اقتصاد کلانبورسبورس اوراق

تکلیف شرکت‌های سرمایه‌پذیر استانی مشخص شد

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار آخرین تصمیمی که برای شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی اخذ شده است را تشریح کرد.

به گزارش آرمان اقتصادی، حسن قالیباف اصل امروز (شنبه) در مراسم رونمایی رسمی از احراز هویت الکترونیکی بازار سرمایه با بیان اینکه با آزادسازی سهام عدالت، بیش از ۴۹ میلیون نفر به جمع بازار سرمایه پیوستند، اظهار کرد:در این راستا ایده تجمیع سفارش در بازار سرمایه مطرح شده است.

وی ادامه داد: همچنین باعث شد این ایده مطرح شود که از بازار مشتری محور به کارگزاری محور حرکت کنیم. این موضوع باعث کاهش بار روی سیستم معاملات می‌شود.

همچنین بخوانید

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار در ادامه با بیان اینکه حدود ۱۹میلیون نفر روش مستقیم را برای مدیریت سهام عدالت خود انتخاب کرده‌اند، اظهار کرد: به عبارتی ۳۰ میلیون نفر روش غیر مستقیم را انتخاب کرده‌اند. امروز در شورای عالی بورس آیین‌نامه شیوه مدیریت سهام عدالت نهایی شد. سهامی که باقی مانده به شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی منتقل می‌شود. قیمت‌ها بر اساس قیمت‌های ابتدای تیرماه خواهد بود و هیات مدیره شرکت‌ها باید اقدامات بورسی شدن را پیگیری کنند تا قابلیت معامله پیدا کنند.

قالیباف درمورد شرکت‌های غیربورسی موجود در پرتفوی سهام عدالت نیز توضیح داد: برای این شرکت‌ها یک هلدینگ ملی تشکیل و همه مشمولین سهام عدالت سهام‌دار این هلدینگ می‌شوند. سپس این هلدینگ بورسی خواهد شد.

راه اندازی سیستم معاملات با همکاری دانشگاه تهران

وی در ادامه با اشاره به اختلالات هسته معاملات اظهار کرد: قراردادی با دانشگاه تهران برای طراحی یک سیستم امضا شده است که تا آخر سال رونمایی می‌شود. همچنین راه اندازی سیستم پس از معاملات ملی دنبال شده و قرار بود با نخستین ETFدولت به بهره برداری برسد اما این اتفاق نیوفتاد و امیدواریم با ETF بعدی بهره برداری شود و به سیستم پس از معاملات مهاجرت کنیم.

شرکت‌های دانش بنیان بورسی می‌شوند

قالیباف از پذیرش شرکت‌های دانش بنیان در بازار سرمایه خبر داد و گفت: ورود شرکت‌هایی مانند دیجی کالا، تپسی و… به بازار سرمایه نزدیک است. البته نیاز به اصلاحاتی دارد و اصلا شاید قوانین جدیدی مطابق با این شرکت‌ها تدوین شود.

احتمالا از شهریور پذیرش شرکت‌های سرمایه گذاری استانی آغاز می‌شود

وی همچنین در جمع خبرنگاران در مورد آئین‌نامه شرکت‌های سرمایه گذاری استانی اظهار کرد: حدود ۳۰ میلیون نفر از مشمولین سهام عدالت روش غیرمستقیم را برای مدیریت سهام خود انتخاب کردند و امروز در جلسه شورای عالی بورس آئین‌نامه تعیین تکلیف شرکت‌های سرمایه پذیر استانی حدودا نهایی شد.

قالیباف با بیان اینکه احتمالا از شهریور پذیرش شرکت‌های سرمایه گذاری استانی آغاز می‌شود، ادامه داد: بر اساس تصمیماتی که گرفته شد قرار شد شرکت‌های سرمایه‌پذیر استانی به کد شرکت‌های سرمایه گذار استانی منتقل شوند و بر این اساس انتقال دارایی‌های شرکت‌های سرمایه گذاری استانی بر اساس قیمت‌های یکم تیر ماه ۱۳۹۹ منتقل خواهد شد. پس از آن  هیات مدیره شرکت‌ها باید اقدامات مربوط به پذیرش در بورس را پیگیری کنند تا این شرکت‌ها قابلیت معامله پیدا کنند. پس از آن افرادی که روش غیرمستقیم را انتخاب کرده‌اند می‌توانند نسبت به معامله سهام خود تصمیم بگیرند.

۲۷۳۱ میلیارد تومان منابع حاصل از فروش سهام عدالت توزیع شده است

قالیباف در مورد مباحثی مبنی بر اینکه منابع حاصل از فروش سهام عدالت به حساب مشمولین واریز نشده است توضیح داد: همه سهامداران با شروع آزادسازی سهام عدالت مبادرت به فروش سهام خود نکرده‌اند. از سوی دیگر بسیاری از افراد سهام خود را برای فروش نزد بانک‌ها گذاشتند که این یک پروسه زمانبر است.

وی ادامه داد: به طور کلی ۲۷۳۷ میلیارد تومان سهام عدالت فروش رفته است که از این میزان ۲۷۳۱ میلیارد تومان بین سهامداران توزیع شده است. فردی که دیرتر اقدام به فروش سهام خود کرده منابع حاصل از فروش را دیرتر دریافت می‌کند.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا