بانک و بیمهپرداخت الکترونیک

احتمال اجرای فاز اول احراز هویت غیرحضوری در تابستان

عضو هیات مدیره بانک تجارت گفت:امیدواریم تا نیمه مردادماه سند اولیه احراز هویت غیر حضوری نهایی و معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی پس از تایید، فاز اول آن را برای اجرا درتابستان به شبکه‌بانکی ابلاغ کند.

مرتضی ترک تبریزی در گفتگو با خبرنگار ایبِنا در خصوص بحث احراز هویت در شبکه بانکی که با توجه به بحران کرونا جدی تر شده، اظهار داشت: یکی از موضوعات اصلی در ارایه خدمات بانکداری الکترونیکی و بانکداری نوین، بحث احراز هویت دیجیتال است که  بانک مرکزی از چند ماه گذشته اهتمام ویژه‌ای بر روی این موضوع به خرج داده است و کمیته‌ای در این خصوص با عنوان کمیته بانکداری دیجیتال در بانک مرکزی تشکیل شده است و کارگروه‌هایی هم ذیل این کمیته فعال شده‌اند که یکی از آنها با نام کارگروه احراز هویت دیجیتال است.

عضو هیات مدیره بانک تجارت اذعان داشت: در این کارگروه سعی شده از حضور و تجربیات متخصصان و صاحب‌نظران این حوزه از جمله مدیران متخصص بانکی، فعالان کسب و کارهای اینترنتی، فین‌تک‌ها، بوم‌ها و مرکز کاشف و بخش‌های حقوقی و ضدپولشویی بانک مرکزی و غیره استفاده شود و تمام تلاش خود را به کار گرفته‌ایم تا تناقضات و مشکلاتی که منجر به این شده تا موضوع احراز هویت دیجیتال به صورت فراگیر اجرایی نشود را مرتفع کنیم.

وی ادامه داد: البته بحث احراز هویت فراتر از بانک مرکزی است و بخش‌های زیادی از نظام از جمله قوه قضاییه، پلیس فتا، وزارت صمت و بسیاری دیگر از سازمان‌ها با آن سر و کار داشته واقداماتی در این خصوص انجام داده اند.

ترک تبریزی یادآور شد: دغدغه‌های تمام بخش‌ها در جلسات کارگروه احراز هویت بانک مرکزی مطرح و به صورت همزمان جلسات متعدد دیگری هم با بخش‌های مختلف برگزار می شود تا در نهایت به مستندی دست پیدا کنیم که بتواند مشکلات تمام بخش ها را پوشش دهد. ترک تبریزی با اشاره به تجربه موفقیت آمیز احراز هویت غیر حضوری در سجام، گفت: با توجه به تجربه موفق بورس در این بخش باید ها نیز باید بتوانند از این نتیجه و تجربه موفق بهره برداری کنند و من اعتقاد دارم باید از ظرفیت، پتانسیل و شبکه مستحکم و توانمندی که در نظام بانکی وجود دارد به نحوری استفاده کرد که هنگامی که یک مشتری در یکی از بانک ها احراز هویت شده و مستندات آن نیز موجود است بتواند در دیگر بانک ها به استناد همان مراجعه قبلی از دریافت خدمات فیزیکی به صورت غیر حضوری بهره مند شود.

وی افزود: البته این مهم مستلزم هم‌افزایی بانک‌های دولتی و خصوصی و تدوین پروتکل‌های مورد تایید بانک مرکزی و انعقاد تفاهم‌نامه‌های همکاری مشترک دارد کما اینکه قبلا در پروژه‌های دیگری نشان دادیم که در بانک‌های ما این عزم و توان وجود دارد و پروژه‌های بزرگی با این هم‌افزایی‌ها به سر انجام رسیده است.

ترک تبریزی خاطر نشان کرد: در کارگروه احراز هویت بانک مرکزی  چند موضوع برای ما حائز اهمیت است و در حال تدوین راهکارهایی هستیم تا هم منافع بانک‌ها و هم منافع مشتری تامین شود. همچنین مراحل دقیقی برای مستندسازی این فرایند در دستور کار قرار دارد که ضمن ایجاد اطمینان برای از امنیت و پایداری سرویس، بانک‌ها نیز با موانع قانونی و اجرایی و فنی مواجه نشوند و از تمام موجودیت‌ها و زیرساخت‌های خوب کشور نیز بهره برداری شود.

وی ادامه داد: به طور قطع در این مسیر از فناوری‌های جدیدی مانند Face Id و Video ID بهره خواهیم برد؛ زیرا این مهم باعث رشد و نمو و همه‌گیر شدن و تسهیل کارکرد این روند می شود. ترک تبریزی با اشاره  به دستور اکید مقام معظم رهبری در خصوص کنترل کرونا و همکاری تمام ارکان نظام در این راستا گفت: خوشبختانه در حال حاضر هم شورای‌عالی ضدپولشویی کشور و هم شخص رییس جمهور، وزیر ارتباطات و رییس بانک مرکزی روی اجرای این موضوع تاکید دارند که منجربه حمایت حداکثری از این پروژه شده و حذف تبصره ۳ قانون ضدپولشویی در خصوص الزام حضور مشتری برای احراز هویت به شعبه این روند را تسهیل کرده است و در آینده نزدیک شاهد اجرای این پرو›ه ملی هستیم.

وی خاطر نشان کرد: امیدواریم با رعایت تمام ملاحظات حقوقی، قانونی، استفاده از همه ظرفیت‌های موجود، تجربه‌های موفق و اقدامات موثری که توسط مجموعه‌هایی مثل ققنوس و فرابوم و سجام و غیره انجام شده در کوتاه‌ترین زمان در این کارگروه مدل اجرایی تدوین شود.

ترک تبریزی افزود: دستیابی به مدل ریسک‌محور در این امر و جا اندازی آن در بخش‌های ذی‌ربط باعث خواهد شد، بتوانیم به طبقه‌بندی خدمات از کم‌ریسک و پرریسک، سرعت راه‌اندازی این سرویس را بالا ببریم.

وی خاطر نشان کرد:با توجه به آمادگی بانک ها امیدواریم که تا نیمه مرداد بتوانیم به سند اولیه احراز هویت غیر حضوری دست پیدا کنیم و معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی پس از تایید نهایی، فاز اول آن را برای اجرار در تابستان به بانک‌ها ابلاغ کند که فاز اول این مستند برای امور کم‌ریسک‌تر در شبکه بانکی اجرایی می شود و اجرای سیکل کامل این موضوع با ملاحظه، بررسی و رعایت  تمام ریسک‌های پیش‌ رودنبال خواهد شد.

منبع

ایبِنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا