انرژی

پروژه‌های بزرگ صنعت آب و برق در هرمزگان به بهره‌برداری رسید

ایسنا/هرمزگان پروژه‌های بزرگ صنعت آب و برق در هرمزگان با ۲۷۰۰ میلیارد تومان اعتبار، از طریق ارتباط ویدئو کنفرانس با رئیس جمهور به بهره برداری رسید.

فریدون همتی صبح امروز(۲۶ تیرماه) در جمع خبرنگاران، عنوان کرد: واحد شماره یک نیروگاه سیکل ترکیبی قشم، افزایش توان واحد بخار نیروگاه بندرعباس،  ۱۱ طرح انتقال برق و هفت طرح توزیع برق، پروژه‌های حوزه صنعت برق در هرمزگان هستند که افتتاح شد.

استاندار هرمزگان افزود: فاز دوم آب شیرین کن بندرعباس، طرح تامین و انتقال آب به شبکه گلخانه شمیل و بخشی از شبکه دشت میناب و بهره‌برداری از شبکه ۵۰۰ هکتاری گلخانه شمیل، طرح تامین و انتقال آب به شهرک صنعتی میناب و فاز اول طرح آبرسانی به شهرستان بشاگرد، پروژه‌های حوزه آب در هرمزگان هستند که به بهره‌برداری رسید.

وی اضافه کرد: بهره‌برداری از  پروژه آب انتقال به شبکه گلخانه ای موجب ایجاد اشتغال مستقیم و غیرمستقیم  پنج هزار نفر و رونق اقتصادی و بهبود شرایط اجتماعی منطقه خواهد شد. همچنین  مدیریت بهینه منابع آب و خاک دشت میناب و شمیل، کاهش تعارضات اجتماعی ناشی از کمبود آب ؛ جلوگیری از افت سطح آبخوان، حفظ کیفیت منابع آب زیرزمینی و فرونشست زمین از دیگر اهداف این طرح است.

همتی افزود: طرح قابل افتتاح در بشاگرد نیز منجر به تامین آب شهر سردشت و ۸ روستا خواهد شد و از پروژه های بزرگ در این دولت است. در میناب نیز آب مصرفی شهرک صنعتی تیرور از خط اول انتقال آب میناب تامین می شود.

همتی تصریح کرد: در مجموع برای اجرای این طرح‌ها ۲۷۰۰ میلیارد تومان اعتبار هزینه و سرمایه‌گذاری شده است.

استاندار هرمزگان با اشاره به پروژه مهم تامین آب با ظرفیت ۲۰ هزارمتر مکعب اشاره کرد و گفت: تامین آب شهرستان بندرعباس  ۹۰ هزار نفر را در شهرستان های خمیر بندرعباس تحت پوشش قرار می‌دهد.

امین قصمی، مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب هرمزگان افزود: با بهره برداری از فاز دو آبشیرین کن بندرعباس و طرح آبرسانی از سد جگین به بشاگرد در قالب پویش #الف ب ایران، گام بزرگی در راستای تامین آب پایدار مردم شرق و مرکز استان برداشته می شود.

وی با بیان اینکه افتتاح فاز اول آبشیرین کن یکصد هزار متر مکعبی بندرعباس در آذر ماه ۹۷ بخش عمده ای از نیاز آبی شهرستان خمیر و روستاهای مسیر را مرتفع کرد، گفت: با بهره برداری از فاز دوم این طرح، علاوه بر شهرستان خمیر، مردم شهر بندرعباس نیز از ظرفیت این آبشیرین کن بهره مند می شوند.

قصمی افزود: سرمایه هزینه شده برای تکمیل فاز دوم این پروژه چهار هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال بوده که توسط بخش خصوصی تامین شده است.

وی همچنین به طرح آبرسانی از سد جگین به بشاگرد اشاره کرد و گفت: فاز اول این طرح شامل آبرسانی به شهر سردشت و ۸ روستای مسیر است که مورد بهره برداری قرار گرفت.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب هرمزگان افزود: اعتبار اجرای این طرح یک هزار ۸۱۰ میلیارد ریال است که ۴۰۰ میلیارد ریال آن از سوی دفتر مقام معظم رهبری تخصیص داده شده است.

قصمی تصریح کرد: این طرح با هدف ایجاد منابع آبی پایدار و توسعه شهر و روستاهای بشاگرد اجرا شده است.

مدیرعامل آبفا استان با اشاره به افزایش ظرفیت تولیدی آب شیرین کن ها در سطح استان، اظهار داشت: در ابتدای دولت تدبیر و امید، میزان آب تولیدی آب شیرین کن ها ۸ میلیون متر مکعب در سال بود در حالی که اکنون با افتتاح فاز دوم آب شیرین کن بندرعباس این میزان به ۴۵ میلیون متر مکعب در سال افرایش یافته است.

وی در پایان افزود: تا پایان دولت دوازدهم میزان آب تولیدی آب شیرین کن ها به ۸۹ میلیون متر مکعب خواهد رسید که از این میزان ۵۱ میلیون مترمکعب آن در شهر بندرعباس است.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا