انرژی

درخواست نصب پنل‌های خورشیدی در پشت‌بام مدارس برای تولید برق

با حضور وزیر نیرو و در دومین برنامه گفتگوی هفته، اعضای شورای معاونان وزارت آموزش‌وپرورش به طرح مسائل و چالش‌های آموزش‌وپرورش با حوزه وزارت نیرو پرداختند.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، امروز در دومین نشست از سلسه نشست‌های گفتگوی هفته باهدف ایجاد ارتباط و تعامل دوسویه بین وزارت آموزش‌وپرورش و سایر دستگاه‌ها با موضوع گفتگو بر محور تحول که با حضور محسن حاجی میرزایی و رضا اردکانیان در ساختمان شهید رجایی برگزار شد، اعضای شورای معاونان به طرح مسائل و چالش‌های این دستگاه در ارتباط با موضوع موردنظر پرداختند.

برنامه‌ها و موارد مطرح‌شده توسط اعضای شورای معاونان به شرح زیر است:

همچنین بخوانید

حضور ۶۶۸ مدیران استانی و مناطق در این برنامه از طریق بستر شاد

علی باقر زاده، رئیس مرکز هماهنگی و حوزه وزارتی اظهار کرد: تصور مدرسه بدون آب و برق برای همه سخت است و بعید است که در چنین مدرسه‌ای جریان یاددهی – یادگیری به‌خوبی انجام شود. در اسناد جهانی و بین‌المللی آب و انرژی دو مقوله کاملاً مورد توجه هستند که بیشترین تأثیرات را در اکوسیستم دارند و نقش بسزایی در رفاه و امنیت جوامع دارند که اگر به‌درستی مصرف نشوند، می‌توانند مشکلات زیادی را برای جوامع به وجود آورند.

باقر زاده با اشاره به اینکه در این نشست ۶۶۸ مدیر از استان و مناطق و همچنین شورای معاونان وزارت آموزش‌وپرورش حضور دارند، گفت: این نشست باهدف جریان سازی اجتماعی بر تغییر نگرش‌ها و دستاوردها، ارتقاء هدف‌های مدیریتی، ظرفیت‌سازی مشترک و تسهیل رسیدن به اهداف طراحی‌شده و به‌طور هم‌زمان ۶۶۸ مدیر آموزش‌وپرورش از بستر شاد در آن حضور دارند که با توجه به موضوع نشست بسیاری از آن‌ها درخواست مشارکت در تولید انرژی را داشتند تا از فرصتی که از پشت‌بام مدارس برای نصب پنل‌های خورشیدی و تولید انرژی برق موردنیاز مدارس در دسترس است، استفاده شود.

وی ادامه داد: برخی از مدارس ازجمله مدارس دو نوبته، مدارس شبانه‌روزی و مدارس فنی و حرفه‌ای و کاردانش با توجه به مصرف انرژی بیشتر از حد معمول، به دلیل زمان حضور دانش آموزان در مدرسه و یا نوع فعالیتی که دانش آموزان به آن درگیر هستند، نیاز به بازنگری در الگوی مصرف و اعلام تعرفه جدید دارند و نباید مانند مدارس عادی در نظر گرفته شوند.

رئیس مرکز هماهنگی و حوزه وزارتی گفت: مسئله الگوی مصرف در مناطق گرمسیری و مناطق سردسیری باید متفاوت باشد که در حوزه گرمسیری کم‌وبیش بازنگری برالگوی مصرف انجام‌شده است ولی در مناطق سردسیری این الگو باید موردبازنگری و توجه قرار گیرد.

تغییر سیستم‌های روشنایی مدارس به لامپ‌های کم‌مصرف

علی الهیار ترکمن، معاون برنامه‌ریزی و توسعه منابع اظهار کرد: آموزش‌وپرورش با بیش از یک‌میلیون معلم و ۱۵ میلیون دانش‌آموز قطعاً می‌تواند به گفتمان سازی‌های خوبی پیرامون چگونگی مصرف بهینه انرژی کمک کند.

وی ادامه داد: مهم‌ترین بخش اقتصاد رفتاری، اقتصاد مصرف است در همین راستا معاونان پشتیبانی استان‌ها درخواست کمک به هوشمند کردن کنترل آب و تغییر سیستم‌های روشنایی به لامپ‌های کم‌مصرف در مدارس را برای حفظ و مصرف بهینه این دو انرژی رادارند.

بازنگری در تعرفه مصرف انرژی مدارس غیردولتی را تقاضا داریم

مجتبی زینی وند، رئیس سازمان مدارس غیردولتی و توسعه مشارکت‌های مردمی اظهار کرد: اغلب مدارس غیردولتی در فضاهای مسکونی و به‌صورت استیجاری مشغول به فعالیت هستند بنابراین مشکل تعرفه دارند که تعرفه این مدارس در پرداخت هزینه‌های آب و گاز و به‌طورکلی مصرف انرژی همانند تعرفه فضاهای مسکونی است و به خاطر آنکه تراکم این مدارس به‌صورت تراکم خانگی از طرف وزارت نیرو در نظر گرفته می‌شود بنابراین نرخ مصرف به‌صورت تصاعدی بالا می‌رود. که با توجه به اینکه این مدارس در حدود ۷ ماه است که تقریباً به‌صورت مجازی فعالیت دارند از شما درخواست بازنگری مجدد تعرفه و تراکم موردنیاز مدارس غیردولتی راداریم.

وی ادامه داد: در هنرستان‌های غیردولتی هم با رشته‌های متنوع نیاز به برق کارگاهی است که چون آن‌ها هم اغلب به‌صورت استیجاری هستند. مشکل تعرفه و نرخ تصاعدی را دارند که امیدوارم مورد پیگیری قرار گیرد.

طبق سند تحول ملزم به بهینه‌سازی مصرف انرژی در ساخت مدارس هستیم

مهراله رخشان مهر رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس بابیان اینکه در سند تحول بنیادین ملزم به بهینه‌سازی مصرف انرژی در ساخت مدارس هستیم، اظهار کرد: برای اجرایی کردن دستورات سند تحول بنیادین دستورالعمل‌هایی را در ۷ سرفصل تدوین کردیم و همکاران ما در طراحی فضاها همه این ۷ سرفصل را اجرا می‌کنند.

وی ادامه داد: این دستورالعمل‌ها فقط مخصوص طراحی فضاهای جدید نیست بلکه برای آنکه همکاران فرهنگی و معلمان در جریان آن قرار بگیرند که چگونه می‌توان این کار را انجام داد و به سرانجام رسانید نیازمند یک کار فرهنگی و فرهنگ‌سازی جدی هستیم.

بخش‌های فرهنگی و هنری مشمول معافیت مدارس شوند

علیرضا کاظمی، معاون پرورشی و فرهنگی، گفت: بسیاری از اردوگاه‌ها، دارالقرآن‌ها و کانون‌ها جزو بخش فعالیت‌های فرهنگی و هنری مدارس محسوب نمی‌شوند ولی ما در تمام این مکان‌ها مانند مدارس آموزش داریم و امیدواریم تدابیری اندیشیده شود که مشمول معافیت‌های مدارس شوند مخصوصاً در شرایط امروزی کرونا که قریب به ۶ ماه است که در این مکانها هیچ درآمد و هیچ مراجعه‌کننده‌ای نیست.

وی ادامه داد: امسال برای اولین بار اردویی را تحت عنوان اردوی شمیم نور برای دانش آموزان دوره ابتدایی و متوسطه دوره اول برگزار می‌کنیم که می‌توانیم در آن دانش آموزان را به بازدید از برخی نیروگاه‌ها بیاوریم تا از این طریق قدرت و غرور ملی را به دانش آموزان نشان دهیم.

کاظمی گفت: در حوزه پرورشی و فرهنگی آمادگی برگزاری جشنواره‌ای به‌عنوان جشنواره فرهنگی و هنری ویژه مصرف بهینه آب را با هدف توسعه و ترویج فرهنگ بهینه‌سازی مصرف طراحی کنیم و مدلی را برای اثربخشی فرهنگی ارائه دهیم و دانش‌آموزانی که می‌توانند کنترل کنند و مصرف درستی از آب‌ دارند مورد تشویق قرار بگیرند. تا مدلی انگیزشی برای خانواده‌ها از طریق دانش آموزان ایجاد شود.

ایجاد دبیرخانه فعالیت مشترک وزارت نیرو و آموزش‌وپرورش

به گزارش مرکز اطلاع‌رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش‌وپرورش، سید جواد حسینی رئیس سازمان استثنایی با اشاره به اینکه متأسفانه در مصرف انرژی الگوی درستی نداریم، اظهار کرد: همه ما اعتقاد به گفتگو داریم ولی گزینه گفتگو به‌تنهایی اثربخشی ندارد باید برای ایجاد یک گفتگوی مستمر در هر استان یک دبیرستان دخترانه و یک پسرانه را با ابلاغ، دبیرخانه فعالیت مشترک وزارت نیرو و آموزش‌وپرورش قرار دهیم تا امورات مربوطه را پیگیری و به ستاد گزارش دهند.

وی گفت: طرح آجر به آجر را به طرح مدرسه به مدرسه تبدیل کنیم و مدرسه‌سازی تخصصی دستگاه‌ها را اجرا کنیم.

با درج مطلب در کتب درسی بهینه‌سازی را فرهنگ‌سازی کنیم

احمد لاشکی، معاون حقوقی و امور مجلس با توجه به ظرفیت بالای وزارت آموزش‌وپرورش گفت: اگر میلیاردها تومان به صداوسیما پول پرداخت کنید تا یک تبلیغ برای فرهنگ‌سازی در خصوص موضوعی خاص انجام دهد، هنوز هم نمی‌تواند با یک عنوان درسی که در یک کتاب درسی گنجانیده می‌شود برابری کند.

وی ادامه داد: اقدام آموزش‌وپرورش و وزارت نیرو در بحث هم‌افزایی می‌تواند هم آموزش‌وپرورش را نیرومند و هم نیروی آموزش‌دیده را قوی بسازد.

یاددهی الگوی صحیح مصرف در برخی از کتب درسی

امانی طهرانی، دبیرکل شورای عالی آموزش‌وپرورش اظهار کرد: در سال ۱۳۹۷ کتاب جدیدی به‌عنوان انسان و محیط‌زیست با عنوان‌های آب، خاک، هوا و انرژی و پسماند؛ بسیار مورد توجه دانش آموزان و مدارس قرار گرفت که کار را به‌صورت عملی به دانش آموزان می‌آموزد.

آموزش الگوی صحیح مصرف به دانش آموزان از طریق تکالیف فعالیت محور

حکیم زاده معاون آموزش ابتدایی، اظهار کرد: در دوره ابتدایی در خصوص ضرورت هم‌افزایی از طریق تکالیف فعالیت محور استفاده درست از منابع را به دانش آموزان یاد دادیم و مدیریت درست استفاده را در خانواده به عهده دانش‌آموز گذاشتیم و به معلمان اجازه دادیم بر اساس پیشنهادها دانش آموزان به آن‌ها نمره دهند.

درج الگوی مصرف صحیح در کتب درسی

علیرضا کمرئی، معاون آموزش متوسطه با اشاره به اینکه وابستگی متقابل در سطح ملی برای نهادها و دستگاه‌ها اجتناب‌ناپذیر است، گفت: یک نگاه هماهنگ‌کننده در سطح عالی می‌تواند باعث پیشرفت باشد و در سطح کتاب‌های درسی هم به آب و مصرف درست آن اشاره ‌شده است در این مورد درس جغرافیا بیشترین ظرفیت را دارد و برخی دروس دیگر هم در این زمینه مطالبی ارائه داده‌اند.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا