌توان به پیگیری در جهت تغییر ساعات کار ادارات که خوشبختانه با پشتیبانی استاندار محترم بوشهر این اقدام از ۱۷ خرداد اتفاق افتاد و ساعت کاری ادارات کاهش یافت که منجر به کاهش مصرف برق در ساعات پیک گردید.

این مسئول خاطرنشان کرد: اقدام بعدی عقد بیش از ۶۵۰۰ تفاهم نامه همکاری با مشترکین همکار در بخش های صنعتی، کشاورزی و عمومی-اداره ای بوده که این مشترکین همکاری لازم در جهت کاهش مصرف خود در ساعت اوج بار انجام می دهند و شرکت توزیع نیز در عوض به آنان پاداش خواهد داد. 

سخنگوی شرکت توزیع نیروی برق استان بوشهر تاکید کرد: بیش از ۸۰ درصد مشترکان برق استان بوشهر در تعرفه خانگی هستند که امسال در این حوزه اقدامات خوبی انجام شده و از طرف وزارت نیرو و شرکت توانیر به این بخش خانگی هم توجه شده است و طرح اعطای پاداش به این مشترکین امسال اجرایی خواهد شد، البته در سال گذشته هم این طرح وجود داشت ولی امسال با جدیت و پاداش بیشتری برای مشترکان خانگی اعمال خواهد شد.

حشمتی توضیح داد: مشترکان خانگی به دو روش می توانند در طرح مدیریت مصرف و پاسخگویی بار مشارکت داشته باشند،  روش اول مشترکینی که طبق الگوی مصرف و زیر سطح الگوی مصرف برق مصرف نمایند که شامل پاداش و تخفیف ۱۶ درصدی در تعرفه برق می شوند یعنی نسبت به کسانی که الگوی مصرف را رعایت نکردند تعرفه برق آنها  ۱۶ درصد ارزانتر محاسبه خواهد شد. روش دوم مشترکانی که مصرف برقشان را نسبت به دوره مشابه سال قبل خود کاهش بدهند و به ازای هر میزان کاهش، دو برابر پاداش می گیرند. یعنی اگر مشترکی ۱۰ درصد صرفه جویی انجام بدهد و مصرف برق خود را نسبت به سال قبل کاهش دهد، ۲۰ درصد در صورتحساب برق مصرفی تخفیف اعمال خواهد شد؛ به نحوی که حتی اگر بتواند ۵۰ درصد کاهش را نسبت به دوره مشابه سال قبل انجام دهد صورتحساب برق مشترک رایگان محاسبه خواهد شد. 

وی افزود: سال گذشته در این طرح حدود ۲ میلیارد تومان پاداش به مشترکین هم استانی تعلق گرفت، امسال با توجه به اینکه اقدامات اطلاع رسانی و تبلیغی خوبی از طرف شرکت توزیع برق انجام شده امیدوار به همراهی مشترکین و تعلق گرفتن پاداش بیشتری به آنان هستیم.

معاون شرکت توزیع نیروی برق استان بوشهر با اشاره به روش های مدیریت مصرف و راه های برخورداری از پاداش های خوش مصرفی به ایسنا گفت: مدیریت مصرف برق به معنای مصرف نکردن نیست بلکه به مفهوم صحیح مصرف کردن است که با درست مصرف کردن هم خودمان و همه مردم استان از نعمت برق مطمئن و پایدار برخوردار می شوند و هم به خادمین خود در صنعت برق کمک می کنند تا در فصل تابستان شرمنده مردم عزیز نشوند و خدمات شایسته ای به آنها ارائه دهند.

سخنگوی توزیع نیروی برق استان بوشهر توضیح داد: چند روش ساده مدیریت مصرف را عرض می کنم که بر خلاف آنچه فکر می کنیم مدیریت مصرف کار سختی است متوجه می شویم با اقدامات ساده ای می‌توان حتی بیش از ۱۰ درصد صرفه جویی در مصرف برق داشت. اولین روش استفاده از نور طبیعی در طول روز و خاموش کردن لامپ های اضافی است که یکی از راه های موثر کاهش مصرف برق است به طوری که برابر بررسی های انجام شده و به صورت مستند مطالعه شده اگر هر کدام از مشترکان ما در استان بوشهر یک لامپ اضافی حتی ۴۰ وات خود را خاموش کنند معادل ۱۶ مگاوات کاهش مصرف در استان بوشهر که معادل یک نیروگاه کوچک یا متوسط صرفه جویی صورت می گیرد. 

این مسئول یادآور شد: روش دوم جا به جایی زمان استفاده از لوازم خانگی ضروری مانند جارو برقی، لباسشویی، ماشین ظرفشویی، اتو و عدم به کار گیری این وسایل در زمان اوج مصرف است. یعنی در بازه زمانی ۱۳ الی ۱۷ از این وسایل استفاده نکنیم؛ در عوض در زمان های کم بار شبکه نظیر ساعات ابتدایی صبح و یا میانی شب و روزهای تعطیل از آنها استفاده کنیم که در آن ساعات تعرفه برق ارزانتری شامل حال ما می شود. در ساعت اوج مصرف تعرفه برق گرانتر است. یکی دیگر از راه ها استفاده از وسایلی مثل ماشین ظرفشویی و لباسشویی با حداکثر ظرفیت است، به جای اینکه با نیمه ظرفیت چند بار در طول هفته یا روزانه چندین بار استفاده کنیم صبر کنیم ظرفیت آنها تکمیل شود تا تعداد دفعات کمتری روشن شوند. 

غلامرضا حشمتی اظهار کرد: یکی دیگر از راهکارهای تاثیرگذار خصوصا در استان گرمسیر بوشهر که کاربرد زیادی دارد، تنظیم درجه ترموستات کولرهای گازی بر روی دمای آسایش یا ۲۴ درجه که دمای مطلوبی است و باعث کاهش ۳۰ درصدی مصرف برق کولرها می شود. بر اساس بررسی هایی که صورت گرفته اگر مشترکین ما در استان بوشهر بتوانند دمای ترموستات کولرهای خود را بر روی ۲۴ درجه تنظیم کنند شاهد کاهش ۲۵۰ مگاواتی در پیک مصرف برق استان خواهیم بود و تاثیر به سزایی در کنترل پیک خواهد داشت. راهکار دیگر استفاده از لامپ های ال ای دی به جای لامپ های حبابی و حتی مهتابی است که هم طول عمر چند برابری دارند و هم مصرف پایین تری نسبت به لامپ های حبابی و سایر لامپ های پر مصرف دارند که این مطمئنا باعث کاهش صورتحساب برق مصرفی و هم کاهش مصرف برق استان خواهد شد. 

وی اضافه کرد: یکی دیگر از مواردی که هم تاثیر خیلی خوبی در مصرف انرژی منازل دارد و حتی باعث کاهش آلودگی صوتی می شود استفاده از پنجره های دو جداره به جای پنجره های معمولی است که از اتلاف انرژی تا میزان ۷۵ درصد جلوگیری می کند.

معاون بهره برداری شرکت توزیع نیروی برق استان بوشهر تصریح کرد: سوال دیگری که در بیشتر مواقع پرسیده می شود و ناشی از نگرانی مردم بابت تامین برق در فصل تابستان که نگرانی به حق و به جایی است اینکه آیا در تابستان خاموشی خواهیم داشت یا خیر. من در پاسخ به این سوال باید بگویم که صنعت برق استان بوشهر با وجود محدودیت های منابع که طی سال های اخیر گریبان گیر کشور و استان شده اقدامات قابل توجه و خوبی برای پاسخگویی نیاز مصرف مشترکین انجام داده و توسعه های خوبی در صنعت برق استان و کشور صورت گرفته است. 

این مسئول عنوان کرد: مطمئنا در فصل تابستان که مصرف برق به شدت افزایش پیدا می کند و جالب است بدانید در استان بوشهر مصرف برق در تابستان به بیش از ۴ برابر افزایش پیدا می کند یعنی ماکسیمم مصرف برق در زمستان در لحظات اوج حدود ۴۰۰ مگاوات است که این امر در تابستان به بیش از ۱۸۰۰ مگاوات می رسد و این موضوع ناشی از مصارف و بار سرمایشی است که در فصل تابستان اتفاق می افتد و این اختلاف بین ۱۸۰۰ تا ۴۰۰ مگاوات همه ناشی از مصارف سرمایشی است. این افزایش مصرف در تابستان باعث فشار بر تجهیزات شبکه برق می شود و این تجهیزات در شرایط پر باری قرار می گیرد و مطمئنا تداوم شرایط پر باری احتمال بروز حوادث را افزایش می دهد. این اولین خطری است که در فصل تابستان ممکن است برای تجهیزات و تاسیسات برقی اتفاق بیافتد، البته با تدابیری که اندیشیده شده امیدواریم در این زمینه مشکلی پیش نیاید و توسعه ای که صورت گرفته تا حدود زیادی پاسخگوی این نیاز هست. 

سخنگوی توزیع نیروی برق استان بوشهر بیان کرد: در صنعت برق کشور برای تامین برق مشکل حادی که وجود دارد، فقط برای حدودا ۳۰۰ ساعت در طول سال است یعنی برای تمام طول سال ظرفیت کافی برای تامین برق کشور وجود دارد ولی در طول این ۳۰۰ ساعت که در فصل تابستان قرار گرفته صنعت برق برای تامین نیاز مشترکین به سختی می افتد و از طرفی هم سرمایه گذاری هنگفتی برای تامین برق این ساعات محدود نیاز است و در تمام دنیا نیز به جای اینکه ساعات اوج مصرف را که ساعات محدودی است را با سرمایه گذاری هنگفت پوشش دهند با صرفه جویی و جابه جایی مصرف از آن ساعات به ساعات کم بار این نقیصه را جبران می کنند که در استان ما اگر صرفه جویی ۱۰ درصدی مشترکین برق و مدیریت مصرف ۱۰ درصدی اتفاق بیافتد از این تابستان هم بدون خاموشی و تحمیل هزینه های اضافی به کشور عبور می کنیم. 

حشمتی ادامه داد: به طور خلاصه عرض کنم که اگر طبق سال گذشته با همراهی خوب و مدیریت مصرف هم استانی های عزیز اتفاق بیافتد و بتوانیم مدیریت و کاهش مصرف ۱۰ درصدی را اعمال کنیم ان شالله تابستان بدون خاموشی در پیش خواهیم داشت. با توجه به اینکه از طرف توانیر برای همه استان ها سقف مصرفی تعیین می شود، انتظار دارند این سقف مصرف رعایت شود و از سقف عبور نکنیم. 

وی خاطرنشان کرد: خوشبختانه در روزهای گذشته تابستان و طی روزهای اخیری که پشت سر گذاشتیم با همراهی خوب واحدهای صنعتی و ادارات و مردم عزیز توانستیم بیشتر روزها را زیر سقف و الگوی تعیین شده از طرف توانیر باشیم ولی اگر از این سقف تجاوز کنیم احتمال اعمال خاموشی به استان ما بیشتر از استان هایی است که سقف مصرف را رعایت کرده اند. 

معاون بهره برداری شرکت توزیع نیروی برق استان بوشهر با بیان اینکه انتظار نداریم مردم در گرمای تابستان کولرهایشان را خاموش کنند بلکه مصارف غیر ضروری را کاهش دهند، گفت: امیدواریم با همراهی مردم عزیز و کاهش و مدیریت مصرف ۱۰ درصدی شرمنده مردم عزیز نشویم و تامین برق مطمئن و مستمری داشته باشیم خصوصا اینکه در شرایط سخت امسال -با توجه به شیوع ویروس کرونا- تامین مداوم برق مراکز درمانی و منازل مردم اهمیت بیشتری دارد و در خیلی از خانه ها ممکن است بیمارانی وجود داشته باشد و قطع برق به آنها سختی هایی تحمیل کند که امید است با تدابیر اندیشیده شده در مجموعه صنعت برق و همراهی خوب مردم عزیز به خوبی از تابستان عبور نماییم.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا