بین الملل

سقوط قیمت نفت موجی از ادغام بانک‌ها در خاورمیانه به راه انداخت

بانک‌های خاورمیانه به علت کاهش تقاضای نفت خام و جنگ قیمت آن مجبور شده‌اند برای بقا با یکدیگر ادغام شوند.

همچنین بخوانید

به گزارش آرمان اقتصادی به نقل از راشاتودی، بانک‌های خاورمیانه به علت کاهش تقاضای نفت خام و جنگ قیمت آن مجبور شده‌اند برای بقا با یکدیگر ادغام شوند.

سقوط تاریخی قیمت نفت و پاندمی ویروس کرونا تولیدکنندگان بزرگ نفت را با بحران اقتصادی عمیقی روبرو کرده است. کاهش شدید تولید نفت اوپک پلاس هم این وضعیت را بدتر کرده است و درآمدهای دلاری از صادرات نفت را در این کشورها که وابستگی بالایی به نفت دارند، کاهش داده است.

برخی از کشورهای خاورمیانه مانند امارات مدعی بودند بخش بانکی این کشورها قدرتمند است و می‌تواند در مقابل هر گونه شوک خارجی مقاومت کند، اما شواهد عکس این را نشان می‌دهد. موجی از ادغام بانک‌ها در خاورمیانه شروع شده است و این بخش برای سرپا ماندن با مشکل مواجه است.

در حال حاضر ۴۴۰ میلیارد دلار از قراردادهای ادغام بانک‌ها روی میز قرار دارد که این برای منطقه‌ای که کمترین اجازه نفوذ به بانک‌های خود را در جهان ارائه می‌دهد رقم قابل‌توجهی است.

در عربستان سعودی بانک تجارت ملی این کشور در قراردادی ۱۵.۶ میلیارد دلاری رقیب خود، گروه مالی سامبا را تصاحب خواهد کرد.

در قطر بانک مصرف الرایان و الخلیج مذاکرات اولیه برای ادغام را آغاز کرده‌اند تا بانکی به ارزش ۴۵ میلیارد دلار را ایجاد کنند.

در امارات متحده عربی بانک اسلامی دوبی، بزرگترین بانک اسلامی امارات در حال تکمیل توافقی برای خرید رقیب کوچک‌تر خود، بانک نور، می‌باشد. این دو بانک در صورت ادغام بانکی به ارزش ۷۵ میلیارد دلار را ایجاد خواهند کرد.

در عمان بانک عربی عمان برنامه خود برای خرید رقیب محلی خود، بانک اسلامی «عالیز» را نهایی کرده است. این ادغام ارزش بانک عربی عمان را به ۸.۴ میلیارد دلار می‌رساند.

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا