اقتصاد کلان

طرح‌ها و پروژه‌ها پیوست اجتماعی داشته باشند

ایسنا/خراسان جنوبی جانشین فرمانده ستاد اقتصاد مقاومتی کشور و وزیر معین خراسان جنوبی اظهار کرد: در اجرای طرح‌های بزرگ باید توجه داشت که مردم شهر و روستایی که در مجاورت طرح قرار دارند، از منافع آن بهره‌مند شده و پیوست اجتماعی طرح‌ها نادیده گرفته نشود.

مسعود سلطانی فر، شنبه شب ۲۸ تیر در جلسه ستاد اقتصاد مقاومتی خراسان جنوبی گفت: خراسان جنوبی استانی رو به رشد و توسعه است و هر بار به این استان سفر می‌کنیم، علی رغم محدودیت‌های اعتباری‌ شاهد تغییرات و اتفاقات مثبتی هستیم که نشانگر مدیریت خوب استاندار در استان است.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، به نقل از روابط عمومی استانداری خراسان جنوبی، وی شرایط بودجه‌ای کشور را دشوار عنوان کرد و افزود: درآمد ارزی کشور از ۱۱۹ میلیارد دلار به ۱۲ میلیارد دلار در سال ۹۸ کاهش پیدا کرده و تحریم‌های ظالمانه آمریکا در شرایط فعلی با هیچ دوره‌ای قابل مقایسه نیست.

وزیر ورزش و جوانان تصریح کرد: نمایندگان مجلس و مدیران استان باید در دفاتر تخصصی سازمان برنامه و بودجه کشور حضور پیدا کرده و برای افزایش اعتبارات ملی پیگیری و چانه‌زنی کنند.

سلطانی‌فر، تمرکز بر طرح‌های توسعه صنایع و معادن استان، طرح‌های نیمه تمام، تأمین سرمایه در گردش واحدهای تولیدی و توسعه گردشگری را ضروری دانست و یادآور شد: در بخش اکتشاف و بهره برداری از معادن استان نیازمند ورود سرمایه گذاران بخش خصوصی هستیم و در اجرای طرح‌های بزرگ  باید توجه داشت که مردم شهر و روستایی که در مجاورت طرح قرار دارند، از منافع آن بهره‌مند شده و پیوست اجتماعی طرح‌ها نادیده گرفته نشود.

وی در خصوص اتمام پروژه‌های ورزشی خراسان جنوبی قول مساعد داد.

آغاز عملیات اجرایی معدن زغالسنگ حرارتی طبس

محمدصادق معتمدیان، استاندار خراسان جنوبی نیز با بیان اینکه در روزهای آتی عملیات اجرایی معدن زغالسنگ حرارتی طبس آغاز خواهد شد، گفت: نیروگاه حرارتی واقع در ۸۵ کیلومتری طبس به یزد از پروژه‌های بزرگ شرق کشور است که در مجاورت بزرگترین معدن زغالسنگ منطقه و خاورمیانه قرار دارد و امیدواریم در روزهای آینده شاهد آغاز به کار این معدن بزرگ هستیم .

وی با بیان اینکه از درآمدهای این معدن برای تجهیز نیروگاه حرارتی استفاده خواهد شد، افزود: با همراهی نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی  به دنبال توسعه خراسان جنوبی هستیم و در همین راستا با تدوین سند میان مدت توسعه در دو بخش طرح‌های عمرانی و زیرساختی و همچنین اقتصادی و اشتغالزایی، تلاش کردیم تا به غیر از منابع محدود استانی، از اعتبارات ملی استفاده کنیم.

وی ادامه داد: امیدواریم از طریق اختصاص فاینانس، ابر پروژه راه‌آهن که منجر به اتصال اقیانوس هند به ۱۱ کشور آسیای میانه خواهد شد را به سرانجام برسانیم و با استفاده از اعتبارات صندوق توسعه ملی شاهد اتصال خط ریلی بیرجند و قاینات به گناباد باشیم که با اتمام پروژه راه آهن چابهار- زاهدان- بیرجند، تحول عظیمی در سه استان شرقی کشور رخ خواهد داد.

استاندار خراسان جنوبی با اشاره به نرخ پایین بیکاری در خراسان جنوبی خاطرنشان کرد: طی روزهای اخیر خراسان‌جنوبی برای چهارمین فصل پیاپی با نرخ ۴ درصد، پایین‌ترین نرخ بیکاری کشور را به خود اختصاص داد که در نوع خود بی سابقه بوده است.

 معتمدیان ادامه داد: سال گذشته در حوزه راه‌ها، چهار برابر سال ۹۷ و معادل همه بزرگراه های استان احداث بزرگراه شروع شده و در حوزه مسکن نیز ساخت ۱۰ هزار واحد مسکونی آغاز شده است که ۷ هزار واحد آن تحویل و مابقی نیز تا هفته دولت به اتمام خواهد رسید و ساخت ۷۷۰۰ مسکن شهری نیز تا پایان سال جاری در دستور کار قرار دارد.

معتمدیان خواستار تکمیل پروژه‌های نیمه تمام ورزشی شامل سالن‌های چند منظوره، ۲۲ زمین چمن مصنوعی برای ۱۱ شهرستان و افزایش اعتبارات فصل پنجم مرتبط با هیئت های ورزشی با حمایت وزیر معین استان شد.

گفتنی است؛ در ابتدای جلسه پروژه‌های اقتصاد مقاومتی استان در سال ۹۹ در حوزه گمرکات و مرز، صنعت و معدن، جهادکشاورزی، میراث فرهنگی و گردشگری، آب منطقه ای، آب و فاضلاب، راه و شهرسازی، منطقه ویژه اقتصادی و… توسط مدیران دستگاه‌های اجرایی استان تشریح و به سمع و نظر وزیر ورزش و جوانان رسید.

 بخشی از این طرح‌های بزرگ شامل؛ تجهیز و توسعه زیرساخت‌های مرز ماهیرود، استعداد شبانه روزی شدن این مرز به عنوان پر رونق ترین مرز صادراتی شرق کشور، طرح ملی فولاد قاینات، توسعه کویرتایر، برق رسانی به منطقه معدنی شاهکوه، نهضت گلخانه ای، اقامتگاه‌های بوم‌گردی، سند سازگاری با کم آبی و مدیریت آب های خروجی از مرز، آبرسانی به روستاها، توسعه راه‌های جاده‌ای، توسعه بازارچه های مرزی و مراودات با افغانستان بود که مورد تبادل نظر قرار گرفت.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا